(advertentie)
(advertentie)
Kledingwinkel 03éénenveertig: “Overzicht en inzicht dankzij Vendit”

Het centrum van Ermelo verwelkomde vorig jaar een modewinkel met een opvallende naam: 03éénenveertig. Eind augustus opent er een tweede vestiging in Apeldoorn. Voor de winkelautomatisering vonden ondernemer Raymond van Schaik en Vendit elkaar.

Toen de ervaren modeondernemer Raymond van Schaik een eigen kledingzaak wilde openen was hij op zoek naar een ludieke naam. Omdat hij zelf niet uit Ermelo komt, moest het een naam zijn die een verbintenis vormt met het dorp. “Zo kwam ik op 03ééneenveertig, een knipoog naar het netnummer van Ermelo: niemand spreekt de getallen op deze manier uit.” De enigszins verwarrende naam bleek doeltreffend: er werd direct veel over de nieuwe winkel gesproken.

Laagdrempelige sfeer

De collectie van 03éénenveertig is breed georiënteerd. Van jong en hip tot wat meer behoudend, iedereen kan er slagen. Moeder én dochter. Van Schaik: “We vervullen echt een dorpsfunctie en hebben veel vaste klanten die met regelmaat even komen binnenwaaien.” Naast dameskleding van merken als Only, Jacqueline de Yong en Object kun je bij 03ééneenveertig altijd terecht voor de laatste modetrends. Waar grote bedrijven vaak te log zijn om snel op een bepaalde vraag in te spelen, heeft Van Schaik de flexibiliteit om zelf in de auto te springen en naar een stad als Parijs te rijden voor de inkoop van nieuwe artikelen. “Zo waren we er snel bij toen de spinners een rage werden. In het najaar verkopen we schapenvachten, die zie je nu in alle woonbladen.”

Kledingwinkel 03éénenveertig: “Overzicht en inzicht dankzij Vendit”

Tweede vestiging

In wijkwinkelcentrum De Eglantier in Apeldoorn opent eind augustus een tweede winkel van 03éénenveertig met een vergelijkbaar merkenaanbod. Omdat dit pand casco werd opgeleverd kon Van Schaik zijn eigen stempel drukken op het interieur. De wanden zijn strak wit gestukt, het plafond en de pilaren werden voorzien van een betonlook en straatklinkers op de vloer zorgen voor een rauw tintje. Met twee filialen is het voor Van Schaik extra belangrijk om goed inzicht te hebben in zijn onderneming. “In het begin maakte ik gebruik van een eenvoudig kassasysteem dat één artikelcode hanteerde voor alle maten en kleuren. Dit bleek niet toereikend voor het succes van de winkel.”

Automatiseringsslag

Na vier maanden is hij overgestapt op de winkelautomatisering-software van Vendit. Een belangrijk criterium was dat de nieuwe oplossing kon worden gekoppeld aan een goed voorraadsysteem. “Wanneer we een artikel invoeren op maat en kleur, hebben we in één oogopslag zicht op de voorraad. Onze digitale klantenkaart werkt al net zo eenvoudig. We voeren één keer de persoonsgegevens in en kunnen vanaf dat moment zoeken op postcode of naam. Klanten ontvangen automatisch vijf procent spaartegoed over alle niet afgeprijsde aankopen. Het saldo verschijnt onderaan de kassabon en kan te allen tijde worde ingewisseld. Doorsparen mag natuurlijk ook. Elke week verwelkomen we zo’n veertig nieuwe members.”

Transparante bedrijfsvoering

Dat het systeem van Vendit zo laagdrempelig is beschouwt Van Schaik als een groot voordeel. Alles werkt eenvoudig en snel via een touchscreen. “Met een druk op de knop kunnen we rapportages over de marges of het grootboekjournaal opvragen.” Lachend: “Ja, ook het leven van mijn boekhouder is er een stuk makkelijker op geworden.” Het hechte team van 03ééneenveertig heeft inzicht in alles wat er achter de schermen gebeurt. Daarnaast gaan er altijd twee verkoopmedewerksters mee op inkoop. Die beslissingsbevoegdheid creëert een grote mate van betrokkenheid. Van Schaik: “Ik vind belangrijk dat mijn collega’s plezier hebben in het werk. Als team zetten we een presentatie neer. Zo behaal je uiteindelijk het hoogste rendement.”