• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Kookaï denkt in het groot

Kookaï denkt in het groot

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Franse modeketen Kookaï gaat in Engeland grotere maten aanbieden, omdat Britse vrouwen nu eenmaal steviger zijn dan hun Parijse leeftijdgenoten. Een deel van de Engelse klanten is van nature forser dan Françaises zijn, "maar" zo zei de Britse directeur van Kookaï in een interview met Evening Standard, "er zijn er ook bij die hun omvang danken aan terugkerende bezoekjes aan McDonalds." Zodoende gaat de keten nu kleding in maat 16 - wat gelijk staat aan en Europese maat 46 - brengen en ook in promotiecampagnes gebruik maken van steviger modellen.

"In Nederland biedt Kookaï kleding aan tot maat 40-42 en zijn er geen plannen om dit spectrum naar boven uit te breiden", zegt woordvoerster Caroliene Wiegerink. "Vooral in de Randstad merken wij dat juist de kleinere maten small en medium het beste verkopen dus er is ook geen reden om grotere maten te brengen." Dat heeft volgens Wiegerink te maken met de uitstraling van het merk, dat vooral appeleert aan vrouwen met een tengerder lichaamsbouw.

Kookaï is niet de enige die het postuurverschil tussen de Britse meiden en die op het Europese vasteland erkent. Hetzelfde geldt voor Per Una Due - de jong modische collectie van Marks & Spencer - dat minirokjes en tops aanbiedt tot maat 16. Ook Morgan, net als Kookai van oorsprong een Frans merk, probeert in Groot-Brittannië met ruimere maten een 'groter' publiek te trekken.

De uitbreiding van het maten spectrum bij Kookaï in Engeland zal ongetwijfeld goed worden ontvangen, omdat het voor meer vrouwen de deur opent om zich modieus te kunnen kleden. Maar het weerspiegelt ook dat Britse vrouwen, net als velen in Noord-Europa, steeds jonger steeds dikker worden. Michael Rahamin, directeur van Kookaï UK, zei: "Franse vrouwen zijn een stuk kleiner en dunner. Als we de verkoop in beide landen vergelijken is te zien dat een maat 1, dat is maat 6-8 in Engeland (en maat 34 bij ons), in Frankrijk veel beter verkoopt."

Kookaï heeft in Groot-Brittannië momenteel 50 winkels en vooral klanten in de leeftijdsgroep van 18 tot 30 jaar, hoewel ook vrouwen die jonger en ouder zijn er winkelen. Volgens de Britse directeur zijn er genoeg jonge vrouwen die het lef hebben om de sexy hoogmodische kleding van het merk te dragen. "Niet elke vrouw heeft het figuur van Kate Moss of Naomi Campbell, maar dat betekent niet dat zij niet dezelfde kleren kunnen dragen." In Nederland heeft Kookaï 14 eigen winkels en 70 verkooppunten.

Kookai