Koos komt naar Nederland
bezig met laden...
Het klinkt oerhollands maar is het niet. Koos is het resultaat van de samenwerking tussen Nederlandse ontwerpster Nynke Fennema en Japanse ontwerper Shinichi Kato. Drie jaar geleden begonnen ze met de verkoop van het schoenenmerk in Japan en het werd een enorme hit. Momenteel wordt Koos in meer dan 300 modezaken in Tokyo en omstreken verkocht. Hoewel Koos niet Japans klinkt, is het dat wel. "Koos is natuurlijk een overbekende Nedelandse jongensnaam, maar het is ook de naam van een Japanse sake. Daarom vonden we dit een goede naam, het staat voor zowel de Nederlandse als Japanse cultuur."zegt Nynke Fennema.
De kernwoorden van het merk zijn sober, comfortabel en elegant. Geen overbodige fratsen dus. En al helemaal geen hakken. Gewoon simpele handgemaakte schoenen van natuurlijke materialen. Kato en Nynke presenteerden de schoenencollectie drie jaar geleden op de Premiere Classe in Parijs en met name de Japanse inkopers liepen er mee weg. Nu het merk zo goed loopt in Japan is het veroveren van Nederland de volgende stap.
Met zowel de Kooslijn als een nieuwe kinderschoenenlijn. "In de jaren dat we de schoenen voor Koos produceerden, hielden we bij het snijden veel leerstukjes over. Omdat we het zonde vonden dit weg te gooien, werd het al die jaren opgeslagen. We hadden op een gegeven moment zo veel leerestjes dat we er wel wat mee moesten doen. Nou, wat kan je beter met kleine stukjes leer doen dan kleine leren kinderschoentjes maken? Het was allemaal eigenlijk heel logisch." De kinderschoenenlijn is 'Tante Tini' gedoopt en is wel oerhollands. "Tante Tini staat voor die lieve tante die alles zelf maakt en niets kan weggooien."
Met de komst van de Nederlandse Koos&Tante Tini-winkel hopen de makers in Nederland net zo succesvol te worden als in Japan. Naast schoenen verkoopt de winkel ook leren handgemaakte tassen.