Ondanks een nettowinststijging van 26,1 procent in 2006, voldeed de nettowinst voor het vierde kwartaal van Adidas niet aan de verwachtingen van analisten. De Duitse sportgigant zei dat de netto kwartaalwinst naar €13 miljoen was gestegen, vergeleken met een daling van €4 miljoen het jaar ervoor, maar dat de integratie van Reebok nog steeds ongunstige gevolgen had voor het resultaat. De omzet gedurende het kwartaal steeg met 47,8 procent naar €2,25 miljard. Zonder Reebok meegerekend bleek de daling maar 4,8 procent naar €1,59 miljard te zijn. De winst voor het boekjaar 2006 steeg in alle regio's - Europa uitgezonderd - met 21,6 procent naar €483 miljoen. De jaaromzet steeg met 52 procent naar €10,08 miljard. De groepsomzet in Europa steeg met 32 procent.

"2006 was een bijzonder spannend jaar voor de Adidas Groep. We hebben met de acquistie van Reebok ons merkportfolio versterkt en voor de eerste keer in de geschiedenis van onze groep een omzet van €10 miljard overtroffen,"zei Adidas voorzitter Herbert Hainer in een persbericht. "We hebben de kracht van ons merk versterkt met onze aanwezigheid tijdens de World Cup 2006, en duidelijk gezonde operationele en financiele resultaten behaald."

De omzetgroei van TaylorMade-Adidas Golf was bijzonder goed. Deze steeg met 20,8 procent naar €856 miljoen, terwijl het Adidas merk de omzet met 13,1 procent naar €6,63 miljard zag stijgen. De consolidatie van Reebok droeg met €2,47 miljard bij aan de groepsomzet. Per regio steeg de omzet in de VS met 107,2 procent, gevolgd door 56,4 procent in Latijns Amerika, 32,6 procent in Azië en 31,4 procent in Europa.

De prioriteit voor de groep is nu om verbetering te brengen in de dalende omzet van Reebok. Het moet ook werken aan het herstel van de achterstand van de orders. De achterstand werd beïnvloed door de verplaatsing van de gelicenseerde NBA en Liverpool activiteiten van Reebok naar Adidas. De groep investeert nu ook in marketinginitiatieven om de communicatie van het merk naar de consument te bevorderen. Nieuwe producten zullen worden gelanceerd, met name in de categorieën hardlopen, merkkleding en dameskleding. Het merk Reebok lanceert dit jaar ook een nieuwe lijn sportschoenen en -kleding ontworpen door actrice Scarlett Johansson. Volgens Hainer is de uitbreiding van Reebok in Europa en in Azië van groot belang, vooral omdat de Amerikaanse markt al overspoeld is door het merk. Hij concludeerde dat hij voor de groep als geheel een "aanhoudend momentum gedurende het komende jaar" verwacht.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN