• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Labels to watch: Drie modemerken die hun debuut maken op modebeurs CIFF

Labels to watch: Drie modemerken die hun debuut maken op modebeurs CIFF

Door Rachel Douglass

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Aiayu's latest campaign imagery. Credits: Aiayu.

De volgende editie van Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) staat alweer voor de deur, met de start op 9 augustus, en de deelnemende merken staan te popelen om te beginnen aan wat de eerste editie van de beurs zal zijn waarin concurrent Revolver volledig zal zijn geïntegreerd. Terwijl het evenement zich op deze uitbreiding instelt, is het ook begonnen met het binnenhalen van een reeks nieuwe merken die voor het eerst op de Deense beurs zullen exposeren. In de aanloop naar de show heeft FashionUnited een aantal kledingmerken uitgelicht om in de gaten te houden tijdens de komende CIFF.

ATP Atelier

ATP Atelier summer 2023 campaign. Credits: ATP Atelier.

Het accessoirelabel ATP Atelier is opgericht door twee goede vrienden en ontstaan uit de wens om schoenen en lederwaren te creëren die "hedendaags Scandinavisch design en authentiek Italiaans vakmanschap" combineren. De missie van het merk was om het concept van luxe aan te pakken door middel van een duurzame mindset die ook een verschil wilde maken in het leven van vrouwen. ATP Atelier bestaat nu 12 jaar en is trots op het doelbewuste gebruik van doordachte materialen, zoals plantaardig gelooid Toscaans vacchetta leer, metaalvrij nappa leer (octrooi aangevraagd) en chroomvrij Saffiano leer. Elk van deze materialen wordt gebruikt voor een aantal producten van het merk vanwege hun kwaliteiten waardoor ze duurzamer zijn, beter afbreekbaar zijn of minder water nodig hebben.

ATP Atelier summer 2023 campaign. Credits: ATP Atelier.

Over ATP Atelier

  • Doelgroep: Het merk zegt dat haar muze chique, slim en bewust is, maar niet perfect. "Ze is gezegend, maar ook gestrest," aldus een persbericht.
  • Verkooppunten: ATP is aanwezig in Scandinavië en in steden als Londen, Parijs, New York, LA, Tokio en Sydney, waar het te vinden is in chique boetieks en warenhuizen, zoals The Outnet, LuisaViaRoma, Yoox, Fashionette, Vanilia, Harrods, Harvey Nichols en Browns.
  • Prijs: Terwijl schoenen variëren van 210 tot 915 euro, afhankelijk van de stijl, zijn tassen te vinden voor prijzen vanaf 370 euro tot ongeveer 835 euro. De accessoires, waaronder sjaals, beautycases en kleine leren etuis, variëren in prijs van 20 euro tot 255 euro.
  • Productie: ATP Atelier collecties worden ontworpen in Stockholm en met de hand gemaakt in Toscane, waar het merk zegt een langdurige relatie te hebben met leveranciers en 'laboratori' fabrieken waar tot 20 werknemers werken. Het doel is om de Italiaanse ambachtelijke traditie van het met de hand maken van lederwaren te beschermen in een poging om zowel sociale duurzaamheid als kortere levertijden te bevorderen.

Aiayu

Aiayu's latest campaign imagery. Credits: Aiayu.

Aiayu werd in 2005 opgericht in Kopenhagen en heeft zich gevestigd als een merk dat zich richt op de natuur en tegelijkertijd kleding en woonaccessoires aanbiedt. Onder leiding van creatief directeur Maria Høgh en CEO Maria Glæsel brengt het merk twee collecties per jaar uit, met stukken die gemaakt zijn van natuurlijke materialen. Volgens Aiayu is ongeveer 30 procent van de producten volledig ongeverfd en het legt vooral de nadruk op de duurzaamheid en repareerbaarheid van de items om het belang van de duurzaamheidswaarden van het merk te benadrukken.

Aiayu's latest campaign imagery. Credits: Aiayu.

Over Aiayu

  • Bestseller: Het klassieke Aiayu-shirt, verkrijgbaar in verschillende kleuren en gemaakt van 100 procent Chetna-katoen.
  • Doelgroep: De belangrijkste doelgroep van het merk is vrouwelijk, maar het heeft in het verleden ook een mannencapsule aangeboden en staat op het punt om een kleine unisex-collectie te lanceren.
  • Verkooppunten: Vier eigen winkels - een in Aarhus en drie in Kopenhagen, waarvan er een een locatie is voor samples, archiefstijlen en de reparatieservice van het merk. Aiayu werkt ook met internationale groothandelaren in onder andere Denemarken, Duitsland, de VS, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zweden. Aan het begin van het jaar heeft Aiayu zijn eerste internationale sales manager aangenomen om de internationale groothandel te laten groeien.
  • Prijs: De winkelprijzen variëren van 80 euro voor een T-shirt met lange mouwen tot 680 euro voor een jas. Voor accessoires liggen de prijzen tussen 20 euro voor sokken en 420 euro voor een sjaal.
  • Productie: Het bedrijf brengt twee collecties per jaar uit en produceert onder andere in Bolivia, Nepal, India en sinds kort ook in Italië, Portugal en Turkije.

Past Tense

Past Tense SS24 collection, lookbook imagery. Credits: Past Tense.

Past Tense uit Zweden is dit jaar pas gelanceerd en heeft zich het doel gesteld een nieuwe visie op hoogwaardige Scandinavische herenkleding te geven door kleding ‘slow’ te benaderen. Het merk zelf is opgericht door creatief directeur Victor Lindh en zakelijk directeur Adrien Forray, die beide prestigieuze carrièrepaden hebben omdat ze eerder hebben gewerkt bij Kering, Burberry, Neil Barrett en Axel Arigato. Met Past Tense wil het duo echter minder, maar betere producten aanbieden, waarbij de nadruk ligt op vakmanschap en een lange levensduur als kern van het merk. Terwijl de eerste collectie voor FW23 gericht was op het introduceren van het ethos van het merk en geïnspireerd was op utiliteit en industrieel design, breidt de SS24-collectie deze kwaliteiten uit door middel van uitgesproken silhouetten en hoogwaardige stoffen, en vormt zo een "goed gecureerde garderobe die de tijd overstijgt".

Past Tense SS24 collection, lookbook imagery. Credits: Past Tense.

Over Past Tense

  • Bestseller: Als nieuw merk is de informatie over bestsellers beperkt, maar het bedrijf zegt dat het een sterk productaanbod ontwikkelt in bovenkleding en gebreide kleding in lijn met Scandinavische minimalistische designwaarden.
  • Doelgroep: De doelgroep van Past Tense zijn mannen tussen de 25 en 45 jaar, die van eigentijdse mode houden en luxe artikelen willen kopen. Het merk biedt een "productervaring op luxeniveau tegen een eigentijdse prijs", met de keuze van het materiaal en het niveau van vakmanschap.
  • Verkooppunten: De aankomende collectie wordt dit seizoen SS24 in de herfst gelanceerd in showrooms en is de eerste die wordt aangeboden aan groothandelspartners. Het bedrijf heeft momenteel een handvol hedendaagse mode- en luxewinkels in heel Europa voor SS24 en is in gesprek met warenhuizen en online spelers voor het komende seizoen.
  • Productie: Materiaal en kledingstukken worden in Europa ingekocht en met de hand gemaakt. 90 procent van de collectie komt uit Italië en Portugal. De meeste productiepartners zijn al lange tijd connecties van de oprichters.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking naar het Nederlands door Caitlyn Terra.

CIFF
Labels To Watch
SS24