• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Laboratorium LA debuteert als nieuw high-end athleisure merk in Nederland

Laboratorium LA debuteert als nieuw high-end athleisure merk in Nederland

Door Esther Hut

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|CEO INTERVIEW

Nederland heeft er een nieuw high-end athleisure merk bij: Laboratorium LA. Het merk, dat staat voor Laboratorium Luxury Athleisure, is bijna twee jaar geleden door CEO Dirk Braaf opgericht en biedt zowel activewear als een ready to wear collectie. Over een paar weken is het zover; dan is de eerste collectie van het merk verkrijgbaar. FashionUnited sprak CEO Dirk Braaf en Designer Nikki Balsem over het merk, de weg naar de lancering en hun toekomstplannen.

Waarom ben je dit label gestart?

Braaf: “Ik zocht een merk dat aan mijn behoeftes zou voldoen. Een ready to wear collectie die klassiek, zakelijk en comfortabel combineert, maar was dat nog niet tegengekomen. Toen kwam het idee van Laboratorium. De stijl van het merk is athleisure, maar wel heel klassiek. We maken bijvoorbeeld geen gebruik van printjes, maar willen een mix tussen casual en sport met een volwassen look. Onze uitstraling is daarom ook minimalistisch en zakelijk.”

Waar komt de naam Laboratorium LA precies vandaan?

Balsem: “De naam is geïnspireerd op het feit dat we hier in ons atelier steeds met nieuwe ontwerpen komen, experimenteren met nieuwe technieken, vooruitstrevend proberen te zijn en enigszins futurisme en geometrie willen toepassen in onze ontwerpen. We gebruiken veel taping, bonding en stoffen met technische eigenschappen. Bijvoorbeeld waterafstotend en niet-winddoorlatend. Daar komt de naam vandaan. We zien onze studio als ons laboratorium waar alle nieuwe ideeën vandaan komen.”

Waarom richt Laboratorium LA zich op het hoogste segment? Wie is de doelgroep?

Braaf: “We willen vooral de volwassen klant aantrekken die kwaliteit belangrijker vindt dan kwantiteit. We willen niet perse een merk zijn dat alleen op trends focused, maar waar de focus juist bij duurzaamheid ligt. Mensen zoeken bij ons naar items die jarenlang meegaan en omdat wij niet perse uitgesproken producten hebben, is dat bij ons makkelijk met onze collectie. De doelgroep is ongeveer 26 tot en met 50 jaar. Een doelgroep met een carrière, die weinig tijd heeft, van hot naar her gaat en makkelijke kleding aan willen trekken waar die niet te lang over na hoeft te denken. Basics die altijd bij elkaar passen. Iemand die van luxe en comfort houdt.“

Naast de ready to wear collectie bieden jullie ook accessoires aan. Waar bestaat deze collectie uit?

Balsem: “We willen een lifestyle brand zijn en niet alleen kleding aanbieden. We hebben nu twee modellen sneakers en een tassenlijn dat bestaat uit vijf stuks. Van rugzakken tot tote bags. De complete tassencollectie is unisex.”

Waar haal je je inspiratie vandaan voor de ontwerpen?

Balsem: “Als inspiratie hou ik voornamelijk onze muze in gedachte, de stijlvolle volwassen man en vrouw met een drukke levensstijl. Wat zou zij of hij graag dragen, wat is comfortabel maar stijlvol tegelijk? Ik hou alle modeschows en trends wel in de gaten, maar uiteindelijk blijft het behouden van de merk eigenschappen het belangrijkste.”

De gehele collectie bestaat uit genderneutrale designs. Waar moet de collectie aan voldoen?

Balsem: ”In de huidige collectie worden vooral neutrale kleuren gebruikt voor zowel de mannen- als vrouwen collectie, maar in de volgende lijn is meer een scheiding te zien. Voor de eerste collectie leek het ons mooi dat je dezelfde look kan aanbieden voor mannen en vrouwen. De collectie is alleen qua fit niet genderneutraal, omdat de mannencollectie op een mannenlichaam gesneden is en bij de vrouwencollectie net zo.”

Hoe groot is de collectie?

Balsem: ”De eerste collectie bestaat uit 35 stuks. De volgende bestaat uit drie jassen per gender en twee unisex jassen. Puur omdat het als startup slimmer is om de collectie wat kleiner te houden. We willen daarnaast ook eerst kijken hoe de verkoop van de tassen gaat, zodat we voor volgend seizoen een betere inschatting kunnen maken hoe groot de collectie moet worden.”

De items worden alleen geproduceerd in Europa. Waarom is hiervoor gekozen?

Braaf: “Tijdens de verkoop hebben we gemerkt dat klanten de voorkeur geven aan labels met Made In Europe. Dit straalt hoogwaardige kwaliteit uit. Alle stoffen die we gebruiken komen uit Europa. Onze eerste collectie is gedeeltelijk in Portugal en Italië gemaakt, maar de volgende collectie wordt helemaal geproduceerd in Italië. Dit doen we om de high quality te beschermen. “

Wat is het prijssegment van het merk?

”Een t-shirt kost bijvoorbeeld 80 euro en het duurste item is de shearling coat. Die kost 3.600 euro. Deze jas is gemaakt van luxe leer met schapenvacht aan de binnenkant en is in Italië geproduceerd. Deze jas is een voorbeeld van een item dat past bij het concept van luxe en comfort.”

Zijn er nog plannen een eigen winkel te openen?

Braaf: “Ja, die zijn er zeker. In Nederland zouden we graag een winkel in Amsterdam willen openen. Over de locatie zijn we nog in gesprek, maar de winkel moet over twee jaar open zijn. Daarnaast moeten we het vooral van online retailers hebben. Farfetch, Net-a-Porter en MR Porter zouden bijvoorbeeld goed bij ons passen, maar ook high-end winkels zoals De Bijenkorf en Bloomingdale's in New York. Bij een high-end merk zoals Laboratorium LA moet je wel het geduld hebben en niet verwachten dat je in het eerste jaar al winst maakt. Consumenten hebben toch eerder de neiging voor iets bekends te kiezen als ze er veel geld voor moeten betalen. Daar moeten we realistisch in zijn. We moeten eerst ons merk opbouwen.”

De eerste collectie is vanaf 10 september exclusief via de website van Laboratorium LA verkrijgbaar.

Beelden: Laboratorium LA

Athleisure
athleisure wear
CEO INTERVIEW
laboratorium la
Laboratorium Luxury Athleisure