Verandering. Dat is wat Lectra betreft het nieuwe woord in de modewereld. "De tijd dat een bedrijf geld kon verdienen met lage prijzen is voorbij", aldus CEO Daniel Harari tijdens een congres in Bordeaux waar het bedrijf zijn nieuwe producten presenteerde: Een nieuwe generatie snijmachines, verbeterde ontwerpsoftware en een nieuw managementprogramma.

Dat de modewereld verandert, staat vast: "Voor modebedrijven is het niet meer genoeg om alleen een collectie te brengen," zegt Nadine Thys, marketingmanager bij Lectra. "Ze moeten zich onderscheiden door zich te specialiseren op het gebied van innovatie, pasvorm, flexibiliteit of klantenbinding. Maar tegelijkertijd mogen de prijzen niet omhoog." Zijn technologische aanpassing het antwoord op deze veranderingen? Didier Grumbach, President van de Federation Française de la Couture uit Frankrijk denkt van wel:"Om competitief te blijven, zijn we afhankelijk van technologie", zegt hij. Lectra poogde in te spelen op deze verandering met noviteiten op drie gebieden. Het meest vernieuwend was het softwareprogramma PLM, dat bedoeld is om de tijd tussen ontwerp en het moment dat de artikelen in de winkel liggen terug te dringen door de verschillende afdelingen met elkaar te verbinden. Dit managementprogramma vergemakkelijkt de samenwerking, bespaart tijd en dus kosten. "Wij verwachten dat het bij ons de helft van de tijd zal besparen", aldus de Amerikaanse Susan Mckeown van het merk Please Mom. Zij heeft het programma aangeschaft omdat het bedrijf van plan is flink te groeien. "We willen meer collecties per jaar uitbrengen en moeten dus efficiënter gaan werken. Als er veel mensen met hetzelfde product bezig zijn, kan het moeilijk zijn om het overzicht te bewaren en het proces goed op gang te houden. PLM voorkomt dat." Voor ontwerpers brengt Lectra maar liefst drie noviteiten op de markt. Aan het nieuwe programma Modaris 3D-fit is acht jaar gewerkt. Dit programma is bedoeld om een technische doorpas te maken met behulp van driedimensionale modellen. Zo kunnen technische onvolkomenheden in ontwerpen sneller worden opgespoord. Doordat fysieke prototypes pas in de laatste fase nodig zijn, kunnen bedrijven tijd en geld besparen. Het ontwerpprogramma Kaledo Collection is een verbetering op het al bestaande programma Kaledo Style. Voor schoenenontwerpers is er het Footwearontwerpprogramma. Daarmee kunnen ontwerpen in de computer worden gemaakt en in enkele muisklikken omgezet in patronen. Luciana Scrutchen, coördinator op de New School of design in New York, heeft nog haar vraagtekens: "Als we op deze manier zouden kunnen gaan ontwerpen, dan zou het zeeën van tijd schelen", zegt ze. "We zouden hooguit binnen een paar weken een tastbaar resultaat hebben, waar het tot nu toe zeker maanden duurde. Maar dat betekent wel dat je forse investeringen moet doen, en het is de vraag hoe het werkt in samenwerking met fabrikanten. Als er geen direct contact meer is, liggen interpretatiefouten op de loer." Ook indruk maakte de nieuwe serie van de Vector snijmachines. Deze 'intelligente machines'worden volledig gecontroleerd door software. Zo emailt de machine uit zichzelf de monteur als er onderhoud nodig is en meet de machine automatisch wanneer het tijd is om de messen te slijpen. Daarnaast werkt de machine preciezer en sneller en kunnen er meer lagen stof tegelijkertijd gesneden worden, tot een maximum van 80 lagen denim voor de Vector Denim MX. John Winther, product manager van het Deense Joha, is onder de indruk. "De precisie is indrukwekkend", zegt hij na de demonstratie van de snijmachine. "Het scheelt bijna twee millimeter aan precisie. Voor ons is stof de grootste kostenpost, dus het heeft veel zin om te bekijken of we onze oude machines kunnen vervangen. Hij maakt ook nog veel minder geluid." Natuurlijk zijn de Lectra-ontwerpen nog niet perfect. Zo kunnen de 3d-modellen van Modaris nog niet bewegen, en is alleen het gedrag van enkellaags stoffen te meten. Een algemeen besturingsprogramma is fijn, maar het kan ook extra werkzaamheden meebrengen. Om bedrijfsprocessen geheim te houden, moet het bijvoorbeeld goed beschermd zijn tegen hackers. En het grootste probleem is dat het invoeren van nieuwe programma's of machines een grote aanpassing van het bedrijf vraagt. "Vroeg of laat zullen we er wel aan moeten geloven", denkt Claudeo Settimi, van het klassieke damesmerk Mayerline. "Maar elke verandering kost veel tijd en energie en dus ook extra mankracht. Daar moet je als bedrijf wel aan toe zijn." De keuze van Lectra om technologische oplossingen te zoeken voor een veranderende markt is in elk geval slim gekozen. Want dat ondernemers streven naar kostenreductie en tijdbesparing is een van de weinige dingen dat zelfs in de modebranche onveranderd is.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN