Lee Cooper naar India
bezig met laden...
Lee Cooper lijkt op een agressieve manier de Indiase markt te willen veroveren. Binnenkort wil het Britse kledingmerk in een paar weken tijd vier exclusieve winkels openen. Voor het einde van volgend jaar moeten dat er 30 zijn. De vier eerste winkels komen in Jammu, Chandigarh, Haldiwani en Amritsar. Momenteel zijn wereldwijd elf Lee Cooper one brand-stores actief. "Middels onze winkels kunnen consumenten een impressie krijgen van de Lee Cooper lifestyle en zich daarmee identificeren", meent managing director Duncan Wilson van Lee Cooper International Ltd.
Lee Cooper als merk is al verkrijgbaar op Indiase markt sinds 1994. De licentie van het label is in handen van Indus Clothing Ltd (ICL). Dit bedrijf verzorgt de hele range van Lee Cooper artikelen voor de Indiase consument. Harpartap Singh, directeur van Indus Clothing vindt de komst van de eigen winkels een goede zet. Singh: "Het label kan met deze exclusieve one-brandstores de loyale klant nog beter van dienst zijn." ICL verwacht voor dit jaar nog geen opzienbarende inkomsten, maar wel wordt uitgegaan van 5% op het totaal.
Lee Cooper introduceert tegelijkertijd ondergoed en zonnebrillen. De zonnebrillen worden in Europa geproduceerd en het ondergoed gedeeltelijk in Israël en voor een deel in Egypte. "De artikelen zijn vooral bedoeld om het merk breder neer te zetten", zegt Singh, "Het aandeel van niche-artikelen zal op het geheel niet groot zijn. Het ligt echter wel in de lijn der bedoeling om de consument een compleet scala van producten aan te bieden. Naast zonnebrillen en lingerie omvat het aanbod broeken en riemen, tops, shorts en sportkleding."
Lee Cooper is eveneens in gesprek met een horlogeproducent van wereldformaat over de lancering van een horloge-lijn van het eigen label. Deze uurwerken worden binnen enkele maanden op de markt verwacht. Vorig jaar nog presenteerde Lee Cooper accessoires als riemen, caps en tassen als uitbreiding op het jeans aanbod. Het van oudsher jeansmerk lonkt eveneens naar Sri Lanka, Bangladesh, Nepal en de Verenigde Arabische Emiraten als afzetmarkt. "Gezien de positieve ervaring tot nu toe, ligt het voor de hand die route voort te zetten voor de toekomst", meent de Indiase licentiehouder. Indus Clothing is bezig met het opzetten van een nieuwe fabriek in Uttranchal. Deze moet begin 2005 operationeel zijn. De productielocaties in Delhi en Gurgaon bezitten ieder de mogelijkheid 60 duizend stuks kleding per dag af te leveren. "We maken niet alles zelf", zegt Harpartap Singh, "We betrekken ook artikelen van buiten India. Onze productie kent wel onbeperkte mogelijkheden, ondanks de afname van derden. Maar de kledingmarkt doet het op dit moment echter zeer goed, vandaar dat we kiezen voor het opzetten van voldoende voorraad."
India is, internationaal gezien, verwikkeld in een nek-aan-nekrace met China wat betreft de kledingmarktverdeling. De Volksrepubliek zet zich wereldwijd neer als grootste producent, maar India kan met een agressieve aanval deze leider van de troon stoten", aldus Lee Cooper directeur Duncan Wilson.