• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Lefties: Het Zara zusje om in de gaten te houden

Lefties: Het Zara zusje om in de gaten te houden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Lefties - het minder bekende zusje van Zara uit de Inditex portefeuille lijkt klaargestoomd om de concurrentie aan te gaan met populaire fast fashion merken als H&M en Primark. Wat begon met een aantal outletwinkels in Spanje, zijn er nu 134 winkels in vijf landen. In december trad Lefties voor het eerst over de grenzen van Europa; de modeketen opende een winkel in Doha Mall in Qatar.

Ook is Lefties een rebranding ondergaan: in november werd het nieuwe logo van de formule onthuld. De winkels en het online platform kregen eveneens een make-over. De vernieuwde website doet net als de collectie denken aan Zara. Er wordt een breed assortiment van producten als jassen, jeans, slip-jurken, sportswear, schoenen en accessoires aangeboden. Ook zijn er trend-editorials om klanten te inspireren, zoals ‘Modern Countryside’ en ‘The New Athleisure’. Hoewel het via de vernieuwde website nog niet mogelijk is online aankopen thuis te laten bezorgen, kunnen klanten wel producten reserveren en ophalen in Lefties filialen.

Rebranding en expansie Lefties

Wat opgericht werd in 1993 in thuisland Spanje om overvoorraden van Zara te verkopen, wordt nu aangemerkt als een veelbelovende naam onder de Inditex paraplu. Lefties, de naam is afgeleid van ‘left over’, is nu een onafhankelijk merk, met eigen collecties. Het bedrijf nam ontwerpers, patroonmakers en fabrikanten in de arm om producten van het merk nieuw leven in te blazen. De volledige collectie, met kledinglijnen voor mannen, dames en kinderen, denim en sportmode, heeft een lage prijs, met een maximum van 100 euro. De keten hanteert dus fors lagere prijzen dan Zara.

De eerste twintig jaar van het bestaan was Lefties alleen in thuisland Spanje actief. In 2014 zei Carlos Hernandez van retail consultancy Planet Retail al tegen Reuters dat Inditex Lefties in de markt wil zetten als separaat format - en het internationaal verder uit wil rollen. Inditex zou het merk willen exporteren naar landen waar Inditex een sterke marktpositie heeft, zoals in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Deze uitspraak werd kracht bijgezet. Datzelfde jaar exporteerde Inditex de budget modeformule Lefties buiten het Iberisch schiereiland: er werden twee winkels in Rusland geopend. Ook waagde Lefties de sprong naar Mexico en Portugal. Onlangs, in december 2016, opende de modeketen een winkel in Qatar. Deze stap, plus de recent opgeknapte winkels duiden er volgens Reuters op dat Lefties de concurrentie wil aangaan met ketens als Primark, H&M en Forever 21.

Hoewel Inditex nog geen concrete, verdere uitbreidingsplannen heeft aangekondigd, heeft de Spaanse gigant de uitbreiding van het aantal Zara-winkels in 2016 hebben afgeremd om zich meer te kunnen richten op het uitbreiden van Lefties in Spanje, Mexico en Portugal.

Dat Lefties op stoom is, blijkt ook uit financiële resultaten. Lefties boekte in 2015 een omzet van 162,1 miljoen euro, een stijging van 22 procent ten opzichte van 2014. Het bedrijf noteerde een winst van 1,8 miljoen euro, tegenover een verlies van 0,4 miljoen euro in 2014.

Foto’s: Lefties SS17 editorial ‘The New Athleisure’

Inditex
Lefties