‘Les Monseigneurs’ sleept BKRK-award in de wacht
bezig met laden...
Ontwerpersduo Victor Verhelst en Thomas Renwart van ontwerpstudio ‘Les Monseigneurs’ is dit jaar de winnaar van de vijfde BKRK-prijs. Met de focus van de prijs dit jaar op textiel, wisten de ontwerpers de vakjury te overtuigen met hun door de natuur geïnspireerde wandtapijten. Dat heeft de organisatie bekendgemaakt in een persbericht.
Les Monseigneurs is een circulair ontwerpbureau dat in hun wandtapijten en doeken de restgarens en overstock van bedrijven en textielwerkplaatsen verwerkt. Juist dat ecologische aspect, “gecombineerd met de zoektocht van Les Monseigneurs naar de juiste markt voor hun producten en hun jeugdige enthousiasme maakt volgens de jury van dit ondernemend duo de winnaar”.
55 vakmensen dienden hun dossiers dit jaar in bij de jury. “Duurzaamheid, creativiteit en innovatie stonden centraal,” adus Igor Philtjens, voorzitter van vzw Het Domein Bokrijk en gedeputeerde in het persbericht. “Dat is ook de reden waarom er niet enkel producten, maar ook diensten, projecten of onderzoeken ingediend konden worden. In de inzendingen zagen we heel wat jonge, startende ondernemers, wat bewijst hoe actueel het thema van deze wedstrijd is.”
Met de focus op textiel werd ontwerper Tim van Steenbergen, vakcurator van de Textiel expo in het Openluchtmuseum, gevraagd om de jury te leiden samen met Ilse Dedeken, zaakvoerder van het linnenbedrijf Verilin. Het tweetal werd aangevuld met nog twee juryleden, Ruth Goossens, hoofdredactrice van Knack Weekend, en Pascal Cools, managing director bij Flanders DC.
Van de 55 aanmeldingen werden de tien sterkste kandidaat geselecteerd voor een meet & greet met de juryleden in het Kasteel van Bokrijk, bij VAKlab, het expertisecentrum rond ondernemerschap en vakmanschap in Bokrijk. Daar kregen zij de kans het advies van de jury te implementeren en hun inzendingen te finetunen op het gebied van prijsstelling, productieproces en gebruiksvriendelijkheid. Vervolgens werden drie finalisten gekozen en kon het publiek online van juli tot september helpen bij het kiezen van de winnaar.
De merken ’Pour’ van Julie van den Boorn en ‘Woven Memories’ van Salvatore Caltabellotta plaatsten ook als finalisten. Pour is eveneens een circulair mark dat zijn proces start met waardevolle herwonnen grondstoffen die op een maatschappelijk verantwoorde manier worden geproduceerd, terwijl ‘Woven Memories’ een onderzoek is naar het positieve psychologische effect van repetitieve handelingen zoals weven op de gemoedstoestand. Dit onderzoek is gebaseerd op het feit dat Turkse tapijtweefsters uit Istanbul de gelukkigste mensen op aarde zijn. Hierbij wordt weven toegepast in het maken van dagelijkse voorwerpen zoals banken of stoelen.
Foto via Vaklab.be