Waarom Filippa K een topmerk is, behoeft weinig uitleg. In thuisland Zweden is het bedrijf marktleider en de oprichtster beroemd. Nederland is het meest succesvolle exportland en dat terwijl het merk buiten de Randstad nog relatief onbekend is. Daarbij heeft Filippa K de potentie om hier, in de rest van Europa en in Noord-Amerika heel groot te worden. Profiel van een bedrijf dat al elf jaar doet waar het goed in is.

"De kracht van Filippa K is de eenvoud en dat geldt zowel voor de collectie als voor de bedrijfsvoering. Ook op het hoofdkantoor in Stockholm en in de winkels zie je dat terug. Het interieur is strak en je waant je eerder in een moderne kunstgalerie dan in een dure kledingzaak. Bij Filippa K gaat alle aandacht naar de collectie. 'Less is more' wordt wel gezegd. Klanten die voor het eerst de winkel binnen komen, vinden de kleding weleens té basic. Tot zij het passen! Eenmaal aangetrokken is men onder de indruk van de pasvorm en de kwaliteit." Aan het woord is Cheryl Heutink. Zij is verantwoordelijk voor Filippa K Nederland.

Filippa K ontstond in 1993 in de keuken van ontwerpster Filippa Knutsson. Samen met Patrik Kihlborg, inmiddels haar ex-man en nog steeds de drijvende kracht achter de huisstijl van het bedrijf, lanceerde zij haar eerste collectie. Deze bestond uit jersey items en verschillende breisels voor vrouwen. De collectie ontstond uit een zoektocht van de ontwerpster naar het ideale T-shirt. Zij was een van eersten die lycra in een katoenen T-shirt verwerkte, zodat de pasvorm beter werd en bovendien veel langer goed bleef. Een jaar later bracht het jonge merk een van de eerste stretchjeans op de markt. Ook dit kledingstuk werd ontwikkeld doordat de ontwerpster al geruime tijd vruchteloos naar de ideale spijkerbroek had gezocht. Het succes van die twee eerste stukken blijkt wel uit het feit dat deze nu nog in de winkel te verkrijgen zijn. De kleuren zijn dan misschien seizoensafhankelijk en soms wordt er een detail gewijzigd, maar door de band genomen zijn zowel het T-shirt als de stretchjeans van Filippa K al elf jaar verkrijgbaar. En al elf jaar een hit.

'Kleding voor reislustige mensen met kleine koffers,' is het motto dat wordt gehanteerd. Uitgangspunt is en blijft dat stijlvolle en draagbare kleding ieder seizoen in een garderobe thuishoort. Het is een even eenvoudig als doordacht beginsel, dat het bedrijf een solide basis biedt van goedlopende en terugkerende stukken. Daarnaast ontwikkelt Filippa K seizoensgebonden modieuze items, waarmee enerzijds wordt voortgeborduurd op bestaande bestsellers en anderzijds steeds nieuwe wegen worden ingeslagen. Het zijn in ieder geval praktische kleren - meestal kreukvrij! - die makkelijk combineren en lekker zitten, maar tevens stijlvol en sexy zijn. Het is een succesvolle combinatie, waarmee het merk een grote en opvallend loyale klantenkring heeft opgebouwd. Anno 2004 is Filippa K uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf met een jaaromzet van circa 20 miljoen euro. Het is een van de snelst groeiende modemerken in Scandinavië met 10 winkels in Zweden, Noorwegen en Denemarken. Daarnaast is het merk in die regio bij meer dan 300 winkels verkrijgbaar en daarmee is het bedrijf in Scandinavië marktleider. Het heeft van de oprichtster een nationale beroemheid gemaakt en zij is dan ook een graag geziene gast op feestjes van het Zweedse koningshuis. Inmiddels heeft Filippa K een grote damescollectie ontwikkeld en sinds 1998 is ook een goed lopende herencollectie op de markt.

Alex Jansen - nu directeur van Fourtosix met merken als Nudie Jeans en Guru, red. - haalde het Zweedse merk naar Nederland en startte in 2001 de eerste Filippa K winkel buiten Scandinavië met een showroom voor de groothandel op de eerste verdieping. In Amsterdam werd zo het fundament gelegd voor wat nu het meest succesvolle exportland is van het label. Warenhuis De Bijenkorf - "met 9 filialen nog steeds mijn grootste klant" - was een van de eersten die het merk inkocht. Drie jaar later is Filippa K in ons land in ruim 80 winkels verkrijgbaar, waaronder ook Bendorff, Man To Be en Maison de Bonnetterie.

In dezelfde periode vond tevens de uitbreiding naar andere Europese landen plaats. Een tweede winkel buiten Scandinavië staat in het voorjaar van 2005 in Antwerpen gepland evenals een tweede winkel in ons land. Vanuit Canada heeft het merk inmiddels ook de V.S. bereikt. "Ik heb net gehoord dat we vanaf dit seizoen aan Bloomingdales in New York gaan leveren. Een heel belangrijke stap," zegt Heutink, "het merk komt daar te hangen naast Helmut Lang!" De Britse markt is inmiddels ook verkend met het chique Selfridges als grote klant.

Over de toekomst van Filippa K is Cheryl Heutink helder: "Het merk blijft groeien!" En daarmee bedoelt zij dat ze samen met de bestaande klanten blijven groeien en het klantenbestand weloverwogen wordt uitgebreid. "In Noord-Holland is het merk nu goed vertegenwoordigd, daarbuiten is nog volop ruimte voor groei." Daartoe heeft Heutink kortgeleden iemand aangenomen die de verkoop van de herencollectie op zich neemt en zal ook de showroom worden uitgebreid. "Verder zijn we aan het nadenken over een tweede winkel in Nederland," vervolgt zij. "Waar die komt weet ik nog niet, maar zodra een geschikt pand gevonden is, dan moet dat vrij snel worden gerealiseerd." De collectie, die overigens ook (reis)tassen en accessoires omvat, wordt binnenkort uitgebreid met een ondergoedlijn.

Met showrooms in Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland, Duitsland, Oostenrijk, Groot- Brittannië, Canada, Ierland, België en Nederland is de toon gezet. Het uitgangspunt is een gestage groei. Bij Filippa K houden ze niet van overdrijven, maar van doen.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN