Leverbetrouwbaarheid garanderen is een van de belangrijkste zaken voor uw  klanten!

Om de leverbetrouwbaarheid als groothandel/importeur te kunnen garanderen is het noodzakelijk een goed beeld van de voorraad te hebben, welke voorraad is er nu beschikbaar voor uitleveren en welke voorraad moet gereserveerd blijven voor orders met een toekomstige leverdatum? Reflecta Automation BV heeft hiervoor in haar ERP applicatie XL-ENZ (spreek uit: Excellens) de functionaliteit ‘beschikbare voorraad in de toekomst’ ontwikkeld.

Leverbetrouwbaarheid garanderen is een van de belangrijkste zaken voor uw  klanten!

Hoe gaat het in zijn werk?

Het systeem bepaalt op basis van de actuele voorraad, de openstaande inkooporders én de geplande verkooporders welke voorraad vrij is om uit te leveren. Dit voorkomt het onnodig lang vasthouden van voorraad in de magazijn(en) voor reservering van toekomstig te leveren verkooporders. Hierdoor is het op elk moment van de dag bekend welke voorraad vrij is om uit te leveren zonder in de problemen te komen met reeds geplaatste orders met een toekomstige leverdatum.

Bij de verkooporderinvoer is snel te zien wat de voorraad per direct is (vrij om uit te leveren) en welke aantallen er op welke datum beschikbaar komen. Niet alleen de leverbetrouwbaarheid wordt geoptimaliseerd, óók de informatievoorziening naar de klant toe wordt sterk verbeterd. Dit maakt het mogelijk om de klant te informeren wanneer een artikel wél weer beschikbaar is! Het aantal ‘nee’ verkopen wordt hiermee sterk gereduceerd.

Een ander belangrijk gegeven binnen de functionaliteit is signalering van vertragingen. Wanneer een leverancier of fabrikant een vertraging doorgeeft, dan is het belangrijk om direct te kunnen zien voor welke klanten dat gevolgen zal hebben. XL-ENZ zal automatisch ‘berekenen’ voor welke klanten de vertraging gevolgen zal hebben en dat rapporteren, zodat gepaste actie ondernomen kan worden.

Een stuurmiddel binnen de functionaliteit betreft het zogenaamde ‘leveringsscenario’. Hiermee kan worden aangestuurd welke volgorde voor het bepalen van de leveringen gewenst is om te hanteren. Daarbij kunnen bijvoorbeeld prioriteiten worden gehanteerd. De leverdatum welke door de klant opgegeven is in de verkooporder is van belang om op tijd te kunnen leveren. Daarnaast kan worden aangegeven dat een bepaalde categorie klanten als eerste opgenomen worden voor levering en/of op basis van orderdatum de leveringen worden toebedeeld. Zo zijn er nog een aantal van dit soort instellingen om de voorraad op de meest ideale condities toe te bedelen.

De functionaliteit ‘beschikbare voorraad in de toekomst’ is ook uitstekend geschikt wanneer voor meerdere administraties een centrale voorraadregistratie wordt gehanteerd, maar de verkooporders per bedrijf bijgehouden worden. Dat kan bijvoorbeeld wanneer met meerdere verkoopkantoren wordt gewerkt. Hiervoor kent XL-ENZ de functionaliteit ‘distributiecentrum’. De functionaliteit ‘beschikbare voorraad in de toekomst’ is hiermee volledig geïntegreerd indien er gewerkt wordt met de functionaliteit ‘distributiecentrum’. Deze functionaliteit heeft nog een ander voordeel. Het zorgt er namelijk voor dat een automatische intercompany facturatie plaatsvindt op basis van de leveringen die gedaan worden door het DC voor de verkoopkantoren. Hier komen géén handmatige handelingen meer aan te pas.

Interesse? Klik hier voor meer informatie.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN