• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Levi’s benoemd als meest transparante bedrijf

Levi’s benoemd als meest transparante bedrijf

Door Wendela van den Broek

20 apr 2016

Sinds de tragische instorting van het Rana Plaza in Bangladesh drie jaar geleden, is het belangrijker dan ooit dat bedrijven een inzichtelijke en transparante productieketen hebben. Volgens een rapport van de ethische instelling Fashion Revolution kostte het sommige modebedrijven destijds weken om vast te stellen of zij banden hadden met de fabrieken in het gebouw.

Fashion Revolution heeft daarom samen met Ethichal Consumer een rapport gepubliceerd over de meest en minst transparante modebedrijven. Veertig van de grootste modemerken hebben deel genomen aan het onderzoek en Levi’s komt met een score van 77 procent transparantie het beste uit de verf.

Inditex en H&M verdienen met 76 procent de tweede plaats terwijl Adidas met 69 procent en Primark met 67 procent ook tot de top behoren. Merken als Chanel, Hermes, Fendi en LVMH behoren tot de minst transparante labels.

”Een gebrek aan transparantie kost levens. Het is onmogelijk voor bedrijven om te garanderen dat mensenrechten en een gedegen milieubeleid worden nageleefd zonder te weten waar hun producten gemaakt worden, wie ze maakt en in wat voor omstandigheden,” verklaart Carry Somers, mede-oprichtster van Fashion Revolution.

FASHION REVOLUTION
Levi's