• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Li-Ning breidt uit in Europa

Li-Ning breidt uit in Europa

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Chinese sportketen Li-Ning opent dit seizoen een vestiging in Almere. Dat is, na Maastricht, de tweede vestiging van het Aziatische bedrijf in West-Europa. In China heeft de sportgigant inmiddels een marktaandeel van circa 14 procent, daarmee is Li-Ning naast Nike en Adidas in dat land het grootste sportmerk.

”Het filiaal in Maastricht is open sinds 1 april en de resultaten zijn bevredigend”, zegt Wai Ki Chiu van Fab Sports Goods, de distributeur van Li-Ning in de Benelux. "Er is sprake van een stabiele groei. En uit herhalingsaankopen maken wij op dat het merk geaccepteerd wordt door de Westerse consument." Inmiddels is het Aziatische bedrijf ook bezig in andere Europese landen voet aan de grond te krijgen. Zo sponsort het de olympische teams van Zweden en Spanje en in die landen worden momenteel mogelijke distributiekanalen onderzocht. Ook is het bedrijf geïnteresseerd in de Portugese, Zwitserse en Zuid- Europese markt.

Het Chinese bedrijf is volledig verticaal georganiseerd. Dat betekent dat Li-Ning het gehele bedrijfsproces - van productontwikkeling en -ontwerp tot productie en consumentenverkoop - in eigen hand houdt. Daardoor is het mogelijk snel in te spelen op de markt en meerdere veranderingen aan te brengen in de collecties. Het bedrijf werd in 1990 opgericht door de gymnast Li- Ning, die tijdens zijn sportcarrière maar liefst 106 medailles won. Het bedrijf heeft inmiddels rond de 4500 winkels in China en daar komen er elke dag twee bij. Eind 2007 hoopt het daar 5.200 filialen te hebben. Het bedrijf richt zich op kleding en sportartikelen voor voetbal, basketbal, tennis, fitness en hardlopen.

De volgende winkel in Nederland staat gepland voor 2008. Fabsports heeft met Li-Ning afgesproken binnen vijf jaar twintig winkels te openen in de Benelux.

Li Ning