• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Licht heeft een toegevoegde waarde

Licht heeft een toegevoegde waarde

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Succes wordt voorafgegaan door aantrekkingskracht. En dat is een factor die een ondernemer zelf in de hand heeft. Een mooie, sfeervoller verlichting draagt hiertoe bij. FashionUnited stak haar licht op bij Gied van Hoorn van Erco Lighting Nederland.

Succes komt voort uit een combinatie van factoren. Geluk, het juiste tijdstip, een goede locatie, hard werken en aantrekkingskracht. De factoren hoeven niet perse in deze volgorde voorbij te komen en zijn ook allemaal te manipuleren. Een ondernemer in Den Bosch heeft nu eenmaal zijn zaak in de stad van Sint-Jan en de daarbij horende clientèle. Ook al zou hij liever het met geld smijtende publiek van de Via Napoleons in Milaan door zijn straatje zien gaan.

Maar er is één ding dat een ondernemer zeker kan doen. Hij kan zijn zaak zo aantrekkelijk mogelijk maken. Mooier, sfeervoller en hij kan de stemmingen in de winkel aanpassen aan het moment van de dag. Een maandagochtend behoeft ander licht in de winkel dan een koopavond of zaterdagmiddag. En wat te denken van de uitstraling van de etalage. Eén groot reclamebord, mits goed uitgelicht. Het beoogde publiek is met een weloverwogen verlichting naar de zaak te lokken, zoals honingbijen afkomen op de bloem met de juiste kleur.

" 'We make light work' is onze filosofie," zegt Gied van Hoorn van Erco Lighting Nederland. "Dat is al veertig jaar zo en het werkt nog steeds. We verkopen geen armaturen, we leveren licht. Het is niet alleen een reclamekreet. Deze filosofie werkt door in ons hele bedrijf. Veertig jaar geleden kwam Klaus Jürgen Maack bij zijn schoonvader in de zaak en hij bedacht wat hij kon toevoegen aan het bedrijf dat toentertijd treklamp- armaturen voor boven tafels en lamphouders voor spiegels leverde. Hij ontdekte dat bij de verkoop van armaturen altijd een onzekerheidsfactor aanwezig is. Ieder jaar worden er nieuwe op de markt gebracht en je weet vooraf nooit welke goed lopen. Hij kwam op het idee om niet langer armaturen te verkopen, maar licht. Want als je uitgaat van het licht dat de klant nodig heeft, kun je iedere klant helpen."

"Je kunt het vergelijken met de periode dat vervoer met paardenkoets overging op gemotoriseerd verkeer. Wanneer je bedrijfsfilosofie toen gebaseerd was op een koets en paarden was je geblokkeerd. Maar wanneer je vervoer levert, kun je alle kanten uit. Het belangrijkste is dat er getransporteerd kan worden, je kunt bijvoorbeeld de paarden door een motor vervangen en zo tot de ontwikkeling van de auto komen" illustreert Van Hoorn. En omdat hij heel bescheiden niet wil zeggen dat het bedrijf groot en succesvol is, vervolgt de Manager Lichtadviesgroep van de internationaal actieve onderneming: "Durven te veranderen, zoals Maack heeft gedaan is nog steeds een belangrijk aspect van Erco. Een manier van denken waardoor ons bedrijf gezond blijft."

"Wij passen onze ontwikkelingen aan op problemen van klanten of wensen vanuit de markt. Onlangs is ons gevraagd mee te werken aan de verbetering van de verlichting van een wand van 18 meter hoog in de Reichstag, het Duitse parlementsgebouw in Berlijn. De opdrachtgever vroeg ons om de wand egaal te verlichten. Aan de hand van dit vraagstuk zijn we naar oplossingen gaan zoeken. We zijn uiteindelijk uitgekomen op een systeem waarmee verschillende lichtbronnen op elkaar zijn afgestemd, waardoor geen overgangen op de muur te zien zijn. Deze zogenaamde wallwashers worden nu ook toegepast in de filialen van de modeketen Bershka."

"Licht geeft een winkel een toegevoegde waarde," weet de lichtadviseur. "De meeste winkelbedrijven hebben een vastomlijnd concept voor hun corporate identity, maar het licht maakt daar zelden deel van uit. Terwijl dat heel makkelijk wel te doen is. Neem bijvoorbeeld een groot uitzendbureau dat bij de entree het logo in de huiskleur op de vloer laat schijnen. Onze spots hebben bovendien een dubbele functie en kunnen overdag worden gebruikt om kleding op een mannequin uit te lichten, terwijl 's avonds een buitenring van de spot in de huiskleur blijft branden. Op deze manier is de winkel ook na sluitingstijd een aandachtstrekker."

De etalage van winkelketen Zara, een klant van Erco, is een duidelijk voorbeeld waarbij de glazen pui fungeert als enorme reclamezuil. Door de uitgebalanceerde verlichting geven de displays van de Spaanse retailer sterke beelden, woordoor de onderneming verder geen gedrukte reclame behoeft. In de relatief grote etalage staat slechts een kleine groep mannequins, maar het is wel een duidelijk concept. En hierbij speelt de verlichting een grote rol.

"Er zijn drie basiscategorieën licht," legt Van Hoorn uit. "Licht om te zien', er is 'licht om naar iets te kijken' en er is 'licht om naar te kijken'. Licht om te zien is een algemene verlichting, over het algemeen goed verspreidt, waarbij het de bedoeling is om met de ogen te kunnen waarnemen. Dit is bijvoorbeeld het geval op werkplekken in de industrie, maar ook noodzakelijk op maandagmorgen wanneer de winkel wordt schoongemaakt.

De tweede vorm van verlichting, licht om naar iets te kijken, vestigt de aandacht op een bepaald punt. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk een spot waarbij met behulp van licht de aandacht van de kijker wordt gestuurd. Dit licht kan er ook voor zorgen dat een bepaald object in een ruimte beter tot zijn recht komt.

Licht om naar te kijken, is licht met een decoratieve functie. Er kan gebruik worden gemaakt van allerlei verlichtingseffecten zonder dat deze ook nuttig zijn. Decoratief licht is bijvoorbeeld een patroon op een muur of plafond, maar kan het kan ook dat van verschillende kleuren gebruik wordt gemaakt. Ook kan een lichtspel worden gecreëerd waarbij het gebruik van meerdere kleuren een fascinerend schouwspel oplevert."

"Bij het verlichten in het algemeen en dat van een winkel in het bijzonder, zijn drie zaken van belang," vervolgt Van Hoorn. "We noemen ze de drie A's. De 'activiteit' binnen een winkel is belangrijk. Er wordt gelopen, gekeken en gekocht. Bij elk van deze drie activiteiten is een ander soort licht van belang. Mensen moeten goed hun pad door de winkel kunnen vinden, maar ook de artikelen in een aantrekkelijk licht zien.

Het kassagebied vergt weer een heel eigen specialiteit. Iedere winkelier heeft de kassa liever niet direct bij de deur, dat komt wat onvriendelijk over. Maar je moet wel meteen kunnen zien waar de kassa is, want de klant wil weten waar hij kan afrekenen, of waar hij terecht kan voor informatie. Ook moet je vanaf de kassa een goed overzicht hebben op de winkelvloer.

Een ander aspect dat beïnvloedt kan worden met verlichting is de 'architectuur'. Onder invloed van verlichting verandert de ruimtelijke omgeving. Ruimtes kunnen groter of kleiner lijken, of hoogtes en dieptes worden benadrukt.

Daarnaast is het mogelijk om de 'ambiance' te manipuleren door middel van de verlichting. Verlichting kan de omgeving warmer of koeler maken. Met de uitstraling van de verlichting kan ook een boodschap worden afgegeven. Een winkel in het goedkope segment straalt dat uit met een nuchtere, koelere verlichting. Trendy zaken kiezen vaak ook voor koelere kleuren in de verlichting, maar in combinatie met het interieur wordt toch een andere boodschap afgegeven. Damesmodezaken met een klassieker assortiment laten dit weten door gebruik te maken van een warme, meer huiselijke verlichting."

"Erco Lighting is wereldwijd actief. Kortgeleden hebben we ook de stap naar de Verenigde Staten gezet, omdat een winkelketen zich daar vestigde en perse wilde dat wij de verlichting verzorgde. Dit om twee redenen, ze waren tevreden over ons en wilden de corporate identity doorvoeren door ook in de winkels in Amerika dezelfde verlichting te gebruiken.

Het is overigens niet zo dat wij voor een enkele ondernemer niets kunnen betekenen. Integendeel, ik ben ervan overtuigd dat wij ook op een klein onderdeel behulpzaam kunnen zijn. Ook als een ondernemer alleen zijn etalage door ons wil laten verlichten. Het geeft hem de kans kennis te maken met Erco en onze filosofie op gebied van licht. Zijn ervaring zal positief zijn en hij zal weer bij ons komen als hij gaat uitbreiden.

In ons contact met iedere klant gaan we uit van diens wensen. Wij komen naar de zaak, daar zien we de beperkingen waarvoor wij een oplossing moeten vinden, maar ook nodigen wij de ondernemer uit een kijkje te komen nemen in onze showroom in Naarden. Hier zijn al onze mogelijkheden op gebied van verlichting te zien. Problemen oplossen is voor ons een sport.

Zo hebben we voor een Nederlandse ondernemer een ondiepe inbouwspot gecreëerd die gebruikt kan worden tegen de lage plafonds in Spanje. Een andere bijzondere uitvinding van ons is het open railsysteem waarbij lichtbronnen met verschillende functies op één rail kunnen worden gemonteerd. Wanneer ze niet meer op een plaats worden gebruikt, bijvoorbeeld doordat het interieur is veranderd, of een mannequin naar een andere plek is verplaatst, kunnen de armaturen worden afgekoppeld en op een andere locatie worden ingezet."

Erco heeft een scala aan armaturen tot haar beschikking en levert licht als een uitgebalanceerd product. De verschillende armaturen zoals spots en wandlampen en accessoires als kleurfilters hebben alle hun eigen specifieke eigenschappen. Ook de lichtbron, de lamp zelf, is in allerlei variaties voorhanden. Van een fluorescentielamp voor een diffuse, economische verlichting via een vrij stralende laagspanninghalogeenlamp voor perfecte kleurweergave naar het intens warme licht van de halogeen-metaaldamplampen , waarbij huidtinten en textiel er beter uitzien.

De halogeen-metaaldamplampen is daarbij energie zuinig. En op dat gebied heeft de lichtadviseur ook nog een extra tip. Gied van Hoorn: "De airco kan in de zomer een stuk zuiniger draaien als rekening wordt gehouden met de warmte die vrijkomt van de brandende lampen. Sowieso houden we er bij Erco rekening mee dat de verlichting geen verliespost wordt door de hoge energierekening, maar dat het licht als toegevoegde waarde een extra bron van inkomsten oplevert."

erco
FUvakblad