Millenials blijken minder bewust en duurzaam als altijd wordt aangenomen. Althans, dat blijkt uit onderzoek van het LIM College, een onderwijsinstituut in New York gespecialiseerd in mode en business. De onderzoekers presenteerden afgelopen week hun bevindingen in een rapport.

In het onderzoek werd gekeken naar verschillende factoren die voor consumenten tussen de 18 en 37 jaar van belang zijn bij de aankoop van kleding. Wat blijkt: slechts 34% van de ondervraagden geeft aan dat een duurzaam productieproces leidend is bij de keuze voor een item. Zaken als aankoopgemak (95 procent), prijs/kwaliteitverhouding (95 procent), originaliteit (92 procent) en merknaam (60 procent) worden als belangrijkere actoren beschouwd voor het kopen van kleding.

De resultaten stroken echter nauwelijks met het beeld wat Millenials zelf hebben van hun invloed op de huidige modeketen. Voor het onderzoek werden 685 studenten en alumni ondervraagd van het LIM College, de RMIT universiteit in Melbourne en de London College of Fashion. “Ons onderzoek geeft een goed beeld van hoe millennials zichzelf en volgende generaties zien, en hoe zij hun invloed op de wereld inschatten,” aldus professor Conrad, die het onderzoek leidde. “Bijna negentig procent van de ondervraagden was het erover eens dat Millenials en Generatie Z het verschil gaan maken en zullen zorgen voor meer duurzaam geproduceerde producten door bedrijven en regeringen ervan te overtuigen hun manier van werken te wijzigen,” aldus Conrad.

Dat de Millenial zich wel degelijk bewust is van het vervuilende imago van de industrie, wordt bevestigd in het rapport 'De sleutel tot vertrouwen' van het kleding-keurmerk Oeko-Tex, dat deze week gepresenteerd werd. In de tweede helft van 2017 werd met een wereldwijde online steekproef onder meer dan 11.000 consumenten, waarvan zo’n dertig procent van de ondervraagden in de categorie ‘Millenial’ viel, gekeken naar het belang dat zij hechten aan duurzame kleding. Ook hier kwam naar voren dat deze generatie, mede door de beschikbaarheid van internet en sociale media, beter geïnformeerd is over schadelijke kanten van de mode-industrie.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN