• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Logo's zijn uit!

Logo's zijn uit!

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Gucci, Fendi, Chanel en Louis Vuitton. Gedurende de jaren 90 maakte deze merken steevast gebruik van hun intialen om hun signatuur te accentueren. De letterlogo's - de CC's van Chanel, de G's van Gucci en de veel geïmiteerde LV's van Louis Vuitton - waren op steeds meer accessoires terug te vinden en sierden een keur aan producten; tassen, riemen, portemonnees, brillekokers, sleutelhangers en ga zo maar door.

Dit najaar echter zijn de producten met logo's sterk aan het afnemen door een teruglopende vraag. Waar voorheen deze producten gretig aftrek vonden, is daar nu veel minder belangstelling voor. De tanende interesse voor producten met zichtbare merkjes is een gevolg van merkinflatie, zo bericht The New York Times. Merkinflatie ontstaat door de schrikbarende hoeveelheid goedkope kopieën die van dergelijke producten op de markt zijn. Daarnaast, aldus de krant, wordt door consumenten steeds meer belang gehecht aan individuele accenten en smaak. Massaconsumptie is uit, individualiteit is in. Mensen willen hun persoonlijke karakter accentueren in de kleding die zij dragen.

De etalage van de merkinflatie komen we in Nederland tegen op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt. Talloze tassen, riemen en t-shirts van vaak inferieure kwaliteit met daarop afbeeldingen van de bekende logo's. Deze zogenaamde 'knock-offs' domineren het straatbeeld, wat tot gevolg dat velen zich niet langer met de 'real thing' willen vertonen.

Het toegenomen individualisme, dat de Amerikaanse krant beschrijft, zien wij ook terug in de recente vintage-trend waarbij vooral tweedehands winkels hoogtij vieren. In het hogere prijssegment is dezelfde trend waarneembaar. Daar is de populariteit van exclusieve designer-stukken, die de stijl van de drager accenturen, sterk toegenomen.

Helemaal verdwijnen doen logo's niet, er zullen altijd klanten blijven die hier gevoelig voor zijn. Het herkenbare element wordt echter wel onopvallender dan voorheen aan de producten toegevoegd. Hermes' H bungelt bijna onzichtbaar aan de schouderband van een tas en een paar schoenen van Chanel geeft het merk pas prijs wanneer je ze uittrekt.

Trend