Loints: geen klanten, maar fans
bezig met laden...
Het Brabantse schoenenmerk Loints heeft 2006 afgesloten met een omzet van € 4,5 miljoen. Voor komend jaar staan er eveneens interessante ontwikkelingen op stapel. Zo opent Lointz in februari zijn eerste verkooppunt in Israel, is het bedrijf komend seizoen voor het eerst te zien op de vakbeurs Nicam in Milaan en komt er een showroom bij in Tokyo. De stand op de Duitse beurs GDS wordt uitgebreid. Loints vindt zijn oorsprong in 1918, toen oprichter C. Klijsen schoenen maakte in een schuurtje achter zijn huis in Kaatsheuvel. Zijn zoon besloot de schoenen seriematig te gaan produceren en bouwde het schuurtje om tot een kleine fabriek. In eerste instantie richtte het bedrijf zich op pasvormschoenen voor dames. Vanaf 1970 kwam het ontwerp van de schoenen meer in de aandacht te staan, zodat het zich duidelijker kon onderscheiden van andere merken. Vanaf dat moment kregen de schoenen ook de merknaam 'Loint´s', naar 'De Loint', een oude waterstroom die door Waalwijk liep. ”In totaal zijn er nu ongeveer 250 verkooppunten in Nederland. Maar ook in de meeste andere Europese landen in Japan en Taiwan worden de schoenen verkocht. Lointsschoenen hebben een platte zool, want dat is het beste voor je voeten”, aldus Leo Koek, verkoopcoördinator van het merk. Het zijn dan ook geen typische modeschoenen. ”Sommige ontwerpen gaan al jarenlang mee”, bevestigt Koek. ”En sommige modellen keren weer terug op verzoek van klanten.Een bijzonder element van Loints is het contact dat het met zijn klanten onderhoudt. Momenteel zijn er in Nederland 30.000 geregistreerde Lointsklanten die de brochures krijgen thuisgestuurd en die worden uitgenodigd voor de presentatie van een nieuwe collectie bij een verkooppunt dicht in de buurt. Dit bestand is opgebouwd dankzij de antwoordkaarten in de schoenendozen die enthousiaste Lointsdragers terug kunnen sturen naar de fabriek. ”Zo houden we contact met de klanten en weten we wat goed bevalt en wat niet”, zegt Koek. ”We krijgen heel veel enthousiaste reacties. Mensen die eens begonnen zijn met het dragen van Loints, houden daar vaak ook niet meer mee op. Wij zeggen dan ook: ˜Loints heeft geen klanten maar fans.” Dat dit klopt is duidelijk te zien in het gastenboek op de website, waar bijvoorbeeld Elly Heinis uit Uffelte over haar Loints model Character verzucht: ”Hemels zitten ze, ik wil ze zelfs in bed aanhouden.”