• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Man meer macho?

Man meer macho?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

'Mien waar is mijn knots?' onder die kop werd begin februari in de weekendbijlage van NRC Handelsblad de opkomst van de ouderwetse macho gesignaleerd. Het is afgelopen met de gesoigneerde metroman, de man van nu heeft haar op zijn rug.

Opeens is daar de macho. Na de metroseksueel groeit volgens marketingexperts nu juist het verlangen naar echte kerels; stoere mannelijke mannen. Het fenomeen duikt op in bierreclames, krantenartikelen en er kwam zelfs een nieuw tijdschrift op de markt - 'Man Male Macho' - dat mannen op een voetstuk plaatst. De macho mannen of 'mooks' zoals zij ook wel worden genoemd, worden vrij onbehouwen voorgesteld. Ze zijn grof en seksistisch. Het zijn ruziemakers met haar op hun rug. Begrijpelijk compensatiegedrag na de metroseksueel die door veel mannen als te 'vrouwelijk' en ijdel wordt gezien. Maar is het nu gedaan met de verzorgde en modebewuste man en moeten mannenmodemerken, die in 2007 juist een goed jaar hebben gedraaid, zich zorgen gaan maken? Of wordt zo'n tendens in de nieuwe collecties geïntegreerd? FashionUnited legde de vraag voor aan een groep experts op het gebied van mannenmode. Hun reacties leest u hieronder.

Hans Ubbink, modeontwerper

"Wat een onzin. Het grote misverstand is mijns inziens ontstaan na de intrede van de term metroman. Al snel dacht men dat de metroman een mietje was, maar niets is minder waar! En nu komt de macho terug als reactie op die metroman? Wat zou dat inhouden? Ongewassen, onverzorgd, stinkend, ongeïnteresseerd, onbehouwen, een snor, cowboylaarzen, kauwtabak, haar uit de oren en grote schakelarmbanden? Wat een heerlijk thema eigenlijk .... Ik ben benieuwd.

In de wintermode van 2008 valt wel op dat de man verzorgd is, maar minder glad. Je ziet punk en rock invloeden. Dat zou onder macho kunnen vallen, net als de zwarte lijnen onder de ogen..! Dus als het verdwijnen van de mannelijke bling bling (nooit een metroman ding geweest trouwens!) betekent dat de macho 'in' wordt, dan heb je mijn zegen. Lang leve de mannelijkheid, maar niet terug naar de Middeleeuwen."

Sebastiaan Kramer, modeontwerper

"Of ik het er mee eens ben dat de man steeds meer macho wordt? Ja. Vergeleken met de jaren 90 bijvoorbeeld, waarin de man nauwelijks in mode of zijn uiterlijk was geïnteresseerd, is de man nu een meer macho geworden... Macho staat volgens mij voor een man die zichzelf durft te zijn. Na de metroseksueel is de macho een goede opvolger, maar een macho man is volgens mij net zo ijdel als de metro man.

Wanneer ik echter verder terug ga in de tijd, naar de jaren 70 en 80, dan vind ik de man van nu toch echt een 'lulletje rozenwater' die veel meer van zichzelf zou mogen laten zien. In mijn eigen Sebastic collectie zie ik in bepaalde items en outfits de macho zeker terug. Naast onschuld en naïviteit heb ik in deze collectie namelijk ook gespeeld met de zelfverheerlijking die mannen kunnen hebben (en wat volgens mij ook onderdeel is van de macho man). Maar ik vind dat een macho alles moet durven dragen, hij heeft daar immers genoeg zelfvertrouwen voor. Maar dat zie ik nog niet echt terug in de herencollecties voor aankomende winter."

Rogier Gardien, Cygoat Dance Fashion

"Volgens mij is de macho man nooit weg geweest. Er is dus ook geen sprake van dat die nu weer terug zou komen. Er zijn zoveel verschillende mannen dat het onmogelijk is om de man in een hokje te plaatsen. Macho's en metroseksuele mannen bestaan naast elkaar en dat hebben zij altijd gedaan. Volgens mij is dit meer een beeld dat van bovenaf wordt opgedrongen om duidelijkheid te scheppen en richting te geven.

Ik heb ook niet de indruk dat dit in het modebeeld is terug te zien. Er is zo weinig echte vernieuwing in de modewereld dat de vernieuwing nu wordt gezocht in het terughalen van oude trends in een nieuw jasje en deze te mengen met andere herhaalde trends. Cygoat is stoer, doch goed afgewerkt en verzorgd. Zo hebben we onze T-shirts gecombineerd met een blazercollectie waarmee mannen er tegelijkertijd stoer en verzorgd uit kunnen zien."

Sjaak Hullekes, modeontwerper

"Macho staat voor extreem mannelijk gedrag en ik geloof niet dat dit in het straatbeeld gaat domineren, maar wel een afgezwakte vorm hiervan. De man mag meer tijd, geld en aandacht schenken aan zijn uiterlijk en daar wordt door diverse partijen op ingespeeld. Ik zie het zelf meer als een nieuwe vorm van dandyisme. Je maakt als man een keuze en toont dat met gepaste trots. Alles wat je draagt en koopt is een uiting van je karakter en je leefstijl. De keuze voor bepaalde merken en merkencombinaties wordt steeds genuanceerder.

Als je naar de wintermode kijkt voor 2008 is het aanbod heel divers maar over het algemeen zijn lijnen en kleuren meer in contrast en aan de sobere kant. Zo wordt de snit belangrijker en zijn de kleurcombinaties strenger. Zwart mag bijvoorbeeld gecombineerd worden met lichtblauw of helder wit. Verder zie ik dat de kwaliteit van de stoffen en het gecombineerd dragen van kwaliteiten voor mannen steeds belangrijker wordt. Een wintertrui van cashmère of zijde in plaats van katoen of wol, ik hoor niemand klagen!"

Hans Gaillard, Forum Group

"Ik vind dit niet zo'n interessant onderwerp. Over het algemeen kan ik zeggen dat wij de periode van 'verstoering' juist achter ons gaan laten en dat het kleedgedrag van de man weer 'netter' en 'chiquer' wordt. Als je onder macho verstaat dat de man zelfstandiger gaat worden dan heb je het aan het rechte eind. De man maakt steeds meer zijn eigen keuzes en wordt steeds minder beïnvloed door vrouw of vriendin.

Het afnemen van de verstoering zie je heel duidelijk in de nieuwe collecties terug. Veel collecties zijn duidelijk 'netter' geworden. Ook merk je nu al in de winkels dat stoere en sportieve merken op hun hoogtepunt zitten en dat de verkoop daarvan begint af te nemen."

Steven van Vliet, modeontwerper

"Dat de metroman niet meer actueel is, dat klopt. Die is zo erg op zichzelf gericht, daar word je doodmoe van. En zijn omgeving ook. Maar of die metroman nu door een machoman vervangen wordt? Dat denk ik niet. Ik zie dat helemaal niet om mij heen en ik herken mezelf daar ook niet in. Ik denk wel dat je in deze samenleving continue geconfronteerd wordt met de vraag 'wie ben ik?' en dat je dus ook genoodzaakt bent om erover na te denken. Dat zelfbewustzijn van de man zie ik echter meer terug in mannen die het lef hebben om zowel stoer als sexy te zijn. Om zachtheid en hardheid te combineren en zichzelf te zijn.

In mijn collectie zie je dat terug in een cashmère spencer met daar overheen een strak gesneden colbert. Zo worden in de mode beide kanten in balans gebracht, maar daar wordt verder niet zo vaak over nagedacht."

FUvakblad
metroman