Manos del Uruguay: maatschappelijke betrokkenheid en exportproducten
bezig met laden...
Manos del Uruguay werd in 1968 opgericht als een organisatie zonder winstoogmerk, met de doelstelling arbeids- en maatschappelijke ontwikkelingskansen te bieden aan de plattelandsvrouw. Door coöperaties te vormen met ambachtsvrouwen die gespecialiseerd zijn in verschillende textieltechnieken, kon het merk de afgelopen jaren groeien, de omzet verhogen, voor grote buitenlandse bedrijven produceren en exporteren.
FashionUnited sprak met algemeen directeur, Rodolfo Gioscia, over hoe de onderneming zich heeft ontwikkeld en met welke uitdagingen ze te maken krijgen.
Manos del Uruguay is geen gewoon merk. Hoe zit het in elkaar?"Bij Manos del Uruguay wordt bijna alles geproduceerd door coöperaties die bestaan uit groepen vrouwen afkomstig uit het midden van het land. Ik ben verantwoordelijk voor de bedrijfsactiviteiten, het ontwerp en de ontwikkeling van het product, maar ik heb geen bevoegdheid in de coöperaties. Er is een Adviescommissie met ambachtsvrouwen die worden gekozen tijdens vergaderingen. Zij hebben me in dienst genomen om de onderneming te leiden."
"Het is een organisatie zonder winstoogmerk, met dezelfde maatschappelijke doelstelling als toen het merk werd opgericht. De organisatie wil ontwikkelingskansen bieden aan vrouwen die in de plattelandsgebieden van het land wonen. Dit was het idee waar het mee begon en dat vandaag wordt voortgezet."
Werken de coöperaties uitsluitend voor Manos del Uruguay?"Ja, ze werken uitsluitend voor ons merk. Het is van belang te benadrukken dat er een ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Tegenwoordig heeft het coöperatiemodel niet noodzakelijkerwijs het meeste succes. De bestaande coöperaties blijven op hun manier werken, maar steeds meer mensen organiseren zich in groepen, al dan niet op coöperatieve wijze. We willen dat die mensen in de gemeenschap kunnen blijven wonen, en niet vervreemd raken. Zo blijven ze in hun woonplaats werken, bij hun familie en in een veel vriendelijkere omgeving dan Montevideo, waar ze terecht zouden komen in veel moeilijkere gebieden met een zeer slechte infrastructuur."
"Aangezien de Adviescommissie uit ambachtsvrouwen bestaat, komen de leden ervan om beurten elke week naar het hoofdkantoor in Montevideo, zodat ze uit de eerste hand weten hoe de situatie ervoor staat."
"We werken hoofdzakelijk met ongeveer dertien groepen, soms meer wanneer we bezig zijn met de export. Doorslaggevend bij het kiezen van een coöperatie is het soort product. Vanuit de Productieafdeling, onder toezicht van een voormalig ambachtsvrouw, wordt besloten met wie wordt gewerkt, maar er wordt altijd gestreefd naar de ontwikkeling van de persoon. Daarom begrijpen we dat we ons alleen op de beste kwaliteit kunnen onderscheiden, want we kunnen niet op de prijs concurreren: de wereld zit vol met goedkopere leveranciers dan wij."
Hoe is het financieel beheer van uw organisatie zonder winstoogmerk?"De organisatie moet geld opleveren. De rekeningen en de huur van onze winkelruimtes moeten worden betaald, de basismaterialen moeten worden gekocht. Manos del Uruguay heeft geen eigenaren en er zijn geen aandeelhouders. Wanneer we een goed jaar hebben, verhogen we de inkomsten van de ambachtsvrouwen; daar gaat het geld naartoe. Een extern accountantskantoor controleert de resultaten en balansen, en zorgt dat we alles op een rijtje hebben op financieel gebied."
"We hebben eigen winkels in Uruguay en we exporteren producten die onze vertegenwoordigers in een aantal landen verkopen. Daarnaast produceren we kleding voor grote internationale merken als Ralph Lauren. We hebben onder andere gewerkt voor Donna Karan, Marc Jacobs en Stella McCartney. Vijftig procent van onze omzet komt van de export."
Welke soort producten exporteert u en waarom denkt u dat ze zo worden gewaardeerd?"We hebben een productlijn op het gebied van wol en garens, die door ons worden geverfd om mee te breien, en in breiwinkels worden verkocht zodat mensen hun eigen kleding kunnen maken. We brengen deze producten op de markt in de Verenigde Staten, waar we een vertegenwoordiger hebben, en ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Scandinavische landen en Nederland."
"Op het gebied van breien is er een speciale stam met mensen die dit als hobby doen. Zij zoeken de kleuren voor Manos del Uruguay uit. Deze kleuren vindt u ook in onze kledingstukken."
"Veel van de producten die we onder onze merknaam verkopen aan het buitenland zijn grotendeels gemaakt met een ambachtelijk weefgetouw en onze verf. Het geeft een toegevoegde waarde, vooral in de Noord-Europese landen, dat we een organisatie zijn zonder winstoogmerk, en lid zijn van de Wereldorganisatie voor eerlijke handel (WFTO). Elk kledingstuk dat je koopt van Manos del Uruguay vermeldt de naam van de persoon die het heeft gemaakt. Dit is één van de dingen die in het buitenland het meest wordt gewaardeerd."
Welke plannen heeft het merk?"Er zijn plannen om verder te groeien. We zijn op zoek naar distributeurs in Europa en de Verenigde Staten om ons merk in meerdere landen op de markt te brengen."
Geschreven door: Cynthia Ijelman