• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Marijn Schrieken:van couture naar maatconfectie

Marijn Schrieken:van couture naar maatconfectie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Marijn Schrieken maakte aanvankelijk naam voor zichzelf als couturier, maar met haar plan om maatpakken voor vrouwen te gaan maken breekt zij nu door bij een groot publiek. Vorig jaar won ze met haar ondernemingsplan voor SheSuit de Marie Claire Starters Award. Toen was het hek van de dam. De aanvragen van klanten stromen nog steeds binnen, terwijl de onderneming officieel nog gelanceerd moet worden. Schrieken heeft een gat in de markt ontdekt.

Vraag en aanbod

Marijn Schrieken (1971) is echt een vrouw van deze tijd. Ze is een jonge moeder haar tweede dochtertje is pas geboren, en mag ons interview bijwonen, en een werkende vrouw die op het punt staat een tweede onderneming te lanceren. Haar werkzaamheden als couturier worden hierdoor voorlopig op een laag pitje gezet. Het idee voor SheSuit, waarmee zij voorziet in de behoefte aan maatpakken voor vrouwen, kwam voort uit omstandigheden. Schrieken was al ruime tijd op zoek naar een mooi, goedzittend pak waarmee zij in haar werk representatief voor de dag kon komen. Het aanbod liet veel te wensen over. ”Ik raakte gefrustreerd door het gebrek aan passende, vrouwelijke pakken,” zegt ze. ”Ik ben overal geweest, van Gucci, Valentino en Hugo Boss Dames tot H&M. Niets zat goed, zelfs niet bij Hugo Boss, dat bekend staat om zijn maatpakken voor heren. Ik ben zelfs naar hoogwaardige kleermakers voor heren geweest om een pak te laten maken, maar ook daar ging men uit van de snit van een mannenpak. Nog even een vrouwelijke taille erin zetten en daarmee was de zaak af. Dat werkt natuurlijk niet.”

Schrieken besloot onderzoek te doen naar de mogelijkheden om maatpakken voor vrouwen te maken en merkte dat niemand deze nichemarkt aandurfde. ”Ik vroeg me af waarom maatpakken tot zo'n kleine doelgroep werden beperkt. Waarom zou een vrouw genoegen moeten nemen met het huidige aanbod? Vooral gezien het toenemend aantal professionele vrouwen in hoge functies.”

Ze schreef een ondernemingsplan, stuurde het vervolgens op naar tijdschrift Marie Claire en was stomverbaasd toen ze de hoofdprijs won. ”Ik wilde in de eerste instantie alleen maar weten wat Marie Claire lezeressen van het plan vonden. Ineens werd het allemaal erg serieus,” zegt ze. Naast een rentevrij startkapitaal van €25.000 en starteradvies van ABN Amro kreeg Schrieken ineens ook veel aandacht van de pers. ”Ik moet het initiatief nu wel doorzetten,” lacht ze. ”Bovendien krijg ik veel belangstelling van vrouwen die een maatpak willen aanschaffen. Dat is voor mij de bevestiging dat er inderdaad vraag naar is.”

Maatwerk

Een goed plan is het halve werk. De uitvoering van het plan blijkt echter zeer complex. Dit ontdekte Schrieken toen zij op zoek ging naar een producent voor SheSuit.”De productie van individuele stukken is hoogst ongebruikelijk, althans voor vrouwen, want voor mannenpakken doen ze het wel,” verklaart ze. ”De fabrikanten willen geen damesmaatpakken produceren omdat vrouwen zogenaamd lastige shoppers zijn en bovendien al te veel keus hebben. Het blijkt erg moeilijk te zijn het concept aan de man te brengen.”

In de pers wordt het bedrijf Suit Supply afgeschilderd als concurrent van SheSuit. Niet geheel terecht, omdat Suit Supply alleen maatpakken voor heren maakt. Daar kunnen mannen een eenvoudig wollen pak voor €350 laten maken, maar de prijs kan oplopen tot €1.100. Het bedrijf Possen uit Nuth maakt voor zowel heren als dames maatpakken; prijzen beginnen hier bij €490. Bij SheSuit ligt de prijs voor een maatpak aanzienlijk hoger, op €900. Het verschil is dat Schrieken met het oog en de ervaring van een couturier werkt. Ieder pak wordt een zeldzaam en uniek stuk maatwerk van de hoogst mogelijke kwaliteit met een 'couture' uitraling. Geen onredelijke prijs dus, vooral als je bedenkt dat een pak bij Hugo Boss al snel €800 kost en het dan confectie betreft.

”Het mooie aan het concept van maatconfectie is dat het toch die persoonlijke link met couture behoudt, het blijft dus iets speciaals,” aldus Schrieken. ”Net als toen ik bruidsjurken en avondkleding voor mijn klanten ontwierp, zal ik klanten van SheSuit bijstaan met raad en daad.” Klanten die een pak van SheSuit willen, worden door de ontwerpster geadviseerd voordat zij een keuze maken. Vervolgens worden de maten zorgvuldig opgenomen en na vier weken is het pak klaar. ”Het pluspunt van maatwerk is de service en de ruime keuze,” zegt ze. ”Daar kiest de klant voor.”

En er is keus genoeg. Schrieken begint met een basismodel. Vervolgens kan de klant kiezen uit losse onderdelen zoals manchetten, mouwen en kragen. Ook kan zij diverse details kiezen, zoals corsages, ter versiering van het pak. ”Vrouwen hebben het tegenwoordig zo druk. Ik wil het ze wat makkelijker maken. Ze moeten de gelegenheid hebben van kantoor naar een diner of concert te gaan zonder zich te hoeven verkleden. Ze hoeven alleen maar de manchetten of de kraag van hun pakje te wisselen, eventueel een corsage op te spelden of andere sieraden om te doen en ze zijn klaar om te gaan,” legt de ontwerpster uit. Het voordeel van werken met losse onderdelen spreekt voor zich. Het biedt vrouwen de mogelijkheid om te spelen met een pak en het vaak te kunnen dragen.

Schrieken werkt met twee seizoenen. De basiscollectie zal uit tijdloze, klassieke pakken bestaan. Daarnaast zal een beperkt aantal modegebonden elementen worden aangeboden. De trendgerichtheid zal vooral in de accessoires zitten, want de pakken zelf ziet ze liever trendloos. Op den duur wil ze ook met andere ontwerpers samenwerken om accessoires, zoals bijzondere knopen, voor de collectie te ontwikkelen.

Net als met haar couturecollecties zal Schrieken met SheSuit gebruik maken van de meest hoogwaardige stoffen en luxe materialen. Aanvankelijk voornamelijk wol, maar ze vindt het een leuk idee om ook met andere stoffen als fluweel, satijn en katoen aan de slag te gaan. ”De stof keuze zal zeker worden uitgebreid.”

Even geduld

Inmiddels heeft Schrieken een producent voor SheSuit gevonden, waar blijft een geheim gezien de moeite die ze gedaan heeft deze te vinden - en ze is nu druk bezig met verdere voorbereidingen. Er moet nog een locatie in Amsterdam worden gevonden voor een atelier. ”Ik wil een mooie, representatieve ruimte vinden op een goede B-locatie, die makkelijk bereikbaar is. Het hoeft niet in een drukke winkelstraat te zijn, want het gaat met SheSuit om een bestemmingsonderneming. De locatie komt echter pas als ik wat verder ben met het proces,” glimlacht ze. ”Omdat het productieverhaal zo complex is, heeft het allemaal wat langer geduurd.”

Schrieken hoopt SheSuit dit najaar of in het voorjaar van 2007 te lanceren. ”Ik wil dit echt goed doen en niet overhaast van start gaan. Het voordeel is dat ik via de pers al een aanzienlijke klantenkring heb opgebouwd. En bovendien hebben vrouwen er alle begrip voor dat het langer duurt. Ze zijn bereid er op te wachten. Fijn is dat, hè?”