Marimekko maakt collectie voor Uniqlo
bezig met laden...
Marimekko en Uniqlo bundelen de krachten voor een speciale collectie. De lijn met de titel ‘The Unique Collection’ is vanaf eind maart verkrijgbaar in Europa. Dat maakt het Finse label bekend middels een persbericht.
“Uniqlo staat wereldwijd bekend om hun kwalitatieve essentials die geschikt zijn voor iedereen,” aldus Tiina Alahuhta-Kasko, CEO van Marimekko, in het persbericht. “De speciale Marimekko x Uniqlo samenwerking stelt ons in de gelegenheid om de vreugde van moed en zelfexpressie met de rest van de wereld te delen. We kijken ontzettend uit naar de samenwerking en zijn heel benieuwd naar hoe mensen de items uit de collectie zullen dragen en zo vorm geven aan hun eigen stijl en persoonlijkheid.”
De Marimekko x Uniqlo collectie bestaat uit negen items, waaronder jurken, broeken, sneakers en tassen, voorzien van de felle kleuren en drukke prints die het modehuis typeren. De collectie is vanaf 29 maart verkrijgbaar bij Uniqlo-winkels en via de website van het Japanse label.
Marimekko benoemt nieuw creatief directeur
Het nieuws over de samenwerking komt niet lang na het bericht over een nieuwe hoofddesigner voor Marimekko. Satu Maaranen gaat het creatieve team leiden, als opvolger van de in februari vertrokken Anna Teurnell. Maaranen is sinds 2010 betrokken bij het ontwerpteam van Marimekko en gaat per direct fulltime aan de slag voor het merk. “Marimekko is altijd een merk geweest van sterke, onafhankelijke vrouwen, iets wat nu relevanter is dan ooit tevoren. Ik zit vol ideeën om de collecties van Marimekko verder te ontwikkelen voor onze achterban,” aldus Maaranen in een persbericht.
Marimekko is een Fins modehuis, opgericht in 1951 en bekend voor het gebruik van uitgesproken prints en kleuren. Naast kleding produceert het huis ook zelf textiel en meubilair. In 2016 behaalde Marimekko een omzet van zo’n 99,6 miljoen euro. In Nederland wordt het onder meer verkocht bij Emma B in Utrecht en Keskusta in Assen.
Beeld: Marimekko