Markt voor plusmode groeit
bezig met laden...
Plusmode is in opkomst en er zou sprake zijn van een emancipatieproces. Het groeiend aantal bedrijven en merken in de sector voor grote maten lijkt een logisch gevolg van een groeiende vraag, maar het is geen makkelijke markt. Presentatie, imago en pasvorm blijven problematisch. De grote-matenmarkt onder de loep.
Plusmode voor dames is in opkomst. Er wordt zelfs al gesproken van een emancipatieproces. De populaire imagostyliste Dyanne Beekman lanceerde in maart met veel tamtam een kledinglijn voor grote maten (44 t/m 58) bij C&A. Hennes & Mauritz brengt de BIB (Big Is Beautiful) collectie en ketens als M&S Mode, Miss Etam en Promiss zijn eveneens in deze markt actief. Positiemodemerk Noppies heeft dit seizoen "op veler verzoek" het aanbod in de maten 44 t/m 54 uitgebreid. Nieuw op de markt is het Nederlandse Camee Sportswear met modieuze sportkleding in grote maten. Het merk dat in februari 2008 op de Huishoudbeurs werd geïntroduceerd is zo goed ontvangen dat oprichter Theo Janssen zijn expansieplannen sneller zal kunnen realiseren dan verwacht.
Het groeiend aantal bedrijven en merken in de sector voor grote maten lijkt een logisch gevolg van een groeiende vraag. Hoewel Nederlanders de afgelopen jaren volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek steeds gezonder zijn gaan leven en meer bewegen, neemt het aantal mensen met ernstig overgewicht sinds de jaren tachtig stevig toe. In 2007 was ruim 11 procent van de bevolking veel te zwaar. Dat is meer dan een verdubbeling in 20 jaar. Ernstig overgewicht komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen: 12 versus 10 procent. Het aantal mensen met matig tot gemiddeld overgewicht groeit al een paar jaar niet, maar blijft volgens het onderzoeksbureau nagenoeg constant. In 2007 had ruim 40 procent van de mannen en bijna 30 procent van de vrouwen matig overgewicht. Behalve het aantal nieuwe kledinglijnen is opvallend hoeveel andere zaken momenteel voor deze groep in de markt worden gezet. Denk aan vakantiereizen, tijdschriften en beurzen speciaal voor dikke mensen.
Presentatie
Het aanbod groeit in alle segmenten, maar het is geen makkelijke markt. Volgens Lies Bossink van damesmodemerk Exelle moet er nog veel gebeuren voordat merken in haar segment op gelijk niveau staan met de rest van de modesector. Exelle, dat gevestigd is in Enschede, maakt mode van maat 42 t/m 62. Het merk heeft in Nederland zo'n 150 verkooppunten en wordt ook verkocht in België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, IJsland en Zwitserland. Bossink: "Denk bijvoorbeeld aan de presentatie en fotografie van grote-matenmerken. Wij maken mooie foto's met mooie grote-matenmodellen, maar er zijn nog veel modebedrijven die dat niet doen. Ook zijn er (vak)tijdschriften die deze foto's liever niet gebruiken. Diverse merken voor grotere maten fotograferen hun collecties op een maat 38, 40 of hooguit 42."
Dat de doelgroep daar niet altijd gelukkig mee is, wordt bevestigd door Marlon Sebel. Sebel is de drijvende kracht achter de grote maten startpagina's en de Bijzondere Maten Beurs, een consumentenbeurs in Rijswijk die in april voor de tiende keer plaatsvond en toen zo'n 3000 bezoekers trok. Gemiddelde maat van de bezoekers van deze gespecialiseerde beurs? Maat 56. Sebel: "Een paar jaar geleden had een van de deelnemende merken modellen met maat 48 voor de catwalkpresentatie uitgezocht, omdat de monsters in ons segment meestal in maat 46-48 worden gemaakt. Maar de bezoekers vonden dat niets. Sindsdien adviseren we om modellen met grotere maten te gebruiken. Dan kunnen toeschouwers goed zien hoe het bij henzelf zou staan."
Opvallend is dat de kleinere webshops (veel eenmansbedrijven) in dit segment, ook allemaal grote modellen gebruiken om hun producten te tonen, maar dat de meer bekende merken en commerciële thuiswinkelbedrijven dat (nog) niet doen. Postorderbedrijf Neckermann staat ook op de Bijzondere Maten Beurs, maar laat de pluscatalogus in maat 40-42 fotograferen. Binnenkort gaat het in de webshop op internet wel modellen met grotere maten tonen. "Consumenten kunnen dan kiezen of ze een kledingstuk in maat 40 of juist in een grotere maat willen zien," vertelt Barbara de Jong, Productmanager Textiel bij Neckermann. "In de catalogus doen wij dat niet, omdat wij vrouwen in alle maten willen bedienen. Van maat 40 t/m 60." Voor de promotiefoto's van de eerder genoemde Dyanne+ collectie bij C&A zijn echter wel grotere modellen ingezet.
Pasvorm
Een ander probleem dat Bossink signaleert is de pasvorm. "Om een goed product te maken is veel kennis nodig van de verschillende vormen en types in de grote maten. Een goede pasvorm ontwikkelen en vasthouden kan alleen middels langdurige relaties met producenten." En daar ontbreekt het nogal eens aan. Bossink: "Verschillende merken zijn niet maatvast en hebben geen goede pasvorm." Een nieuw merk zoals Camee Sportswear heeft daarom voor een vaste productiepartner gekozen, die ook nog eens in Nederland gevestigd is. Het merk, dat alleen via internet verkoopt, heeft volgens de website de standaardmaten helemaal overboord gezet. "Standaardmaten gaan uit van standaard pasvormen, maar bij de ronde mens werkt dat niet. 3XL is overal anders." Camee hanteert daarom een tabel in centimeters ter aanvulling op de reguliere maattabel. "Een dikkere buik vraagt immers om een andere snit dan stevige benen of forse armen."
De tabel in centimeters is niet nieuw. Een postorderaar als Wehkamp hanteerde die al toen het bedrijf alleen nog via de bekende catalogi verkocht en doet dat nu online nog steeds. Internationaal georiënteerde webshops zoals het chique Britse Net-a-porter.com ontkomen er ook niet aan. Alleen zo kan het bedrijf, dat kleding van verschillende internationale designermerken verkoopt, de verschillen tussen Italiaanse, Franse en Amerikaanse maten voor haar klanten verduidelijken. Volgens Barbara de Jong van Neckermann wil haar clientèle er echter niet aan. "Voor mannen doen we het wel, daar wordt de buikomvang in centimeters erbij vermeld, maar voor dames is dat problematisch."
Er zijn ook nog andere kwesties die deze sector plagen. Zo wordt onder meer het probleem van 'brand building' gesignaleerd. "Zo gauw ze afvallen zijn trouwe klanten weg." Ook de vertaling van actuele modetrends naar grote maten is een veelgehoord probleem. Toch is het groeiend aantal merken en winkels voor grote maten een positief signaal. Meer keus betekent meer concurrentie en dat resulteert in groeiend specialisme. Dat komt zowel de sector als de eindconsument uiteindelijk ten goede.