• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Marlies Dekkers maakt comeback met 'Awaken Your Senses'

Marlies Dekkers maakt comeback met 'Awaken Your Senses'

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Sommige ontwerpers zouden hun comeback vieren met een modeshow, maar niet lingerie ontwerpster Marlies Dekkers: zij ging een stap verder en vierde de herlancering van haar merk met een uitgebreid diner en een cabaretshow. Het evenement, dat vorige week plaatsvond in de Rotterdamse Villa Thalia, was gebaseerd op het thema ´Awaken Your Senses´. Ter ere van de herlancering van Marlies Dekkers werd Villa Thalia voor één avond getransformeerd tot de ´Marlies|Dekkers Clubnight´, waar Dekkers dansers, acrobaten, een strijkkwartet en een koor had ingeschakeld voor de presentatie van haar nieuwe collectie. De nieuwe collectie is gebaseerd op vier vrouwelijke fantasieën waarin vrouwen worden aangemoedigd alles te bereiken waar ze van dromen. Ook is in de collectie een rol weggelegd voor een nieuw schouderbandje dat net zo iconisch moet gaan worden als de dubbele bandjes waarmee Dekkers bekend werd.

Marlies Dekkers moedigt vrouwen aan “te dromen, te groeien en te zijn” tijdens herlancering

“Het is de tijd van de feminiene feminist: sterke en onafhankelijke vrouwen staan op en maken hun eigen keuzes, zonder sociale of maatschappelijke restricties,” vertelde Dekkers in een persbericht. “Vrouwelijkheid gaat hand in hand met zelfvertrouwen; vrouwen mogen én durven sexy en verleidelijk te zijn. Om hen te helpen tijdens hun zoektocht naar hun seksuele fantasieën, ben ik sensuele verhalen gaan schrijven. In de erotiek staan al je zintuigen op scherp. Die wil ik prikkelen – met mijn verhalen maar vooral met de sets die daaruit zijn voortgekomen.”

De ontwerpster zet conventionele ideeën over lingerie op zijn kop omdat elke set uit de nieuwe collectie is gemaakt van materiaal dat vaak wordt geassocieerd met buitenkleding, zoals leer, spijkerstof, zijde en krijtstreep. Alle nieuwe modellen bevatten het nieuwe schouderbandje van Marlies Dekkers, dat nog niet eerder is gebruikt in de lingeriewereld. De namen van Dekkers´ nieuwste ontwerpen verwijzen naar één van de fantasieën die ze heeft geschreven, welke tijdens de show werden voorgelezen en uitgedeeld: Calamity Jane, Gloria, Femme Fatale en Mulholland Drive.

“Vanuit een bepaalde mood ging ik op zoek naar de ideale beha die daarbij zou passen,” legt Dekkers uit. “Als ik me uitdagend voel en ik heb zin in een spannende avond, wil ik de perfecte leren beha die goed zit én fashionable is. Het is mij gelukt om de Rolls Royce onder de leren beha’s te ontwikkelen, met de voor mij kenmerkende perfecte pasvorm en een heel uitdagend design. Datzelfde deed ik met beha’s van denim, zijde en krijtstreepstof. Vanuit iedere fantasie een andere set.”

Marlies Dekkers onthult nieuwe collectie die alle zintuigen bespeelt

Tijdens de show heeft Marlies Dekkers laten zien dat het bedrijf een nieuwe weg is ingeslagen. De herlancering komt twee jaar nadat het bedrijf failliet was verklaard en een onmiddellijke doorstart maakte. In augustus 2013 werd duidelijk dat het lingeriemerk het financieel moeilijk had, omdat het merk in 2,9 miljoen euro verlies had gerapporteerd in 2012. Het merk werd later die maand door de rechtbank in Rotterdam officieel failliet verklaard, maar met steun van Karmijn Kapitaal kon het bedrijf een directe doorstart maken.

Marlies Dekkers zag het aantal eigen winkels noodgedwongen teruggaan tot zes, en moest bovendien ook afscheid nemen van honderden werknemers. Toch wist ze het merk te laten voortbestaan door zich te richten op de verkoop in het buitenland en via het internet. Mede dankzij beroemdheden als Rihanna en Katy Perry bleef de vraag naar lingerie van Marlies Dekkers bestaan. Sinds de doorstart van het merk twee jaar geleden, kan Dekkers zich volledig focussen op de creatieve kant van haar bedrijf, waarvan Eppo van Berckelaer inmiddels CEO is. “Deze manier van zakendoen past bij me, omdat ik heel graag weer creatief wilde zijn,” vertelde Dekkers in een eerder interview met FashionUnited na de aanstelling van de nieuwe CEO.

Dekkers heeft laten zien dat haar merk niet alleen een nieuwe collectie en een nieuw handschrift heeft, maar ook een nieuw motto: “Durf te dromen, durf te groeien en durf te zijn”. Het is wel duidelijk dat de ontwerpster erin is geslaagd zichzelf en haar merk opnieuw helemaal op de kaart te zetten.

Foto´s: Daniel Verkijk

Tekst: Vivian Hendriksz voor Fashionunited.uk


Marlies Dekkers