• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mattijs van Bergen lanceert Matter: “Mode met liefde en aandacht”

Mattijs van Bergen lanceert Matter: “Mode met liefde en aandacht”

Door Natasja Admiraal

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |REPORTAGE

Een webshop met welgeteld vier items: één jurk, in vier verschillende uitvoeringen. Het is even wennen voor Mattijs van Bergen, die gewend is om complete collecties te ontwerpen. Maar de tijd is er rijp voor. De snelheid van het huidige modesysteem werkt niet meer voor veel onafhankelijke labels, vertelt de ontwerper in zijn nieuwe studio op het Amsterdamse Prinseneiland. Om de pers te ontvangen zijn de kniptafels aan de kant geschoven en staan er overal verse bloemen. In deze feestelijke setting presenteert hij het eerste item uit zijn nieuwe ontwerplijn Matter: jurk Sonia. “Het voelt best gek om slechts één jurk uit te brengen”, glimlacht Van Bergen. “Tegelijkertijd is het heel fijn om zoveel tijd, liefde en aandacht aan dit ene stuk te kunnen schenken.”

Een kleinere ecologische voetafdruk

Na de doorstart van zijn modelabel in juli 2015 heeft Mattijs van Bergen besloten om het roer om te gooien. Het afgelopen jaar lanceerde hij een made-to-measure-lijn voor maatkleding en een kleine bruidsmodelijn. Couture is echter voor een select gezelschap. Daarom wilde hij daarnaast ook een betaalbare lijn uitbrengen die zijn herkenbare signatuur draagt en die hij in eigen beheer kan ontwikkelen. Van Bergen heeft een grote liefde voor materialen, daarom noemde hij zijn nieuwe ontwerpconcept Matter. “Maar ook vanuit de gedachte: it matters to us. De lijn voert terug naar de zaken die er voor mij en mijn team toe doen”, legt hij uit. Vanuit duurzaam oogpunt kiest hij voor productie in Europa. “We werken samen met een producent in België die onze proefmodellen maakt en de stukken worden in Hongarije vervaardigd. Deze werkwijze stelt mij in staat om terug te gaan naar de essentie. Ik denk dat steeds meer onafhankelijke ontwerpers deze kant op bewegen. Het is tijd om een statement te maken.”

Eerbetoon aan kunstenares Sonia Delaunay

Het eerste item uit de lijn is vernoemd naar de Oekraïens-Franse kunstenares Sonia Delaunay. Ze was haar tijd vooruit en werkte op het snijvlak van kunst, mode en design. Ook ontwikkelde ze haar eigen theorie over kleurgebruik door combinaties te maken die beweging suggereren. “Deze jurk heeft alles waar ik als ontwerper voor sta. Zo heb ik gespeeld met de taillelijn, die aan de voorkant hoger is dan aan de achterkant, en het ontwerp heeft plooien. Typerend voor mijn stijl”, demonstreert Van Bergen. “De jurk is lichaamsvolgend maar niet strak, en beweeglijk door de klokrok. In de plooien zitten zakjes verborgen.” Het ontwerp oogt modern door de verrassende inzetten in verschillende kleuren en materialen, onder andere ribfluweel, satijn, een linnen-katoenmix en een wafelstof. Het roze vlakje op de schouder komt in drie van de vier varianten terug. De uitdaging was om bestaande stoffen die hij nog op voorraad had in de jurk te verwerken, ook weer met het oog op duurzaamheid. De verkoopprijs is 500 euro en de Sonia is gelimiteerd tot 51 exemplaren. “Exclusief, maar toch betaalbaar voor een designerstuk doordat er geen winkels tussen zitten die er een marge over berekenen.”

Geen modeseizoenen meer

Met de lancering van zijn webshop en jurk Sonia heeft Mattijs van Bergen een eerste stap gezet in een volledig nieuwe werkwijze. Binnenkort zullen zijn vlinderjuwelen aan de webwinkel worden toegevoegd. Deze worden gemaakt door zijn moeder, die edelsmid is. Hierna volgen er nieuwe specials, maar wanneer dit zal zijn is variabel. De ontwerper legt zichzelf bewust geen restricties op. “We willen af van het idee van seizoenen met vaste levermomenten. In plaats daarvan gunnen we onszelf de tijd én de vrijheid om echt iets bijzonders te creëren. Pas als we helemaal achter een ontwerp staan, wordt het item geproduceerd en verkocht. Hierbij zullen we uiteraard wel een mooi ritme aanhouden, zodat de webshop levendig blijft. Misschien komen ontwerpen soms wel sneller achter elkaar dan verwacht. Een mooi winteritem én een feestelijke kerstjurk bijvoorbeeld.” Het is zijn streven om met ieder ontwerp een eerbetoon te brengen aan een vrouw die hem inspireert, zoals hij dat ook met de Sonia heeft gedaan.’ Wie zijn volgende inspirator is, kan Mattijs van Bergen nog niet zeggen. Dit ontstaat gaandeweg, al heeft hij de eerste schetsen voor het volgende item al klaar.

Ontwerpen voor sterke vrouwen

Wel heeft hij een duidelijk beeld voor ogen van het type vrouw voor wie hij ontwerpt: ‘headstrong women’ omschrijft hij hen op de website. Koningin Máxima is hier een mooi voorbeeld van, zij droeg de afgelopen jaren opvallende creaties van zijn hand. Actrice en muze Jolanda van den Berg is al jaren fan. Sinds kort werkt Mattijs van Bergen ook samen met Aaltje van Zweden, de vrouw van dirigent Jaap van Zweden. Vol bewondering vertelt hij dat zij samen aan de wieg staan van het Papageno Huis in Laren, een huis voor jongvolwassenen met autisme waar wordt gewerkt met muziektherapie. Zelf hebben ze een autistische zoon. “Voor mij is het inspirerend om samen te werken met vrouwen die iets bijzonders betekenen voor de maatschappij, maar ook gevoel hebben voor mode en dit uitdragen.” Toen Aaltje van Zweden voor het eerst in de studio langskwam en een jurk paste, viel het hele team stil. “Het gebeurt niet vaak dat alles klopt en dat je voelt: híer heb ik het voor ontworpen”, glundert Van Bergen. “Nu we geen complete collecties meer uitbrengen, zijn we selectiever in onze samenwerkingen. We willen niet zomaar iedereen kleden, maar mensen die zich echt aan het merk verbinden.”

Beeld: Team Peter Stigter en Mattijs van Bergen website

De internationale ready-to-wear modeweken vinden plaats in de maand september, waarbij alle ogen gericht zijn op New York, Parijs, Londen in Milaan voor de nieuwste trends op het gebied van damesmode. Voor alle womenswear catwalk season reads, klikt u hier.

matter
Mattijs van Bergen
WOMENSWEARCATWALKSEASON