• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Maxeda presteert beter

Maxeda presteert beter

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De omzet van detailhandelsconcern Maxeda is in het afgelopen halfjaar met 4,7 procent gestegen tot 1,93 miljard euro. In de eerste helft van vorig jaar bleef de omzet steken op 1,84 miljard. De bruto bedrijfswinst steeg met 21,4% tot 116 miljoen, vorig jaar was dat 95 miljoen. De nettowinst werd niet openbaar gemaakt. De betere resultaten zijn enerzijds te danken aan omzetgroei. Zo steeg de omzet bij winkels die al langer dan een jaar open zijn, met 3,4 procent. De overige omzetgroei is te danken aan nieuwe of verbouwde vestigingen. Andere punten die meespeelden waren een stijging van de marges en een beleid gericht op kostenbeheersing.

Maxeda exploiteert winkels als HEMA, V&D, Claudia Sträter, La Place en de Bijenkorf. Het bedrijf heeft de ambitie om van elke geëxploiteerde keten een marktleider te maken. Voor iedere keten is dan ook een plan gemaakt om winstgevende groei te genereren. Er wordt scherper gelet op inkoop, kosten en geldstromen.

Verder werken de winkelketens binnen het concern samen. Zo worden er bijvoorbeeld kosten bespaard door verschillende winkels gezamenlijk in te laten kopen. "Als Hema en V&D de t-shirts samen inkopen, scheelt dat behoorlijk," zo illustreert Maxedawoordvoerder Arnold Drijver. Ook zet het bedrijf in op vernieuwing, zoals de shop-in-shops in V&D. Vendex KBB kwam in 2004 in handen van een groep investeerders die het bedrijf van de beurs haalden. Als gevolg van de overname verloor het bedrijf vorig jaar het predikaat Koninklijk. Onlangs veranderde het bedrijf de naam van Vendex in Maxeda.

Maxeda
Vendex
Vendex KBB