MBFWA Dynamic Store: waar creativiteit en commercie samenkomen
bezig met laden...
The Loft, op de zestiende verdieping van de nu al iconische A’DAM Toren, zal vooral popsterren en andere artiesten trekken. Deze vrijdagmiddag wordt de grootste slaapkamer van de stad echter bevolkt door de hippe voorhoede. Het is de eerste dag van de Dynamic Store, een nieuw programmaonderdeel van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. Designer Olaf Hussein vertelt tijdens een panel talk, gehost door Valerio Zeno, over de ups en downs van het ondernemerschap. Vrienden en fans van het modelabel – te herkennen aan hun jeans, caps en opgetrokken sokken – zijn in groten getalen uitgerukt om hem te supporten. De opkomst is zo groot dat de ruimte eigenlijk te klein is. Mensen staan, of zitten op de grond. Hussein, die internationaal succes boekt met zijn label, is een openhartige spreker. “Een eigen modemerk klinkt romantisch, maar ik ben op dit moment meer zakenman dan ontwerper. Ik werk zeven dagen in de week, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Het is niet voor niets dat ik geen vriendin heb, daar heb ik simpelweg geen tijd voor.”
Twee jaar geleden debuteerde Olaf Hussein met zijn denimlabel tijdens de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. Als één van de eerste ontwerpers besloot hij de collectie die hij op de catwalk toonde direct online te verkopen. Een idee dat toen heel nieuw was, maar nu ook door modehuizen als Vetements, Gucci en Balenciaga wordt omarmd. Sindsdien is zijn modelabel in korte tijd razendsnel gegroeid. “Ik ben altijd business minded geweest: ik weet waar heel goed waar mijn talenten liggen. En ik heb ook een beetje gebluft”, geeft hij toe. Toen hij werd gevraagd om te showen tijdens de fashionweek, had hij nog nooit een hele collectie gemaakt. De schetsen liet hij maken door een collega bij Tommy Hilfiger, waar hij drie jaar heeft gewerkt. Een kans die hij kreeg ondanks het feit dat hij geen modeachtergrond heeft.
Zakendoen met vrienden: zo wordt het een succes
En zo pakt Olaf Hussein wel meer zaken op een eigenzinnige manier aan. De bekende waarschuwing dat je nooit zaken moet doen met vrienden heeft hij in de wind geslagen. Zijn hechte vriendengroep, en zijn zakenpartner Daniël Sumarna, hebben in grote mate bijgedragen aan het succes. Dat realiseerde hij zich onlangs weer tijdens een zakelijk tripje naar Parijs, waar hij sinds kort een agent heeft. “Het was iedere dag vroeg opstaan, hard werken en ’s avonds uitgaan om te netwerken. Maar je weet ook: ik doe dit niet alleen. Alles is mooier wanneer je het met iemand kan delen.” Zijn vrienden zijn ook de perfecte ambassadeurs van het merk: hij voorziet hen van mooie items, wat weer naamsbekendheid oplevert. De groepsdynamiek is zo dat de vrienden alles tegen elkaar kunnen zeggen, ze houden elkaar scherp. Via de groepsapp gaan ideeën over en weer en iedere ochtend bespreekt hij via Skype met zijn zakenpartner wat de volgende stap moet zijn. Inmiddels werkt hij aan een draaiboek dat ervoor moet zorgen dat het bedrijf ook zónder hem zou kunnen draaien. Hij heeft ambitieuze plannen: grotere collecties, eigen winkels in het buitenland en een vrouwenlijn sluit hij niet uit. Hij wil mensen aannemen zodat hij meer tijd overhoudt voor creativiteit. Zijn advies aan jonge modeondernemers? “Academies stimuleren studenten om in complete collecties te denken. Mijn tip: begin met één sterk product. Voor mij waren het de sokken en de caps die voor bekendheid hebben gezorgd.”
Winkeltje spelen: ‘Een beetje ongemakkelijk is het wel’
De Dynamic Store sluit aan bij de nieuwe visie van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam, waarbij een brug wordt geslagen tussen het catwalkprogramma en het off-schedule programma. Een uniek aspect is dat de ontwerpers zelf aanwezig zijn in deze pop-upstore. Volgens Olaf Hussein is dit een grote meerwaarde. In zijn eigen winkel in Amsterdam, The Fitting Room, worden sommige producten hardlopers omdat hij er zelf in gelooft en dit gevoel weet over te brengen op zijn klanten. De Dynamic Store maakt high-end mode toegankelijk voor iedereen en brengt de bezoeker in contact met de ontwerpers. Antoine Peters staat, gekleed in eigen ontwerp, naast een rekje met zijn lenticulaire sweaters. Deze gebreide truien met optische illusies, in kleur of zwart-wit, zijn gelimiteerd tot vijfentwintig stuks. “Het voelt wel een beetje ongemakkelijk om hier te staan”, bekent de ontwerper. “Je bent toch je ‘baby’s’ aan het verkopen. Leuk eraan is dat ik direct zie hoe mensen erop reageren.” Peters is principieel tegen het huidige modesysteem waarbij er veel meer geproduceerd wordt dan er uiteindelijk wordt verkocht. Vandaar dat hij zelf nooit een voorraad heeft. Hij richt zich hoofdzakelijk op het maken van kunstinstallaties en andere creatieve uitingen, waar dan weer producten uit voortvloeien. Zoals bij de lenticulaire jurk, die hem deze week een nominatie opleverde voor de New Material Award 2016. “Ik geloof er sterk in dat wanneer je aandacht en liefde in een product stopt, je ook een beter verhaal rond dat product te vertellen hebt.”
Artistieke en commerciëlere labels
De Dynamic Store daagt designers uit om zichzelf op een innovatieve manier te presenteren. Bij Alexandra Frida krijgen bezoekers een koptelefoon en wordt er tijdens het shoppen toepasselijke muziek gestreamd. Ontwerpcollectief Schuit heeft het traditionele kledingrek vervangen voor een gigantische steiger gevuld met unieke stukken. Ook bij Acreati staat het verhaal achter het product centraal: de ruimte is een kruising tussen een winkel en een expositie. Acreati is een nieuw online platform voor onafhankelijke ontwerpers waar je ‘shopt via visual stories’. “We verkopen mode door middel van fotografie en kunst”, legt co-founder Charlotte Rommerts uit. “Neem Studio Mulder, dat duurzame tassen maakt van materialen die alle weersomstandigheden aankunnen. Deze tassen tonen we naast een fotoserie van Peter Holliday, geschoten in het ruige landschap van IJsland. Zo zoeken we voor alle labels een goede match om een visueel verhaal te vertellen.” De meest commerciële deelnemer aan de Dynamic Store is Alix the Label. Een jong nieuw modemerk dat populair is onder modebloggers. “We laten een kleine selectie zien van onze nieuwe collectie, als een voorproefje van de Modefabriek”, zegt oprichter Olivia Wierda. De jonge ondernemer – ze is pas 23 jaar en startte het label samen met haar vriend – was direct enthousiast toen de organisatie haar benaderde om deel te nemen. “Het is een mooi initiatief op een fantastische locatie!”