Steeds meer merken en retailers kiezen ervoor een lijst van hun leveranciers uit te geven. Volgens de 2018 Fashion Transparency Index hebben tot nu toe 172 merken verdeeld over 68 bedrijven of moederbedrijven informatie over hun productiefaciliteiten vrijgegeven. Dat meldt de internationale organisatie Fashion Revolution.

Het aantal merken dat transparantie omarmt blijft groeien. Toen de index in 2016 voor het eerste werd gepubliceerd, onthulden slechts vijf van de 40 onderzochte merken een lijst met hun fabrikanten, en alleen twee daarvan – Adidas en H&M – publiceerde de namen en adressen van toeleveranciers en leveranciers van stoffen en garen.

Inmiddels onthult 37 procent van de onderzochte mondiale modemerken informatie over hun rechtstreekse leveranciers. Dat is een stijging van 5 procent ten opzichte van vorig jaar en een stijging van bijna 25 procent sinds 2016.

Daarentegen valt er nog veel te verbeteren wat de informatie over toeleveranciers betreft. Slechts 18 procent van de merken publiceert informatie over de faciliteiten voor het verf- en printproces, de afwerking en de wassingen van de kleding. En alleen een merk in de index, Asos, onthulde waar de grondstoffen vandaan komen.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN