Fashion Transparency Index 2018: Reebok en Adidas meest transparant

Na de instorting van kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh in 2014, waar ruim 1.100 medewerkers om het leven kwamen en nog eens 2.500 mensen gewond raakten, kwam vanuit steeds meer consumenten de roep om transparantie van zaken. Wie heeft dat shirt of die spijkerbroek die je draagt eigenlijk gemaakt? Het is een vraag waar consumenten zelden een goed antwoord op kunnen geven. De reden? Veel modemerken zijn (nog) niet transparant genoeg. Non-profitorganisatie Fashion Revolution brengt sinds 2016 de jaarlijkse Transparency Index uit waarin een groot aantal modemerken wordt beoordeeld op hun mate van transparantie. Uit het rapport dat Fashion Revolution heeft gepubliceerd, blijkt dat een groot aantal bedrijven weliswaar transparanter is dan vorig jaar, al is ook duidelijk dat de modeindustrie nog een lange weg te gaan heeft.

Fashion Transparency Index 2018: Reebok en Adidas meest transparant

Fashion Revolution’s Transparency Index: Reebok en Adidas opnieuw meest transparant

Voor het opstellen van de lijst heeft Fashion Revolution gekeken naar 150 modebedrijven die vervolgens zijn geëvalueerd op basis van vijf pijlers: ‘’Beleid en verplichtingen’’, ‘’Bestuur’’, ‘’Traceerbaarheid’’, ’’Know, show & fix’’ en ’’Spotlight issues’’. Zo werd bijvoorbeeld gekeken naar het sociale en ecologische beleid dat bedrijven voeren, evenals de mate waarin zij dit in de praktijk brengen. Ook is onder andere nagegaan hoe merken omgaan met mensenrechten en milieu problemen met betrekking tot hun inkoopbeleid. In totaal konden merken maximaal 250 punten behalen, en deze scores werden vervolgens omgezet in percentages.

Fashion Transparency Index 2018: Reebok en Adidas meest transparant

Net als in 2017 het geval was, wordt de lijst met meest transparante merken ook dit jaar aangevoerd door Reebok (58 procent) en Adidas (58 procent). Daarna volgen Puma (56 procent), H&M (55 procent), Esprit (54 procent), Banana Republic (54 procent), Gap (54 procent), Old Navy (54 procent), C&A (53 procent) en Marks & Spencer (51 procent). Al deze merken scoorden in de 51-60 procent rang van de index. Ook Asos (50), Levi Strauss & Co (49 procent), The North Face (47 procent), Timberland (46 procent) en Vans (46 procent) behoorden tot de merken die bovengemiddeld scoorden. De gemiddelde score van de 150 merken kwam neer op 52, oftewel een transparantie-percentage van 21 procent.

Wanneer wordt gekeken naar de (98) merken die zowel in de Fashion Transparency Index 2017 als de editie van dit jaar voorkomen, kan worden geconcludeerd dat zij in 2018 gemiddeld 5 procent beter scoren. Volgens de organisatie laat dit zien dat opgenomen worden in de index bedrijven heeft gestimuleerd hun transparantie te verhogen. Onder andere The North Face, Timberland en Wrangler verbeterden hun score met meer dan 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast blijkt uit de cijfers dat ook diverse bekende luxemerken in het afgelopen jaar transparanter zijn gaan opereren. Zo scoorde Hugo Boss dit jaar 11 procent beter dan vorig jaar, en sleepten Gucci, Bottega Veneta en YSL 8 procent meer punten binnen.

Ondanks dat veel merken dit jaar vooruitgang hebben geboekt, laten de data ook zien dat er nog veel winst te behalen valt op het gebied van transparantie. Dit jaar scoorden 12 merken/retailers 0 procent, terwijl het vorig jaar ging om slechts 3 bedrijven. Onder hen namen als Dior, s. Oliver, Barney’s New York, Desigual, Longchamp en Max Mara. Daarnaast waren er 25 bedrijven die dit jaar minder dan 5 procent van de punten behaalden, waaronder Chanel, Marc Jacobs, Diesel en Versace.

Fashion Transparency Index 2018: Reebok en Adidas meest transparant

Fashion Revolution oprichter Carry Somers: “Te veel arbeiders uit de modeindustrie worden nog steeds onderbetaald en slecht behandeld”

Volgens Nazma Akter, een Bengaals vakbondslid en de oprichter van de AWAJ Foundation, is het essentieel dat er meer transparantie is over de werkomstandigheden in kledingfabrieken: “Wanneer bedrijven informatie prijsgeven over de situatie in de fabrieken kunnen wij beter begrijpen met welke problemen (vrouwelijke) arbeiders in Bangladesh te maken hebben op het gebied van gezondheid, kinderopvang, vrouwelijk leiderschap en leefomstandigheden en lonen.”

Carry Somers, directeur Global Operations en oprichter van Fashion Revolution, vult aan: “In de afgelopen vijf jaar hebben miljoenen consumenten geëist dat de industrie rechtvaardiger, veiliger en schoner wordt. Het werkt. We zien dat merken luisteren en dat de industrie aan het veranderen is.” Somers hoopt dat nog veel meer bedrijven tijdens de komende Fashion Revolution Week hun werkwijze zullen aanpassen, omdat dit nog steeds hard nodig is. “Te veel arbeiders uit de modeindustrie, voornamelijk vrouwen, worden nog steeds onderbetaald en slecht behandeld. Het is tijd dat daar verandering in komt.”

Beeld: via Fashion Revolution

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN