Meer vraag naar dierenkleding
bezig met laden...
In Nederland is een toenemende vraag naar modeartikelen voor dieren. Dat blijkt uit het het Marketingrapport Dierenspeciaalzaken 2006. De oorzaak van deze vraag is volgens het rapport dat mensen hun huisdier steeds vaker als gezinslid behandelen. Sandra Beks, eigenaar van hippehond.nl, de eerste gespecialiseerde winkel in hondenkleding in Nederland, denkt dat ook de modebranche een graantje mee zou kunnen pikken van deze tendens. "In 2004 verklaarde iedereen me voor gek", vertelt Beks. "Maar de tijden zijn veranderd. Deze maand stond ik op een beurs en daar vertelden zeker honderd mensen me over hun plannen om een webwinkel in hondenkleding op te richten." Beks importeert diverse merken naar Nederland en heeft ook een groothandel waarin detaillisten hondenkleding kunnen bestellen. Ook hier stijgt de vraag. "Meer en meer detaillisten zien het potentieel van deze markt", zegt ze. Nu zijn het nog vooral dierenartsen en dierenwinkels die bij haar afnemen. Het rapport adviseert dierenwinkels zich meer te gaan richten op de verkoop van dierenkleding. Want huisdiereigenaren doen hun inkopen steeds vaker bij tuincentra, supermarkten, bouwmarkten en internetwinkels en kopen minder dierenvoeding. Deze twee ontwikkelingen hebben volgens het onderzoek de afgelopen vier jaar geleid tot bijna twintig procent minder klandizie. Maar ook voor de modebranche ligt hier een kans, denkt Beks. "Er is zeker nog een markt voor," denkt ze. "Dierenwinkels houden het meestal bij wat veiliger items, zoals regenjasjes en simpele truitjes. Die gaan bijvoorbeeld geen trainingspakjes van 65 euro in hun winkel hangen." De markt blijft overigens niet beperkt tot modebewuste eigenaren van chihuahua's en Franse Bulldogs, vertelt Beks. "We verkopen kleding in alle soorten en maten. We hebben ook kleding voor flinke golden retrievers in ons assortiment."