• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Meer winst en omzet voor McGregor

Meer winst en omzet voor McGregor

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Het modehuis McGregor heeft het afgelopen jaar een nettowinst behaald van 4 miljoen euro. Dit is een toename van 8 procent vergeleken met het vorige boekjaar.

De totale omzet steeg 3 procent naar 86,9 miljoen euro. De directie van de onderneming noemt de resultaten gezien de minder makelijke marktomstandigheden "bijzonder bevredigend". Ondanks dat men geen omzetgroei verwacht in het lopende jaar zijn de vooruitzichten volgens McGregor goed, de winst voor afschrijvingen stijgt waarschijnlijk licht.

De groei van het onderdeel McGregor Menswear kwam afgelopen boekjaar tot stilstand. In Nederland, België, Frankrijk en Zwitserland draaide de divisie redelijk, maar in de exportmarkt loopt het minder goed. Menswear gaat zich met de Distinction lijn meer richten op kleding met Italiaanse snit.

Het McGregor Shop-concept - en als afgeleide daarvan ook het Shop-in-the-Shop concept - is in het najaar van 2003 geheel vernieuwd. Voor de communicatie naar consumenten heeft McGregor een nieuwe reclamecampagne ontwikkeld, de zogeheten EGO-campagne. Het concept leent zich met name goed voor buitenreclame en is in het voorjaar van 2004 gelanceerd.

Voorts brengt McGregor nu meerdere collecties met ten minste 7 levermomenten op de markt teneinde doorlopend voor nieuwe impulsen op de winkelvloer te zorgen. De reeds eerder geïntroduceerde 'early fall'- en 'early spring' collecties zijn daar een goed voorbeeld van en zijn een groot succes gebleken.

In 2004 zullen ook de zogeheten 'flash' collecties op de markt komen, die een kortere 'time-to-market' kennen en daarmee de actualiteitswaarde van McGregor zullen verhogen.

De kinderkleding divisie liet een sterke groei zien. Bij de divisie voor vrouwenkleding ging het minder goed. De omzet daalde licht. Begin 2003 heeft de directie een nieuwe koers ingezet. De collecties zijn "actueler en commerciëler". McGregor hoopt dat deze maatregel in het lopende boekjaar zijn vruchten zal afwerpen.

De omzet van de McGregor-winkels steeg 5 procent naar 11,6 miljoen euro. Het modehuis wil dit jaar ten minste zes nieuwe filialen openen.

Gaastra De omzet van Gaastra groeide met 12% tot euro 20,9 miljoen, ofwel 24% van de McGregor groepsomzet. In 2003 is met groot succes de Gaastra dameslijn geïntroduceerd. Gaastra wordt nu in drie marktsegmenten verkocht, te weten de betere dames-, en herenmodezaken, sport- en watersportzaken en via kindermodespeciaalzaken.

Lapagayo heeft zich volgens plan ontwikkeld en concentreert zich volledig op de Nederlandse markt. De omzet lag in 2003/2004 fors lager als gevolg van een eenmalig effect van verschuiving van de leveringen van de voorjaarscollectie naar begin februari 2004. De omzet in 2004/2005 zal naar verwachting weer op hetzelfde niveau liggen als in 2002/2003.

ETP Emergo Textile Projects (bedrijfs- en imagokleding) had opnieuw een goed jaar en leverde andermaal een gezonde bijdrage aan het groepsresultaat. De omzet van euro 4,8 miljoen lag gering onder het niveau van het topjaar 2002/2003 (euro 5,0 miljoen).

McGregor liet verder weten dat voorzitter Victor Muller van de raad van commissarissen opstapt. Hij doet dat in verband met de voorgenomen beursgang van autofabrikant Spyker, waarvan hij bestuursvoorzitter is.

McGregor