• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mercedes-Benz en FashionWeek Nederland: twee sterke merken

Mercedes-Benz en FashionWeek Nederland: twee sterke merken

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De relatie tussen Mercedes-Benz en mode gaat al ruim 20 jaar terug. Er is geen enkel ander automerk dat het concept fashion zo geclaimd heeft: wereldwijd is Mercedes-Benz op verschillende platformen actief. Toen het automerk een kleine drie jaar geleden werd gevraagd om zich als titelsponsor aan FashionWeek Amsterdam te verbinden, was dit dan ook een logische stap. Een gesprek met Manon van der Roest van Mercedes-Benz Nederland en Iris Ruisch, de nieuwe creatief directeur van FashionWeek Nederland.

Voor de komende drie edities van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam is er een nieuwe strategie uitgeschreven. Wat gaat er veranderen?

Ruisch: “Het belangrijkste is dat we het evenement globaler willen trekken. Ik heb internationale samenwerkingen voor ogen, Antwerpen staat bovenaan mijn lijstje. Een modestad die nog geen eigen fashionweek heeft. Het is van essentieel belang om ons imago nu goed op de kaart te zetten. Dat beperkt zich niet tot de catwalk. Ook andere presentatievormen zullen op een ultieme manier tot uiting komen.” Van der Roest: “Wat ik ontzettend bijzonder vind, is de engagement die wereldwijd ontstaat. Het exchangeprogramma van de Mercedes-Benz fashionweeks maakt het voor designers mogelijk om in een ander land te showen. Zo showde Iris van Herpen al eens tijdens Mercedes-Benz Fashion Week Berlin. Afgelopen juli gaf de Spaanse ontwerper María Clè Leal een geweldige show in Amsterdam en zo kreeg Zyanya Keizer weer de kans om haar werk te tonen tijdens Mercedes-Benz Fashion Week Madrid in september.”

De 24e editie van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam opent met een ode aan de Nederlandse mode. Waarom is hiervoor gekozen?

Ruisch: “Het Nederlandse mode-erfgoed is een hot topic in de museumwereld. Een mooi moment om dat door te voeren binnen een catwalkverhaal. De openingsshows ‘Dutch Visionaries’ en ‘Couture & Crafts’ alsook de expo ‘Dutch Heritage’ laten een breed beeld zien van de jaren 60 tot nu. Naast jonge talenten en couturiers komen commerciëlere merken aan bod die hebben bijgedragen een onze mode-identiteit, zoals Mac & Maggie, Humanoid en Puck & Hans.” Van der Roest: “Ook bij ons roept het thema ‘Dutch Heritage’ onmiddellijk een gevoel op. Mercedes-Benz bestaat al 130 jaar en onze heritage is enorm. Wij zijn trots op onze klassieke modellen en historie. Daarom vinden we het geweldig dat een klein land als Nederland een overzicht kan laten zien wat zich hier de afgelopen 50 jaar in de modewereld heeft afgespeeld.”

Hoe werken Mercedes-Benz en FashionWeek Amsterdam samen als het gaat om de programmering?

Van der Roest: “Wij willen geen rol spelen bij de programmering. Dat vertrouwen we volledig toe aan FashionWeek Nederland, zij hebben de kennis en knowhow van de fashionwereld. Wel is het zo dat wij de openingsavond hosten, dus wordt er regelmatig overlegd over designers die de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam kunnen openen.” Ruisch: “Dat Mercedes-Benz ervoor heeft gekozen om ditmaal zowel de openings- als de slotavond te omarmen, vind ik te gek. Het is tenslotte één verhaal, één visie. Het feit dat Mercedes-Benz op een vooruitstrevende manier met ons meedenkt heeft mij positief verrast.”

Waarom werd FashionWeek Downtown omgedoopt tot Off Schedule?

Ruisch: “Omdat we dat een betere naam vinden, die meer gelieerd is aan hoofdprogramma. Ik wil af van de twee ‘eilanden’ die het altijd waren. Natuurlijk zijn de events in de stad breder toegankelijk, maar ik zit er bovenop dat die vanuit dezelfde visie als het hoofdprogramma worden uitgestippeld. Fashionweek blijft exclusief, maar zowel Off Schedule als de slotdag zijn breed toegankelijk. We betrekken er ook modeacademies bij, dat is essentieel voor de toekomst van mode in Nederland.”

De slotdag is spannend van opzet en breekt met tradities.

Ruisch: “De catwalk is niet meer het geijkte platform; veel ontwerpers kiezen voor andere presentatievormen. Om draagvlak te creëren voor deze beweging sluiten we het programma off-catwalk af met installaties. Curator Peter Leferink, die hier vorig jaar de aftrap voor heeft gegeven, weet dit als geen ander in de juiste vorm te gieten. We gaan de hele venue erbij betrekken: zondagnacht worden alle catwalks afgebroken. Het Transformatorhuis verandert in Hotel Brave Monday: in verschillende kamers presenteren designers hun discipline in optima forma. Tegelijkertijd zijn er in de Westerunie talkshows over actuele topics zoals Gender & Diversity, gehost door Aynouk Tan.” Van der Roest: “Ook bij ‘smart presents Future Generation’ kunnen bezoekers de hele dag over de gehele venue vertoeven. smart is hip, trendy en out-of-the-box: de ideale host voor deze slotdag. Eén van de redenen waarom Mercedes-Benz zich al 20 jaar verbindt aan mode, is het steunen van getalenteerde designers. Op de maandag komt dat meer dan ooit tot uiting in een totaal nieuw concept. Er worden die dag veel kansen geboden aan jonge ontwerpers, die financieel wellicht nog niet daadkrachtig genoeg zijn om een eigen show o fprivate viewing te geven, maar op deze manier hun creativiteit kunnen exposeren.

Tot slot: waarom zijn de automotive- en de fashionbranche zo’n goede match?

Van der Roest: “Dat heeft alles te maken met de connectie van design, creativiteit en innovatie. Veel fashion-gerelateerde begrippen passen wij ook toe bij de creatie van onze auto’s. Tijden veranderen, de mode verandert en dat geldt net zo goed voor de auto-industrie. Met de nieuwe strategie van MBFWA voor de aankomende edities wordt dit op alle fronten zichtbaar.”


AFW
Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam
Partner Content