Merkpopulariteit vermindert
bezig met laden...
Retailers kunnen veel doen aan de afnemende merkentrouw onder consumenten. Volgens Hugh Burkitt van de Britse Marketing Society zijn merken net vriendschappen. Sommige gaan na een tijdje vervelen. De detailhandel moet dan ook zijn best doen de aandacht voor een merk in stand te houden. Sommige merken worden minder populair doordat zij verwaarloosd worden door de detailhandel en de merkeigenaar. Retailers richten zich te vaak op een korte-termijn marketingbeleid. Goede kwartaalcijfers en een snelle distributie zijn belangrijker dan het verstevigen van de band tussen klanten en het merk.
Goedlopende winkels maken het klanten op alle mogelijke manieren naar de zin. Er wordt nagedacht over de muziek, sales promoties, de indeling van de schappen en de individuele merken. Een typisch voorbeeld van een verwaarloosd merk is Laura Ashley. Sinds het merk populariteit verwierf dankzij prinses Diana is de positionering nauwelijks meer veranderd. Consumenten ondergaan het merk nu dan ook als ouderwets, stereotypisch en 'out of touch'. (Bron: Media Week)