• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Met liefde gemaakt

Met liefde gemaakt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

De groep die geïnteresseerd is in milieubewust geproduceerde kleding wordt aan alle kanten bediend. Met de oprichting van Little Wings is er sinds 11 april ook een 'groen' luxemerk voor baby's. Oprichtster Andriana Landegent: "Met ons merk streven we ernaar kleding te maken waarvan je kunt voelen dat er met aandacht aan is gewerkt."

 

 

Veel merken voor babykleren ontstaan uit liefde. Vaak betekent dit dat het bewuste product een bedenksel is van een kersverse moeder. Toen zij haar kroost iets anders wilde aantrekken dan lieflijke kleuren en zoete designs ontdekte ze een gat in de markt, ontwierp iets op een zolderkamer, verkocht het via internet.

Little Wings is anders. De kinderen van oprichtster Andriana Landegent zijn de luiers al lang ontgroeid en zelf werkte ze al meer dan twintig jaar in de modebranche alvorens ze besloot het merk Little Wings op te zetten. De liefde waaruit dit merk is ontstaan uit zich op een andere manier, vertelt ze: "Ik vroeg me af wat ik meer kon doen dan wat er al op de markt was. Ik wilde iets maken dat goed is voor alles. Zowel voor de mensen die het maken en dragen, als voor de wereld waarop we leven."

De achterliggende motivatie daarvoor is geënt op de spirituele wereldvisie die Landegent erop nahoudt: "Ik heb me lang verdiept in niet-materiële zaken en ben ervan overtuigd geraakt dat er meer is op deze wereld dan we kunnen waarnemen met onze vijf zintuigen," legt ze uit. "Wat ik geloof is dat energie de basis is van alles."

Dat uitgangspunt werkt door in de bewuste manier waarop productie van de Little Wingskleding plaatsvindt: "Iedereen die eraan werkt, stopt er energie in. Met ons merk streven we ernaar om kleding te maken waarvan je kunt voelen dat er met aandacht aan is gewerkt. Zo hopen we een bijdrage te kunnen leveren aan een toekomst voor onze kinderen die is niet alleen voor de mens, maar ook voor de natuur vol mogelijkheden."

Dat het babykleding werd, was vooraf niet het uitgangspunt, maar het was wel de meest voor de hand liggende keuze motiveert Landegent: "Op het gebied van babykleding is het aanbod van organische kleding nog beperkt. In bijvoorbeeld dameskleding is er al veel meer keuze." Bovendien is veel babykleding van mindere kwaliteit, constateert Landegent: "Babykleding wordt vaak gemaakt vanuit het idee dat het goedkoop moet zijn. Voor ons staat kwaliteit voorop. Het moet lang meegaan, niet na een paar keer wassen vorm- of kleurloos zijn." Het werd dus een luxe lifestylemerk voor baby's, met een milieubewuste inslag.

 

Spiritueel

Ruim anderhalf jaar geleden begon Landegent, samen met medeoprichter Ron Hannen, met de voorbereidingen. Omdat ze hoge eisen stelden was het geen eenvoudige klus om het merk op te zetten. Maanden dacht Landegent na over hoe en wat. "Totdat ik met kerst ineens besloot dat ik gewoon moest beginnen. Je kunt niet alles van tevoren incalculeren. Ik heb dus een knop omgezet en ben aan het werk gegaan." Omdat ze niet alles zelf kon doen, zocht ze werknemers. Er kwamen een styliste, Saskia Solberg, een productmanager, Heske Ottevanger. Allemaal mensen die net zo spiritueel in het leven staan als Landegent zelf en zich goed kunnen vinden in de ideologie van het merk.

Een van de meest tijdrovende klussen die Little Wings te verwerken kreeg, was het afstemmen van de productie op de filosofie van het merk. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij Loes Overbeek, die contact onderhoudt met de producenten en de mogelijkheden onderzoekt van milieubewust produceren. "We werken nauw samen, zodat zowel de producenten als wij kunnen groeien," legt Overbeek uit. "Omdat we niet werken met eenvoudige ontwerpen, vragen we de producenten om veel tijd en energie te investeren. Als het goed is, kunnen we hen op termijn voorzien van een constante orderstroom. Dan hebben zij de zekerheid van regelmatige inkomsten, waardoor het productieproces constant draaiende kan worden gehouden. Op die manier kan een fabriek zijn overheadkosten verlagen en dus beter gaan concurreren."

Op 11 april ging het bedrijf officieel van start met de presentatie van de eerste collectie, die uitsluitend online wordt verkocht. Alles, zowel de rompertjes als de handdoeken en het beddengoed is volledig gefabriceerd uit ecologische katoen. De komende collectie, die in juni wordt geïntroduceerd, gaat nog verder. Die is niet alleen gemaakt van biolgische katoen, maar ook gekleurd met natuurlijke verfstoffen. "Natuurlijk verven is beter voor het milieu en ook hebben natuurlijke kleuren meer diepte en leven. Chemische kleuren zijn egaal en eendimensionaal," legt Landegent uit. Dat de eerste collectie toch chemisch werd gekleurd is te wijten aan de langere aanlooptijd van het natuurlijke kleurproces.

 

Asymmetrie

De ontwerpen uit de eerste collectie zijn subtiel en verfijnd, en met zorg in elkaar gezet. Het meest in het oog springende kenmerk waarmee Little Wings zich onderscheidt van het bestaande aanbod is het gebruik van asymmetrische details. Waarbij bijvoorbeeld de breedte van de boordjes varieert van breed naar smal. Op de rompertjes, shirts, broekjes en rokjes voor de meisjes zijn de details sierlijk met vloeiende, golvende lijnen. Voor de jongenskleding zijn de lijnen scherper en hoekiger, waardoor de uitstraling ervan iets stoerder is dan de meisjesvariant. De tijdloze basislijn, Essentials, is opgebouwd uit een twintigtal items in rustige kleuren. Deze stukken kunnen onderling worden gecombineerd en zijn altijd leverbaar.

De Seizoenscollecties bieden meer variatie en kleur en spelen in op het tijdsbeeld. Het bedrijf zit nog in de investeringsfase en heeft nog veel ruimte om zich verder ontwikkelen. Momenteel ontwikkelt Little Wings natuurlijk gekleurde denim voor baby's. In de toekomst hoopt Landegent de maatvoering te kunnen uitbreiden naar kinderen tot zes jaar en producten als speelgoed en verzorgingsartikelen toe te voegen aan het assortiment. De eerste prioriteit ligt op internet, in het traditionele winkellandschap hoopt het merk op termijn uit te komen op zo'n twintig streng geselecteerde verkooppunten.

Zover is het nu echter nog lang niet. Het is een bewonderingswaardig initiatief dat Little Wings nastreeft, maar hoe nobel de beweegredenen ook zijn: in de modebranche gaat het er uiteindelijk om dat het eindproduct consumenten weet te verleiden tot aankoop. De babymarkt is een moeilijke markt, zeker sinds vorig jaar het bedrag dat consumenten uitgaven aan babykleding is gedaald, terwijl het aanbod juist met veertig procent groeide. Daarbij is het de vraag of het merk niet te subtiel is om genoeg op te vallen tussen de overvloed aan bestaande babyproducten. Landegent zelf wuift de bezwaren weg: "Het is een niche, maar ik ben ervan overtuigd dat er genoeg mensen zijn die behoefte hebben aan dergelijke kleding. Anders was ik er natuurlijk niet aan begonnen." De eerste tekenen zijn gunstig: Over het aantal bezoekers van de webwinkel heeft Little Wings vooralsnog niet te klagen.

 

Tekst: Martine Schlingmann

 

2008-6

FUvakblad
Little Wings