Met voldoende aandacht kan Collumn fors groeien'
bezig met laden...
Jacques Smits (48) is de man achter Smits & Smits in Doetinchem en daarmee de nieuwe eigenaar van casual herenmodemerk Collumn. Smits heeft Collumn overgenomen van de Albert Westerman Groep die het merk eind jaren tachtig samen met State of Art op de markt bracht. Wie is de nieuwe eigenaar van Collumn en welke toekomstplannen heeft hij voor het merk?
FashionUnited: Wat is uw achtergrond?
Jacques Smits : ”Ik heb bedrijfseconomie gestudeerd en in het verleden onder meer bij Shell en Getronics gewerkt. Textielervaring heb ik opgedaan bij technisch textielfabrikant Ten Cate. Ik was controller, de financiële man, van de textielbedrijven in Griekenland. Daar heb ik onder meer een denimfabriek geleid die leverde aan merken als Replay en Diesel. Zo kwam ik ook met de modebranche in aanraking, maar het modevak is in feite nog vrij nieuw voor mij.”
FU: Waarom heeft u Collumn overgenomen?
JS: ”Ik kreeg een tip dat Collumn te koop stond. Ik kende het merk en de vorige eigenaar. Ik was toe aan iets nieuws en vond het leuk om dit te gaan doen. Collumn heeft een trouwe klantenschare en is de afgelopen jaren net zo hard gegroeid als State of Art. Maar het merk is nog onderontwikkeld, met de juiste aandacht kan het fors groeien. Ook dat sprak mij aan.”
FU: Wat zijn uw plannen met Collumn?
JS: ”Omzetverdubbeling binnen drie jaar. Het merk draait nu een jaaromzet van € 3,5 miljoen met zo'n 180 verkooppunten. Collumn moet een merk worden, in plaats van een labeltje. We zullen dus veel aan de marketing gaan doen. De collectie wordt breder en we gaan het hoger in de markt zetten, maar zonder dat het consequenties voor de prijzen heeft. De komende twee jaar ligt de focus op Nederland en België, daarna behoort internationale expansie tot de mogelijkheden. Het aantal verkooppunten wordt uitgebreid, maar we willen buiten de ketens en warenhuizen blijven. Voor eigen brand stores is het nu nog te vroeg, maar ik sluit het niet uit.”