Meute slaat toe bij H&M
bezig met laden...
Even vóór tienen staat een groep Stella McCartney liefhebbers voor de deur van het H&M filiaal aan de Amsterdamse Kalverstraat. Er wordt veel gegiecheld, vooral als blijkt dat een cameraman vanuit het interieur van de winkel de groep staat te filmen. "Valt nog best mee, die drukte," zegt een jonge vrouw rechts van mij. Het is inderdaad een vrij bescheiden groep. Zou Stella dan toch niet over de pulling power van haar voorganger, Karl Lagerfeld, beschikken?
Als de deuren eenmaal open gaan, stormt de groep naar binnnen en sprint de roltrap af. Ineens komen er meisjes van alle kanten aangerend. Natuurlijk! Dit filiaal heeft drie ingangen. Hierbij vergeleken zijn de stieren van Pamplona een kudde tamme kalveren. Als één grote, donkere massa zwermen ze op het Stella McCartney hoekje af en voordat ik de roltrap af ben gestapt zijn de rekken volledig leeg geroofd. Vrouwen - en een enkele man in opdracht van zijn vrouw of vriendin - sjouwen met stapels Stella creaties zonder naar de maat of het ontwerp te kijken.
"Het is net zoals bij Karl Lagerfeld," zegt een medewerkster achter de kassa. "Dit hadden we wel verwacht, maar het is toch gek om te zien. Ze pakken hele stapels kleding van de rekken en lopen er vervolgens mee naar een plekje achter in de winkel waar ze de stukken rustig kunnen sorteren."
Na een paar minuten komt de tweede lading binnen gereden. Ook deze wordt binnen een mum van tijd geplunderd. De winkelbeveiliging probeert de massa gillende vrouwen te bedwingen. "Dit topje is twee maten te groot maar ik hou hem toch," zegt een vrouw, die haar stapeltje zijde rokken, topjes en skinny jeans tracht te stroomlijnen. De boodschap is duidelijk: Stella is een hit. Toch is dit een verrassing. Stella McCartney heeft geen winkel in Nederland en haar kleding wordt hier niet echt gedragen. Ze is alleen bekend van de glossies en de roddelbladen, en natuurlijk vanwege haar vader, ex-Beatle Paul McCartney. Niet dat hij de reden zal zijn dat jonge vrouwen van nog geen twintig zich vol overgave storten op de ontwerpen van zijn dochter. Haar aantrekkingskracht zit eerder in het exclusieve vriendinnenclubje dat zij verzameld heeft: Kate Moss en Gwyneth Paltrow zijn stijliconen bij uitstek. Hiermee willen jonge vrouwen zich vereenzelvigen. Daarbij is het natuurlijk erg aantrekkelijk om iets in je kast te hebben hangen waarvan er maar een paar exemplaren bestaan. Zelfs als het iets is wat je bijna nooit zal dragen.