• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • MLY toont ‘Here by MLY’: ‘De klant wil meer persoonlijke aandacht’

MLY toont ‘Here by MLY’: ‘De klant wil meer persoonlijke aandacht’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |REPORTAGE

“De consument verlangt steeds meer naar beleving en persoonlijke aandacht.” In een bijna huiselijke setting in haar MLY Store op Strijp-S in Eindhoven presenteert Emily Hermans, eigenaresse van modemerk MLY, daarom haar nieuwe lente- en zomercollectie ‘Here by MLY’ aan liefhebbers en professionals. Geen fashion week-achtige toestanden, maar een nuchtere en persoonlijke aanpak. “Ik zie deze shows, net als andere brainstormsessies en workshops die we doen, dan ook als een manier om te kijken waar de eindconsument behoefte aan heeft,” legt de ontwerpster uit.

MLY presenteert SS17-collectie met een Hollands tintje

De nieuwe SS17 collectie bestaat uit kledingstukken als rokken, jurken en truitjes met de voor MLY bekende kleurrijke en grafische prints. “De lijn is geïnspireerd op het Nederlandse landschap van bovenaf. Zo zie je bijvoorbeeld heel mooi het wegennetwerk van ons land,” vertelt Hermans tijdens haar openingswoord, terwijl de laatste drankjes bij bezoekers nog worden ingeschonken. De onderneemster werkte voor de collectie samen met landschapsfotograaf Karel Tomei, die Nederland al eens van bovenaf fotografeerde. In de kledingstukken komen daarom prints van typische landschappen als akkers, velden en kassen evenals lokale kenmerken van Eindhoven terug.

Verschillende items uit de ‘Here by MLY’-lijn zijn door het samenvoegen van twee delen geschikt voor allerlei maten. Ook heeft Hermans geprobeerd meer rekening te houden met een breder publiek. “Ik wilde in de collectie ook wat jongere items maken,” vertelt ze terwijl een van de modellen in een op een bomberjack geïnspireerd jasje langs het publiek loopt. “Het grappige hiervan is dat tot nu toe vooral dames van zestig jaar of ouder interesse tonen in dit jasje.” Ook tijdens de show blijkt het item geliefd, waar een groot deel van het publiek het nummer van de desbetreffende outfit op een speciaal blaadje voor ‘favoriete outfits’ opschrijft. Een verzoek van Hermans, die zo een soort steekproef afneemt van de interesses van de consument.

A photo posted by MLY (@mly.nl) on

Naast de grafisch geprinte kledingstukken, bevat de collectie een aantal neutrale items, zonder de kleurrijke prints waar het modelabel om bekend staat. Zo wil Hermans ook de niet-printliefhebbers aanspreken. Een van de jongere modellen draagt een effen zakelijke jurk in donkerblauw en een andere lichtroze rok in middellange lengte vormt de basis voor verschillende bedrukte tops.

“Mensen komen naar MLY voor opvallende prints en kleur”

Juist het gebruik van grafische prints deed Hermans echter besluiten haar collecties nog maar aan een geselecteerde groep winkeliers te leveren. “Over het algemeen liep de verkoop bij winkels waar wij aan leverden terug. Daardoor gingen winkeliers veilig inkopen, maar dat werkte voor ons averechts. Mensen komen juist bij MLY voor de een opvallende print en kleur. Ik merkte dat ik daardoor met minder plezier aan het werk was, minder creatief kon zijn en telkens maar bezig was met de financiële onzekerheid van de inkopende winkels.” Hermans leverde de collecties van MLY, dat aanvankelijk bekend werd om haar knitwear, voorheen ieder half jaar aan twintig tot dertig winkels in Nederland en België, maar heeft besloten dit terug te brengen naar vijf. “Veelal op commissiebasis, omdat ik dan zelf kan bepalen wat we produceren en uitleveren. En mocht het niet verkopen, kunnen we de items in onze eigen winkel kwijt.”

”De klant wil meer persoonlijke aandacht”

Inmiddels bestaat MLY ruim tien jaar en in die tijd heeft Hermans, die haar collecties al eens op de Amsterdam Fashion Week showde, de behoefte van de consument en daarmee de markt zien veranderen. Niet alleen wil de klant volgens de Brabantse meer duidelijkheid en transparantie omtrent duurzaamheid, ook verlangt deze meer naar persoonlijke aandacht. Hermans speelt hier naar eigen zeggen op in door klanten de mogelijkheid te bieden kledingstukken naar hun hand te zetten. Zo kunnen zij een tijdens de show gepresenteerd silhouet aanpassen naar stof en tevens kiezen uit 65 verschillende soorten prints. “Het begint voor mij met stoffen maken, terwijl veel ontwerpers juist eerst een schets maken en daar de stof bij kiezen.”

Ook winkeliers die producten van MLY verkopen, krijgen tegenwoordig meer ruimte voor aanpassingen. “Winkels kunnen ook gebruikmaken van ons zogenaamde pre order-programma met zes weken levertijd. Ze hoeven dus niet een half jaar vooruit te bestellen en kunnen snel schakelen als ze door veranderende omstandigheden behoefte hebben aan bijvoorbeeld meer jurkjes.”

De eindconsument staat centraal voor MLY

Naast de winkeliers, wil Hermans zich de komende tijd met name gaan richten op de eindconsumenten, waarvan ze er naar eigen zeggen zo’n honderd heeft die telkens terugkeren. “Ik wil me echt focussen op de eindconsument en waar zij behoefte aan heeft. Zo kan ik kleding op maat maken en daarmee overproducties voorkomen,” legt ze uit.

De ontwerpster wil het aantal eindconsumenten de komende vijf jaar flink uitbreiden, onder andere door middel van het aangaan van nieuwe online en offline samenwerkingen. “Met name met bedrijven die dezelfde visie hebben als ons om zo organisch te kunnen groeien.” Daarnaast sluit Hermans de ontwikkeling van herencollecties niet uit. “We zijn hier al mee bezig als het gaat om maatwerk. In de toekomst gaan we dit ook meer promoten in onze shoots in shows.”

Beeld: FashionUnited, M&F Photography Zaandam

MLY
MLY Store