MOAM gaat internationaal middels samenwerking Zalando
bezig met laden...
Creatief ontwerpplatform MOAM zet haar eerste stappen buiten Nederland door middel van een samenwerking met Zalando. De komende vijf maanden ontwerpen vijf bij het collectief aangesloten designers uit verschillende Europese landen een haute couture- en prêt-à-porter collectie voor de online gigant. “We vonden dat het nu tijd was om internationaal te gaan,” zegt MOAM-oprichter en CEO Martijn Nekoui tegenover FashionUnited.
De vijf internationale ontwerpers, Roos Boshart (Nederland), Robbie van Mierlo (België), Catherine Le Thérisien (Frankrijk), Rose Danford-Philips (Groot-Brittannië) en Maximiliano Ruelas (Italië), zijn uit een groep van 150 Europese modeacademie-alumni uitgekozen om een collectie bestaande uit 25 looks voor mannen en vrouwen te ontwerpen. Naast een haute couture lijn met ‘unieke en handgemaakte’ items, zullen verschillende kledingstukken speciaal voor Zalando ook in een grotere oplage worden gemaakt om de lijn toegankelijker te maken voor een breed publiek. De collectie zal bestaan uit verschillende items zoals jurken, tops, mantels, gilets en trenchcoats.
MOAM slaat de handen ineen met Zalando
“De afgelopen drie jaar heeft MOAM zich in Nederland gepresenteerd met prachtige hoogtepunten, waaronder de samenwerking met Doutzen Kroes, de presentatie in het Rijksmuseum en een eigen documentaire,” zegt Nekoui over de nieuwe samenwerking. “Maar na die hoogtepunten dachten we: ‘Wat is een interessante vervolgstap?’ We vonden dat het nu tijd was om internationaal te gaan. Na drie jaar wil je blijven vernieuwen.” De samenwerking met Zalando is in minder dan een jaar tijd tot stand gebracht, aldus de directeur.
Om het MOAM-concept geschikt te maken voor een internationale uitrol, zijn de nodige aanpassingen gedaan. Zo is een samenwerking gerealiseerd met The Student Hotel in Amsterdam, waar de vijf designers vijf maanden lang een eigen kamer tot hun beschikking hebben. Niet alleen vanuit het atelier in het centrum van Amsterdam werken ze aan de collectie, ook mogen ze twee weken lang in het Textielmuseum in Tilburg hun eigen stoffen maken. Tijdens de ontwerpperiode worden de alumni begeleid door bekende namen uit de internationale mode-industrie, waaronder Viktor & Rolf, Claes Iversen, Stephen Jones en Walter van Beirendonck.
“Ik ben ontzettend trots dat het na drie jaar is gelukt het concept internationaal uit te slaan,” vult Nekoui aan. “Het doel van MOAM is altijd geweest om jong talent een podium te bieden, kunstvormen in de mode toegankelijk te maken voor een breed publiek en tegelijkertijd grote namen aan ons te binden.” Volgens Nekoui maakt dat doel Zalando tot een ideale partner. “Zalando is heel jong en het is heel divers. Het biedt stijlen van urban tot couture en juist die veelzijdigheid spreekt me aan.”
“Zalando wil mode voor iedereen toegankelijk maken,” reageert Jolanda Smit, global director brand communications bij Zalando. “Dit gaat verder dan dat iedereen zijn of haar fashion ontvangt waar je ook woont. Samen met MOAM kunnen we een platform bieden aan jong talent en ze een kans geven aan de start van hun veelbelovende modecarrière. We helpen de Icons in the Making verder op weg, en de consument kan door onze samenwerking een origineel designerstuk bemachtigen,” aldus Smit. In het kader van transparantie laat Zalando het ontwerpproces van de collectie vanaf november online zien.
De MOAM x Zalando-ontwerpen worden op 8 maart 2018 gelanceerd en zal dan via Zalando in de landen van de participerende ontwerpers, dus Nederland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië, verkrijgbaar zijn.
Beeld: MOAM