Mode: een branche voor supermensen

Werken in de mode betekent werken met mooie producten in steeds wisselende collecties, veel contact met mensen, hippe bedrijven, maar er wordt ook hard gewerkt, op onregelmatige tijden. Om aan het werk te gaan in de modebranche moeten mensen erg gemotiveerd zijn en stevig in hun schoenen staan. Het gevolg is dat het werken in de modebranche vaak een bewuste keuze is van mensen met een passie voor het vak. De vraag is nu: Hoe houd je deze mensen vast?

Wie kent ze niet: Het verveelde meisje in de jeanszaak dat op zaterdagmiddag zuchtend achter de toonbank vandaan komt om de juiste maat te zoeken in het magazijn. Een dame bij de klantenservice die alle tijd neemt om het wel en wee van een collega op luide toon te bespreken, maar geen haast heeft met het afhandelen van uw wens een kledingstuk te ruilen. Een salesmanager die klokslag vijf uur elk telefoontje afkapt. Dat het zo niet hoort, dat weten we allemaal. Toch komt het nog steeds voor. Want -zo luidt het algemeen geldende excuus- tsja, het is zo moeilijk om goed personeel te vinden.
Maar dat is onzin, vindt Truus Omta, directeur van TMO. Het gaat niet vanzelf , erkent ze. “Maar wie erin slaagt zijn bedrijf een bepaalde sfeer en een uitstraling van succes te geven, krijgt vanzelf sollicitanten die daarbij passen,” zegt ze stellig. “In het onderwijs is het precies zo: docenten schijnen heel moeilijk te vinden te zijn. Toch zijn bij ons alle vacatures tijdig en goed vervuld.”
Batul Loomans, oprichter van sieradenmerk Buddha to Buddha, kan erover meepraten. “Wij vinden de mensen die we nodig hebben meestal vrij eenvoudig,” vertelt hij. “Nu zijn we op zoek naar iemand die zich bezighoudt met logistiek. We verwachten dat die vacature binnen een maand wel vervuld zal zijn. Hoe dat komt? Mensen vinden Buddha to Buddha een inspirerend bedrijf om voor te werken. Het is trouwens niet alleen maar werk,” legt hij uit. “Het is veel intiemer dan dat. We maken met zijn allen een ambachtelijk product,dat tijdloos is en stevig in de markt staat. En daar is iedereen trots op.”

De huidige generatie jongeren lijkt ontwikkeling en opleiding belangrijker te vinden dan salaris.

Een carrière in de modebranche is niet voor iedereen weggelegd

Werken in de mode is sprankelend, afwisselend en hip. Wie besluit in de mode aan de slag te gaan, stuit echter algauw op een vaststaand feit: Een carrière in de modebranche is niet voor iedereen weggelegd. Van toekomstig personeel wordt verwacht dat het van vele markten thuis is. Ben je bereid om op ongebruikelijke tijdstippen te werken? Ben je in staat om kritische, goed geïnformeerde klanten netjes te woord te staan? Heb je lef? Empathisch vermogen? Overtuigingskracht? Ben je inventief? Heb je gevoel voor wat er leeft? Kortom, iemand die in de modewereld aan de slag wil, moet nogal wat te bieden hebben.
De vorming en selectie van dergelijke ‘supermensen’ gebeurt gedeeltelijk tijdens de opleiding. De Hogeschool voor modemanagement TMO kent om te beginnen enkele drempels. De school staat in Doorn, is een particuliere opleiding en stelt als eis dat studenten die eraan beginnen minstens honderd uur in de mode hebben gewerkt. “We willen het liefst dat alleen de meest gemotiveerde mensen een bewuste keuze maken om aan deze opleiding te beginnen,” legt Omta uit. “Het is een zware opleiding. Dat moet ook wel, want de mode is alleen geschikt voor supermensen.”Op aandringen van aankomende studenten, ouders en het werkveld begint TMO binnenkort ook een MBO-opleiding in samenwerking met Schoevers: TMO College. Daar worden onder andere aankomende filiaalmanagers, gespecialiseerde verkoopmedewerkers opgeleid. “Veel bedrijven zeggen moeite te hebben met de huidige afgestudeerden van het MBO, omdat deze medewerkers vaak niet goed weten hoe het in de modebranche werkt,” vertelt Omta. “Daardoor ontbreekt het hen vaak aan een goede beroepshouding.”

Jaarlijks studeren er aan TMO zo’n honderd studenten af die gemotiveerd en voorbereid zijn om het te gaan maken in de modebranche. Stel nou dat het u gelukt is om één van die modetoppers in huis te halen. Wat doet u er dan voor om te zorgen dat ze, gemotiveerd en wel, bij u blijven? Waar heeft het personeel van tegenwoordig en in de toekomst eigenlijk behoefte aan?
Geld. Als we de vakbonden moeten geloven, is dat waar het de werknemers in de modebranche aan ontbreekt. Natuurlijk is een redelijk salaris belangrijk. Maar het eerste debat in de serie Staff of the Future, een initiatief van Detex Opleidingen, wees uit dat jongeren in een heel andere zaken geïnteresseerd zijn. De huidige generatie jongeren lijkt ontwikkeling en opleiding belangrijker te vinden dan salaris, zo constateerden de branchegenoten gezamenlijk. De manager van de toekomst houdt zijn personeel dus vast door te investeren in een op maat gemaakt opleidingenpakket. Bovendien vindt men dat de moderne manager zijn medewerkers zelf moeten kunnen trainen en coachen.

“Het effect van een salarisverhoging is binnen drie maanden verdwenen. Maar krijg je de kans om jezelf te ontwikkelen, dan werkt dat effect veel langer door. Het bedrijf zelf heeft daar ook iets aan, want de nieuwe kennis die mensen in praktijk brengen kan gunstig uitpakken voor het bedrijf.”

Omta begrijpt dat wel. “Het effect van een salarisverhoging is binnen drie maanden verdwenen. Maar krijg je de kans om jezelf te ontwikkelen, dan werkt dat effect veel langer door. Het bedrijf zelf heeft daar ook iets aan, want de nieuwe kennis die mensen in praktijk brengen kan gunstig uitpakken voor het bedrijf.”
Het hoeft niet altijd een opleiding te zijn aan een school, academy, college of ander instituut dat mensen nieuwe energie geeft om hun werk met passie te blijven doen. Creatieve ondernemers kunnen ook op een andere manier persoonlijke ontwikkeling en groei genereren. Bij Buddha to Buddha bijvoorbeeld, krijgen werknemers alle ruimte om zich op hun eigen manier te ontplooien. “Fantastisch is dat,” zegt Loomans. “We hebben sinds kort een nieuwe stagiaire en die zit bomvol energie. Ze gaat ervoor, probeert onbevangen nieuwe dingen uit. Dat werkt voor mij óók inspirerend. Of je wilt of niet; als er een tijdje geen veranderingen zijn, dreig je namelijk toch vast te roesten. De nieuwe generatie houdt je fit en scherp.”

Aandacht is voor medewerkers net zo essentieel als service voor je klanten.

Hoe geef je iemand die ruimte? “Door taken te delegeren,” oppert Omta. “Betrek medewerkers bij de bedrijfsvoering. Iedereen wil graag ergens bij betrokken worden. Maak iemand verantwoordelijk voor een deelgebied in de winkel of van het assortiment. Je zult zien dat het effectief is.” Het hoeft echt niet altijd ingrijpend, kostbaar en ingewikkeld te zijn om medewerkers te motiveren. Loomans stelt voor: “Geef mensen om te beginnen erkenning voor wat ze doen. Iedereen vindt het toch leuk om te horen dat mensen enthousiast zijn over wat je hebt gepresteerd? Aandacht is voor medewerkers net zo essentieel als service voor je klanten. Als ik in een winkel niet leuk behandeld word, dan vind ik het ook veel minder leuk om er iets te kopen.”

Dit artikel, geschreven door Martine Schlingmann, is gepubliceerd de ‘Werken in de mode’ special 2009, van het FashionUnited print vakblad.

Gerelateerd uit het archief (2009):

Foto: Photo: © Nyul | Dreamstime.com

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN