• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mode in de Media - December 2015

Mode in de Media - December 2015

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De modebranche figureert steeds vaker in de landelijke dagbladen en media. Waar fashion vroeger nog vaak werd verbannen naar een hoekje op de cultuurpagina, zijn nu hele (weekend)bijlagen aan de sector gewijd. FashionUnited selecteert iedere maand een aantal lezenswaardige artikelen.

1. 'Het was een schizofrene periode'

Hij won meerdere talent awards, kleedde koningin Máxima en werd door modeblad Elle gezien als 'Crownprince of Dutch Fashion'. En toen ging modeontwerper Mattijs van Bergen (35) een jaar geleden failliet. Na een paar maanden op non-creatief is hij sinds de zomer weer aan het werk. Zo groot worden als hij was, dat hoeft voor Van Bergen niet meer.

Lees meer: Parool.nl / Josselin Gordijn

2. Originele koffers en artistieke tassen kijken in Parijs

Een prachtige expositie toont hoe Louis Vuitton uitgroeide van een povere koffermaker tot een ongekend populair luxemerk.

Lees meer: Elsevier.nl/stijl / John de Greef

3. Dit is hét modetalent van Nederland

Tessa de Boer en Joris Suk van Maison the Faux willen niet meer van hetzelfde, maar totale deconstructie van het modesysteem. De Boer en Stuk kennen elkaar van mode-academie ArtEZ in Arnhem. Precies, de opleiding waar ook Nederlandse successen als Iris van Herpen en Viktor & Rolf ooit begonnen. Na hun afstuderen voegden ze zich samen. Het concept achter hun merk? Kort en krachtig: deconstructie van de modewereld. De Boer: 'Als je begint in de mode, zijn er allerlei regels waaraan je je moet houden: wanneer je showt, hoe je showt, waar je showt. Wij onderzoeken continu hoe het anders kan.'

Lees meer: Volskrant.nl / Lisa Koetsenruijter, Evelien van Veen

4. Zo dun is het duurzame laagje van de mode-industrie

Consumenten hebben steeds meer oog voor duurzaamheid en modebedrijven spelen daar met mooie duurzaamheidsclaims handig op in. Maar wat doen ze nu echt? En zit het probleem niet veel dieper bij de fast fashion-industrie?

Lees meer: Vn.nl / Maartje Laterveer

5. Mode onder de hamer: 326.000 dollar voor een jurk

De afgelopen jaren hebben bekende veilinghuizen als Christie’s en Sotheby’s, maar ook Piasa, Pierre Bergé & Partners en Cornette de Saint Cyr werk gemaakt van aparte modeveilingen die niet onderdoen voor die van Scandinavisch design of moderne kunst. Wat geveild wordt is vaker vintage dan nieuw en de prijzen zijn meestal duizelingwekkend.

Lees meer: FD.nl / Veerle Windels

Fotocredit: Facebook Maison de Faux


Mode in de Media