Mode komt thuis
bezig met laden...
In de wereld van de modebeurzen duikt het ene na het andere evenement op. Parijs, Milaan, Londen en New York zijn niet meer de enige modesteden. Denk aan Berlijn met zijn Bread & Butter èn Premium. Denk aan Amsterdam. En denk vanaf nu ook aan Antwerpen, waar eind deze maand voor het eerst A Fair wordt georganiseerd. 'Fashion comes home' is het motto van deze 'new luxury' beurs. FashionUnited ging naar Antwerpen om uit te zoeken of mode daar echt thuiskomt.
Het rommelt in de wereld van de modebeurzen. Het ene evenement na het andere wordt uit de grond gestampt en gaat soms bijna even snel weer ten onder. Met steeds een nieuw concept, een andere doelgroep en locatie. Fashion is niet meer voorbehouden aan de modesteden van weleer. Berlijn is een voorbeeld. In januari 2003 gingen daar de vakbeurzen Bread & Butter èn Premium van start. Het werd een wereldsucces dat binnen een jaar tijd al tienduizenden bezoekers trok. Mensen die daarvoor jaar-in-jaar-uit alleen naar de beurs in Düsseldorf gingen, verlegden hun route naar Berlijn. In 2005 kwam de organisatie van B&B weer met een nieuw concept: een satellietbeurs in Barcelona. Bij de primeur, afgelopen zomer, bleek dat veel buitenlandse bezoekers die daarvoor naar Berlijn reisden, de voorkeur gaven aan de Spaanse stad. Het bezoekersaantal in de Duitse hoofdstad liep terug. Daarmee dreigt Bread & Butter zelfs aan haar eigen succes ten onder te gaan.
Van recenter datum èn dichter bij huis is de vakbeurs District. Deze werd in augustus 2004 in Amsterdam gelanceerd. Even leek het of de Modefabriek in de Rai, die deze maand haar 20e editie beleeft, er een zware concurrent had bijgekregen. District was nieuw, een beetje brutaal en hip. Aan de vooravond werd de vierde editie van District echter wegens tegenvallende verkoopresultaten geannuleerd. Een deel van de exposanten wordt bij de Modefabriek ondergebracht. Sinds afgelopen zomer is er in Amsterdam nog een concurrent bijgekomen: Label Expo in WFC Beursplaza, die in hetzelfde - laatste -weekend van januari zal plaatsvinden. Deze maand stond ook nog een nieuwe vakbeurs in Rotterdam gepland, die hipper en vernieuwender moest worden dan alle voorgaande bij elkaar. X-POV (Extreme Points of View on Fashion) zou op 22 en 23 januari plaats hebben, maar werd half december, eveneens vanwege onvoldoende aanmeldingen, afgelast. Blijkbaar is er dus toch een limiet aan het aantal mode-evenementen dat met succes van de grond kan worden getild.
Bij onze zuiderburen, in Antwerpen, is een nieuw initiatief ontwikkeld waar District en X-POV mogelijk ook last van hebben gehad. Met als motto 'Fashion comes home' wordt daar eind januari voor het eerst A Fair georganiseerd. Een nieuwe modevakbeurs die zich evenals District op de zogenaamde 'new luxury' merken concentreert, hoewel in Antwerpen minder dan in Amsterdam de nadruk ligt op het duurdere jeanssegment. De nieuwe beurs, waarvoor naar eigen zeggen, vrij laat de acquisitie is begonnen, heeft als FashionUnited de organisatie begin december spreekt al ruim tachtig namen op de lijst staan. Aan de vooravond van het kerstreces is dat aantal zelfs opgelopen tot 120, waaronder het Nederlandse Daite en Humanoid en ook Designers Remix Collection (Denemarken), Frankie Morello (Italië) en Paul Frank en Juicy Couture uit de VS. De annulering van District werd hier meteen gevoeld. "Vandaag hebben vier nieuwe merken getekend," zegt Roger Elsten van Dragon Fly Dream, organisator van de beurs, als hem gevraagd wordt om een reactie op de ontwikkelingen in Amsterdam. "Die bedrijven, onder wie Margriet Nannings en No Man's Land, hebben gisteren te horen gekregen dat District niet doorgaat." Ook de gevestigde Brussels Fashion Fairs heeft het op dat moment moeilijk. "Brussel krimpt" kopte Textilia half december en meldde dat uit de voorlopige exposantenlijst bleek dat BFF dan nog honderd merken te kort kwam om op hetzelfde aantal exposanten uit te komen als bij de januari-editie van 2005. Bij A Fair daarentegen is het "als een dieseltrein" gegaan, aldus Elsten over de aanwas van exposanten, "het kwam langzaam op gang, maar daarna ging het steeds sneller. Toen we begonnen was ons streven ongeveer zestig stands en nu zitten we bijna vol." Muriel van Nieuwenhove, die de nieuwe beurs samen met Elsten en nog twee partners organiseert, zegt: "Er was behoefte aan een beurs in Antwerpen. Elke grote stad heeft een modebeurs, alleen Antwerpen nog niet. En dat terwijl dit toch een echte modestad is waar veel designers en showrooms zijn gevestigd. Er werd wel vaak over gesproken, maar niemand nam het initiatief." De organisatoren zijn min of meer toevallig bij elkaar gekomen. "Wij zaten hier met verschillende showrooms en agentschappen en iedereen vond dat er iets moest gebeuren." Van Nieuwenhove vervolgt: "We wilden een beurs opzetten voor de nieuwe, hippe merken. Merken die je in boetieks ziet. In België, maar ook in Nederland, zijn er heel wat van dergelijke winkels bijgekomen. Die winkeleigenaren zijn steeds op zoek naar dynamische, jonge labels. De merken die elders (bijvoorbeeld in Brussel) op de beurs staan, die kennen ze nu wel." A Fair richt zich primair op de Benelux. Elsten: "De doelgroep van onze bedrijven en agentschappen is gevestigd in de Benelux. Antwerpen heeft zich ontwikkeld als het centrum van de betere mode voor die drie landen. Alle topmerken worden van hieruit verdeeld."
Modespektakel
Een van die merken is Amuleti J, een jong modelabel dat het Italiaanse modehuis Mariella Burani twee jaar geleden lanceerde en dat door Elsten, die overigens Nederlander is, in de Benelux wordt verkocht. Op 28 januari wordt in Club Industria in Antwerpen een "swingend modespektakel" georganiseerd met een modeshow van Amuleti J. De avond vormt het startschot voor de nieuwe beurs, die op 29 en 30 januari in de Waagnatie plaatsvindt. Gabriele Colangelo (29) ontwerpt de collecties van Amuleti J. Hij heeft zijn sporen verdiend bij Versace en Just Cavalli en krijgt van Mariella Burani alle vrijheid. Het jonge modelabel is dan ook geheel volgens zijn handschrift gemaakt. "Vooral de jurken laten zien wat voor soort ontwerper ik ben," zegt hij. In zijn werk probeert de klassiek geschoolde Colangelo een link te leggen tussen heden en verleden. Hij laat zich daarbij inspireren door werken uit de klassieke oudheid en door het 'mix-and-match' dat vooral typerend is voor Britse ontwerpers. De collecties zijn goed ontvangen. Amuleti J wordt wereldwijd verkocht en er zijn plannen voor eigen winkels. Tot het geven van een grote show in Antwerpen heeft het merk, dat normaal in Milaan showt, besloten omdat dit een belangrijke nieuwe markt is voor het bedrijf. "Dit is de nieuwe trendstad, de stad van avant-garde fashion. Hier zie je heel duidelijk een link tussen oud en nieuw." Marketingdirecteur Alessandro Cristiani vult aan: "Als je door deze stad loopt zie je dat er veel aandacht wordt besteed aan authentieke details. Ook waar nieuw gebouwd wordt combineert men traditie met vooruitgang. Antwerpen is de enige stad in Europa waar je voelt dat er iets gebeurt. De Benelux is voor ons altijd van groot belang geweest. Deze markt is niet alleen groot, maar men is hier ook goed op de hoogte. Zeker op het gebied van mode."
De verwachtingen bij Mariella Burani en Amuleti J zijn hoog gespannen. Elsten: "Dat geldt voor alle deelnemers. De doelgroep is kieskeurig en wie naar Antwerpen komt verwacht daar veel van. Daarom doen we alles op topniveau. Zo hebben we de beste cateraar van België aangetrokken, komt er een champagnebar van Laurent Perrier, rijden er golfkarretjes langs te stands om exposanten van hapjes en drankjes te voorzien en is er voor bezoekers valet parking. Verder is het goed om te weten dat we, in tegenstelling tot veel andere beurzen, vanaf het begin een 'no discount' beleid hebben gevoerd. De stands zijn uniform en niet hoger dan 1,50 meter waardoor de beursvloer goed te overzien is." Ook bijzonder is dat deze beurs zeer nadrukkelijk op lifestyle inzet, meer dan op alleen mode. Dat betekent dat de stands met kledingmerken worden aangevuld met accessoiremerken, maar ook met cd's, boeken en mobiele telefoons. Daarmee zoekt men aansluiting bij het groeiend aantal modewinkels dat niet alleen kleding verkoopt, maar klanten trekt met een gevarieerd assortiment. Bovendien wordt de beurs gesponsord door Play Station met de PSP (Play Station Portable), een draagbare spelcomputer die in de modesector wordt gepositioneerd. "Prada en Gucci hebben er tassen voor ontworpen en er is mee geëxposeerd bij warenhuis Colette in Parijs." Het bedrijf heeft een wedstrijd uitgeschreven waaraan acht jonge ontwerpers in verschillende sectoren (kleding, tassen, sieraden ect.) uit Nederland en België meedoen. Alle ontwerpers krijgen in ieder geval een volwaardige stand op de beurs en zij moeten een ontwerp maken met als uitgangspunt 'How to wear your PSP'. Hun creaties worden getoond en de ontwerper van het PSP-design dat de meeste stemmen krijgt van het publiek, ontvangt ook nog 4000 euro. Het zijn dergelijke initiatieven die A Fair vooraf veel extra publiciteit hebben bezorgd, hetgeen straks - hopelijk - zijn weerslag heeft op het bezoek dat de beurs gaat trekken.
Wat zijn de toekomstplannen voor A Fair? Van Nieuwenhove: "Verder uitbouwen. Er zijn voldoende merken voor een grotere beurs. Een aantal heeft gezegd het eerst te willen aankijken, maar die willen de volgende keer graag meedoen." Elsten: "In de toekomst willen we een uitvoeriger programma met modeshows gaan doen." Wordt Antwerpen nu een concurrent voor Amsterdam? "Met betrekking tot België niet, want Belgen gingen toch al niet naar Amsterdam. Maar wat betreft Zuid Nederland zou dat best kunnen. Antwerpen heeft tenslotte een uitgesproken modecultuur, meer dan Amsterdam, een internationaal goed bekendstaande modeacademie en beroemde ontwerpers." Antwerpen had alleen nog geen modevakbeurs, tot nu toe.