Mode leeft! "Maar we zijn er nog lang niet"
bezig met laden...
Dit zijn de woorden van trend adviseur Mo Veld.
Ze heeft een uitgesproken mening over mode en de situatie binnen de Nederlandse modebranche en die mening steekt ze niet onder stoelen of banken. Cum laude afgestudeerd van de kunstacademie werkte zij een periode als zelfstandig ontwerper, "ik was een klassieke en heel serieuze modeontwerper", waarna zij zich ontwikkelde tot modejournaliste voor 'Blvd' en later 'Het Parool'. Dit jaar startte zij samen met Jessica Gysel een netwerk communicatiebureau, Best Company, dat onder meer het sportmerk Nike tot haar klanten rekent. Het is geen gewone marketing die zij bedrijft. Zij verbindt merken aan cultuur en probeert trendsetters ervoor warm te maken. Zij heet Mo Veld, is trend adviseur, modespecialiste, freelance copywriter en styliste, zij weet kortom waarover ze spreekt.
"In Nederland moet men ophouden met klagen dat het zo slecht gaat in de branche, en jaloers de blik op het buitenland richten. Ik geloof niet in de negatieve invloed van recessie. Juist nu zijn 'opinion makers' (trendsetters, red.) op zoek naar nieuwe dingen. Voor ontwerpers, merken en winkels die daarop inspringen zijn het gouden tijden." Mo Veld houdt een pleidooi voor modernisering, originaliteit en inspiratie. Zaken waar het volgens haar in de Nederlandse mode grotendeels aan ontbreekt. "Ik hoor mensen in de branche vaak verzuchten of 'dat nou moet. Steeds moderniseren. Steeds iets nieuws verzinnen. Op de hoogte blijven'. Natuurlijk moet dat!" zegt zij ferm. "Mode is mode, omdat het geen dag hetzelfde is. Als je daar niet van houdt heb je in deze branche niets te zoeken."
Veld houdt van mode. Een begrip dat volgens haar veel meer omvat dat alleen kleren en schoenen. "Alles is mode," zegt zij. En dan doelt ze ook op de make-up die je draagt, de party's die je bezoekt en de manier waarop je een sigaret rookt. Mode is een feest en een toonbeeld van luxe. Een uiting van vrijheid, van creativiteit waar een mens zijn hele persoonlijkheid in kwijt kan: zijn stijl, muziek, politiek, erotiek. "Mode kortom, vertegenwoordigt alles wat het leven de moeite waard maakt."
"Ik ben een idealist daarin," erkent zij en Veld betreurt het dan ook dat zij het enthousiasme dat zij voor mode voelt zo zelden terugziet in Nederlandse winkels of tijdschriften. Oorzaak is, volgens haar, de behoudende mentaliteit en de handelsgeest die in ons land heerst, waarbij het nemen van risico's zoveel mogelijk wordt vermeden. Maar het is ook angst, zo blijkt, en gebrek aan zelfvertrouwen. "Men mist inspiratie of heeft geen vertrouwen in eigen ideeën. Maar als je werkzaam bent in een zo creatief beroep als dit, moet je wel fantasie durven hebben en enthousiame uitstralen. Dat geldt ook voor verkoopmedewerkers en inkopers."
Toch is er hoop. "Het kan niet lang duren of het is afgelopen met de populariteit van de zogenaamde wegwerpmode." Veld beschrijft: "Het is een natuurwet dat iets wat steeds sneller gaat op een goed moment over de kop slaat. Het is ook een wet in de mode dat daarna een tegenovergestelde stroming op gang komt." Zo zal de tendens die nu binnen de branche heerst - de trend van het kopiëren van de catwalk en het verkorten van de levertijden - ook omslaan. Dan breekt een periode aan waarin mode steeds minder afhankelijk wordt van het moment. Die periode biedt ook meer ruimte voor bezinning en uiteindelijk creativiteit. Consumenten kiezen dan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en hechten weer waarde aan mooi gemaakte spullen.
"Onder modeontwerpers en opiniemakers in de mode bestaat al geruime tijd een enorme behoefte om de huidige tendens af te remmen. Men vraagt zich af waarom er ieder half jaar een nieuwe collectie moet worden ontwikkeld en of die wel zo massaal moet worden gepromoot." Veld noemt de mysterieuze Vlaamse ontwerper Martin Margiela als voorbeeld van hoe het wel moet. Margiela, die zelf altijd buiten de publiciteit blijft (hij wordt ook wel de 'designers designer' genoemd) maakt eigenzinnige en tijdloze kleding die inderdaad zeer populair is onder mode-insiders. "Als je een waanzinnig pak hebt gemaakt, dat ook nog eens heel goed heeft verkocht, waarom zou je dat dan niet een of twee seizoenen later weer in productie nemen. Desnoods in een andere kleur. Margiela doet dat heel goed. Op die manier kan ieder merk zijn eigen classics creëren, die herkenbaar zijn en van goede kwaliteit - want dat staat voor deze liefhebster voorop - en waar de consument altijd weer voor terugkomt. Zo'n aankoop zou een feestje moeten zijn, dat begint met de manier waarop je in de winkel wordt benaderd." Want die benadering, vindt ook Veld, is vaak belabberd.
Er vindt in Nederland nu een enorme inhaalslag plaats op modelanden als Italië, Frankrijk en Japan. Maar gelet op de aandacht voor bijvoorbeeld de Robijn Fashion Awards, de belangstelling - nu ze het gemaakt hebben - voor ontwerpduo Viktor&Rolf, de snelheid waarmee trends worden opgepakt en het groeiend aantal aan mode gerelateerde initiatieven is er hoop voor de toekomst. Mode leeft! Zaak is wel dat men in alle takken van de branche de zeilen bijzet en alert blijft. De ogen open houdt en steeds iets nieuws bedenkt.