Mode moet moedermelk promoten
bezig met laden...
Het voedingscentrum heeft drie modeontwerpsters ingeschakeld om het imago van borstvoeding op te poetsen. De ontwerpsters Sanne Schrijver, Michelle Wen Zhou en Aleksandra Stojadinov bedachten elk een modieuze outfit die tegelijkertijd praktisch is voor moeders die borstvoeding geven.
De drie ontwerpsters kregen de opdracht 'een statement te maken voor het vanzelfsprekende van borstvoeding.' Deze opdracht resulteerde in borstvoedingskleding. Criteria voor de ontwerpen zijn: hip, vrouwelijk en praktisch. De ontwerpen moeten passen in deze tijd, waarin vrouwen vaak verschillende rollen combineren en er altijd modebewust bij willen lopen. Sanne Schrijvers bedacht het pak 'Pure Power', Michelle Wen Zhou kwam met een jurk met de naam 'Super Care' en Aleksandra Stojadinov ontwierp lingerie met opdruk 'Breakfast till dinner.' Volgens het voedingscentrum was de actie nodig omdat borstvoeding nog niet vanzelfsprekend is. "Veel moeders haken eerder af dan de aanbevolen termijn van zes maanden", aldus Ineke Volkers van het Voedingscentrum. "Het is bewezen dat kinderen die borstvoeding krijgen minder kans hebben op maag- darminfecties, astma en eczeem. Deze actie is een makkelijke en aansprekende manier om het onderwerp onder de aandacht te brengen. We hopen dat borstvoeding uiteindelijk weer gewoner en vanzelfsprekender wordt." Uit onderzoek blijkt dat hoewel kersverse moeders zelf positief denken over borstvoeding, er toch een negatief imago kleeft aan het geven van moedermelk. Mannen vinden borstvoeding ouderwets en niet sexy, zo stelde onderzoeksbureau CentERdata vast in opdracht van het voedingscentrum. Bovendien zijn moeders bang voor de negatieve houding van anderen. Aan de mode de taak om dit euvel te verhelpen. Op de negen maandenbeurs strijden de drie ontwerpen om het predicaat 'beste moedermelkmode'. Bezoekers van de beurs kunnen hun stem uitbrengen op het ontwerp dat hen het meeste aanspreekt. Het voedingscentrum laat het winnende ontwerp vervolgens produceren. Ook zal het ontwerp onderwerp zijn van een modereportage in het tijdschrift 'BV Borstvoeding'. Het is niet voor het eerst dat het voedingscentrum mode inzet ter promotie van moedermelk. Eerder lanceerde het voedingscentrum al een serie rompertjes met de opdruk 'Powered by mom's milk'. Deze actie loopt nog steeds.