Modeaccessoires krijgen nieuwe impuls Trade Mart Utrecht
bezig met laden...
Modeaccessoires krijgen een steeds belangrijker plaats toebedeeld in de detailhandel. Dankzij de ontwikkeling van het lifestylefenomeen wordt de verkoop van modeaccessoires niet langer tot de sieraden- of tassenwinkels beperkt maar zijn deze ook steeds vaker te vinden in modezaken, woonaccessoirewinkels, cadeauwinkels, kapsalons en parfumeries. De organisatoren van Trade Mart Utrecht hebben met een uitbreiding van Fashion Essentials op de tweede etage ingespeeld op deze ontwikkeling. Sinds 9 januari kunnen detaillisten hier hun hart ophalen aan een divers assortiment accessoires in het midden tot hoog segment. Voor FashionUnited reden genoeg voor een bezoek.
Grootste aanbod in Europa
Het concept van de Trade Mart, een permanent inkoopcentrum voor de Nederlandse detailhandel aan het Jaarbeursplein in Utrecht, is in Amerika ontstaan en 35 jaar geleden in Nederland tot stand gekomen. Over zes verdiepingen verspreid, biedt de beurs een breed assortiment lifestyle accessoires. Het aanbod is in drie categorieën verdeeld. Home & Living biedt alles op het gebied van producten voor het huis, van geschenken tot interieur design en tuinartikelen. Bij Fun & Fancy kan de detaillist terecht voor speelgoed en Fashion Essentials bevat het grootste aanbod modeaccessoires in de Benelux.
Fashion Essentials beslaat ruim 18.000 vierkante meter bruto verspreid over de eerste, tweede en zesde etages en is in vier categorieën verdeeld: Bags & Luggage, Trendy Accessories, Jewels & Watches, Designer Jewelry en het Direct Sales Centre op de 6e etage met byoux en accessoires. Alles wat men onder het begrip modeaccessoire verstaat is hier te vinden, van tassen tot horloges, sjaals, paraplu's en riemen tot modieuze sieraden en juwelen. Met de uitbreiding van de tweede etage zijn er ruim 25 nieuwe exposanten bijgekomen. Hiermee is het totaal aantal exposanten op deze verdieping tot ongeveer 60 gebracht. Op de twee etages van Jewels&Watches zijn zo'n 75 exposanten gevestigd. Hoewel de zesde etage met ruim 70 aanbieders van modeaccessoires al een groot aanbod in het lagere, midden en hogere segment modeaccessoires had, wilde de organisatie van Trade Mart Utrecht exposanten in de gelegenheid stellen hun producten meer gesegmenteerd te presenteren. Hierdoor wordt het aanbod overzichtelijker, hetgeen bevorderlijk is voor de inkoop. Met de vernieuwde tweede etage is dit nu mogelijk.
Uitstraling
Eenmaal op de tweede etage beland waant men zich in een mooie, overdekte winkelbuurt. Iedere exposant heeft de showroom geheel naar eigen inzicht ingericht en daarbij is veel aandacht besteed aan de afwerking. De eerste indruk is kleurrijk en luxueus. Dat is natuurlijk het voordeel van een permanente beurs, waar exposanten voor een, twee of drie jaar een contract kunnen afsluiten. Veel aandacht is besteed aan de presentatie van de verschillende collecties. Hierin verschilt de tweede etage van de zesde, waarvan de uitstraling eerder herinnert aan een drukke, volle markt.
"Bij potentiele nieuwe deelnemers voor de tweede etage letten wij goed op de uitstraling, de kwaliteit en diversiteit van het assortiment," zegt Judith Oude Sogtoen, Cluster Manager Trade Mart Utrecht bij VNU Exhibitions, de organisator van de beurs. " Daarnaast hebben wij een aantal nieuwe elementen op de 2e etage toegevoegd. Zo is er nu een Trendplein met een cateringfaciliteit. Hier kunnen bezoekers steeds weer een nieuwe selectie uit het aanbod, op speelse manier geëtaleerd, bewonderen." Collega Oene La Gro, Sales en Account Manager voor Trade Mart Utrecht, voegt daaraan toe: "Het moet vooral een leuke ervaring zijn voor bezoekers die hier komen, een echt feest."
De exposanten zijn grotendeels zeer trouw aan de beurs. Er is wel aan het einde van elk contractjaar een verloop van deelnemers. Volgens Oude Sogtoen is dit echter niet altijd ongunstig voor de beursvloer, omdat het voor vernieuwing zorgt. De uitbreiding van de tweede etage heeft ook voor de nodige vernieuwing gezorgd. Dat zegt Pamela van Egmond, Commercieel Manager van het Nederlandse bedrijf Arwa, dat al 35 jaar met eigen geregistreerd tassenmerk Bulaggi op de Trade Mart staat. "Vroeger bestond de tweede etage uit lederwaren, optiek en zilver en goud, maar het ging hier niet goed. De leden waren ontevreden en hadden een nieuwe impuls nodig. Veel van de lederwarenbedrijven hebben zich toen in het Schoenencentrum in Nieuwegein gevestigd. De beslissing van VNU Exhibitions om de tweede etage aan te pakken kwam net op tijd," aldus Van Egmond. "Ik ben erg blij dat ik heb gekozen om bij de Trade Mart te blijven, want het resultaat is fantastisch," zegt Van Egmond na afloop van de eerste maandag. "Wij wilden nieuwe klanten en die hebben we gekregen."
Arwa neemt deel aan 80 internationale beurzen per jaar. De keuze voor Trade Mart Utrecht heeft vooral te maken met het permanente karakter van de beurs. Het bedrijf heeft hier zijn enige showroom in Nederland, vooral omdat het grootste deel van de omzet in het buitenland wordt gegenereerd. Meer showrooms zijn dus niet nodig. "Trade Mart is voor ons ook aantrekkelijk omdat onze doelgroep hier komt. Ooit hebben we overwogen mee te doen aan de Modefabriek in Amsterdam, maar onze klanten, zoals parfumeries, warenhuizen, accessoire- en cadeauwinkels, kwamen daar niet op af," zegt Van Egmond.
Verwachtingen
Renny Gabeler, directeur en ontwerpster van accessoiremerk Gabeler, doet voor het eerst mee aan de Trade Mart Utrecht. Na één dag is zij nog niet in staat de situatie te beoordelen. "Ik vind het alleen wel jammer dat er niet meer deelnemers zijn in het hogere segment. Wij hebben zelf vrij kostbare sieraden en riemen. Bij het ontwerp ervan gebruik ik echte oude stenen. Het zou daarom fijn zijn als hier meer soortgelijke exposanten stonden," zegt zij. Gabeler koos voor Trade Mart omdat er zo'n duidelijke segmentatie van accessoires in het midden en hoge segment wordt gehanteerd. Klanten kunnen hier heel gericht inkopen.
Het hoge segment waar Gabeler op had gerekend is er wel. De afdeling Jewels & Watches is echter alleen via een aparte ingang, en op uitnodiging van de deelnemende juweliers, bereikbaar. Momenteel is de organisatie met de deelnemers van Jewels & Watches in gesprek over de totstandkoming van een gezamenlijke ingang voor Fashion Essentials. Ook worden er gesprekken gevoerd met een aantal exposanten op de eerste etage die mogelijk een tweede stand op de tweede etage willen openen om zodoende een nieuwe doelgroep te bereiken. Om dit te kunnen realiseren moeten eerst oplossingen worden gevonden voor kwesties als selectief distributiebeleid en beveiliging.
Trade Mart Utrecht ontvangt jaarlijks zo'n 90.000 bezoekers. Tijdens de Voor- en Najaarbeurs, die jaarlijks gedurende vier dagen plaatsvinden, bezoeken gemiddeld 17.000 inkopers de beurs. Tijdens die dagen loopt het aantal exposanten op tot 650, en bevinden de gastexposanten zich in de Expozaal en ook op de beursvloer zelf. Daarnaast worden diverse activiteiten georganiseerd, zoals modeshows en trendpresentaties en wordt ditmaal ook de tweede etage officieel geopend. Dit jaar vindt de Voorjaarsbeurs, met het thema "La Vie en Romance", van 5 tot en met 8 maart plaats. Buiten de collectieve beursdagen om kunnen bezoekers iedere maandag op de tweede en zesde etage terecht.
Oude Sogtoen is tevreden met het verloop van zaken. Het voornaamste doel voor VNU Exhibitions is om de bezoekersaantallen stabiel te houden. "De economisch moeizame periode heeft voor onzekerheid gezorgd. Veel exposanten zijn op zoek naar een beurs die bij hen past en daarom moeten beurzen steeds meer de competitie aangaan om bezoekers en deelnemers aan te trekken en te houden. Ook de vele fusies en overnames in de detailhandel hebben invloed gehad op het aantal bezoekers, maar positief zijn de bezoekcijfers van 2005. De bedrijfsbezoeken zijn 2,5% gestegen ten opzichte van 2004. Wij hopen zo door te gaan."