• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Modebedrijven profiteren van RFID

Modebedrijven profiteren van RFID

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Werken met RFID is de toekomst en toch hebben veel modebedrijven koudwatervrees. Daarom organiseerde de vLm Community Fashion Logistiek in samenwerking met Checkpoint Systems een netwerkevenement over RFID in de modebranche.

Tientallen modeprofessionals hebben zich verzameld op een bijzondere locatie: het Groene Paviljoen van het Bomencentrum in Baarn. Een architectonisch en duurzaam gebouw met een rond dak, volledig opgetrokken uit hout en glas. “De mooiste logistiek is de logistiek van de natuur”, verwelkomt de flamboyante bomenkweker Hans R. Blokzijl zijn gasten. Een mooie link tussen de locatie en het thema van de bijeenkomst.

De technologie

RFID staat voor radio-frequency identification, een technologie om producten te identificeren met behulp van radiogolven. Voor de fashionretail is dit interessant vanwege de mogelijkheid om met een scanner op afstand honderden artikelen per minuut te registreren. RFID-chips kunnen bijvoorbeeld worden verwerkt in geweven labels of via hardtags aan kledingstukken worden bevestigd. Sander Merkx, partner van consultingbureau Mieloo & Alexander, zet in zijn presentatie verschillende argumenten op een rijtje. Zo draagt werken met RFID bij aan een accuratere voorraadbeheer en betere klantenservice. Het is een investering die tijdwinst én een hogere omzet oplevert. Toch wachten veel bedrijven nog met de invoering van RFID. Roel van Aarle, facility manager bij Jeans Centre, legt zijn publiek uit waarom de jeansspecialist ondanks de vele voordelen nog twijfelt.

Transparantie

Het Belgische modebedrijf JBC, tevens actief Duitsland, volgt de ontwikkelingen rond RFID sinds 2007 op de voet. Na een succesvolle pilot in twee winkels wordt de RFID-werkwijze momenteel uitgerold naar alle winkels. “Niet zozeer om de omzet te verhogen, maar vooral om de handelingskosten en de wachttijd bij het afrekenen aan de kassa te verminderen. En om transparantie te creëren voor het bewerkstelligen van omnichannel: het product beschikbaar hebben op plek waar de klant het wil en wanneer”, motiveert Fred Tielens, logistiek eindverantwoordelijke bij JBC. Voor het labelen en beveiligen van artikelen met behulp van RFID-hardtags werkt JBC samen met Checkpoint Systems en Nordic ID.

Meten is weten

Geert den Hartog van Checkpoint Systems beheert het C&A-account en vertelt over het samenwerkingsverband voor RFID, waarbij Checkpoint Systems de software en hardware levert aan C&A. Momenteel wordt er gewerkt aan de outroll in Frankrijk. Indrukwekkende statistieken maken duidelijk dat de invoering van RFID heeft geleid tot verbeterde operationele en commerciële resultaten, waarbij de C&A-klant centraal staat. Ook de medewerkers op de winkelvloer merken dat het werk eenvoudiger wordt en dat ze meer tijd overhouden voor de verkoop. “Maar iedereen moet er wel voor openstaan natuurlijk”, aldus Den Hartog. “Het is een andere manier van werken die het verschil kan maken. De technologie werkt perfect – en meten is weten.”

‘Veel beweging’

Na afloop is er gelegenheid voor reflectie en om te netwerken. Bij de stand van Checkpoint Systems grijpen enkele aanwezigen hun kans om de technologie in de praktijk te testen. Er wordt lang nagepraat, al komen sommige bezoekers van ver. De logistiek manager van een bekend sportmerk is helemaal uit België gekomen. “RFID is een hot topic, dat veel impact heeft op logistiek. Wij bedienen een hoop verschillende klanten en daarom wil ik graag weten wat er speelt en wat de trends zijn. Anderzijds kan RFID ook interessant zijn voor onze retailwinkels.” Twee jaar geleden was zij ook bij het event van vLm aanwezig en het valt haar op dat er op technologisch vlak sindsdien veel vooruitgang is geboekt. “Er zit volop beweging in, dus het is te hopen dat meer modebedrijven de adaptatie aandurven.” Bedrijven waar de technologie reeds is of wordt geïntegreerd bewijzen dat RFID geen theorie meer is, maar realiteit.


Modebedrijven
Partner Content
RFID