• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Modefabriek #24 vernieuwend

Modefabriek #24 vernieuwend

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Net als tijdens de zomereditie van de Modefabriek waren er op de 24e aflevering van de modevakbeurs vijfhonderd labels aanwezig. Groei zit bij hét mode-evenement van Nederland niet in aantallen. "We groeien in kwaliteit, niet in kwantiteit," zegt Annelies Tjassens van de Modefabriek. "Vernieuwing wordt bereikt door mode te linken aan andere disciplines en de kwaliteit van de deelnemende labels te verbeteren. Onze organisatie is continue naar nieuwe labels op zoek. Nationaal en internationaal." Nieuw deze editie waren onder andere de merken Margriet Nannings (na een periode van afwezigheid weer terug op de vloer), AG Adriano Goldschmied, PRC (van Percy Irausquin) en Andersen & Lauth.

En voor de tweede keer was er de afdeling New Design; een selectie jonge ontwerpers, veelal uit het buitenland. "We vinden het van belang bezoekers te informeren over wat zich op designgebied in het buitenland afspeelt," aldus Tjassens. Met de aanwezigheid van het Rijksmuseum werd mode aan een andere discipline verbonden. Het museum lanceerde op de beurs een nieuwe website waarop 250 van de in totaal duizenden accessoires van het museum te bezichtigen zijn. "Je kunt zoeken op kleur maar bijvoorbeeld ook op jaartal," vertelt kostuumconservator Bianca du Mortier. Du Mortier hoopt dat over een paar maanden alle accessoires online te zien zijn. Ook nieuw deze editie was de Terminal, dat Modefabriek en Showroom verbond, waar verschillende ontwerpers en fotografen hun werk toonden en dat publiek toegankelijk was. Marieke Cremers stond met het nieuwe label PRC (de damesmodecollectie die modeontwerper Percy Iausquin in samenwerking met de Zantman Modegroep heeft ontwikkeld, red.) op de Modefabriek en is na afloop heel erg tevreden. "Ik vond het opvallend dat het twee dagen lang lekker doorliep.

Meestal is het op beurzen alleen op zondag druk, maar hier ging het beide dagen gelijk op." De belangstelling van de bezoekers voor PRC bleek groot. "Ik heb nu toch zo'n 40 afspraken op papier staan." Solange Ferouge van het nieuwe IJslandse label Andersen & Lauth vond de aankleding heel verzorgd, maar maakte zich een beetje zorgen over de routing. "Die is volgens mij niet helemaal duidelijk." Christophe Decostere van het Belgische merk Bellerose, dat voor de vierde keer op de beurs stond, had ook het gevoel dat het drukker was. "Er is veel meer volk." Andreas Papagiannis van het Zweedse merk BrattensbyJohanna was zeer enthousiast. "De mensen in dit land zijn open minded en heel erg into fashion." Ries Haan vertegenwoordigt het nieuwe herenmodelabel Steven van Vliet en ook hij is na afloop positief. "Wij hebben veel goede reacties gekregen en afspraken gemaakt, zowel met zelfstandig detaillisten als met ketenbedrijven. Met een nieuwe lijn is het altijd afwachten hoe er zal worden gereageerd, dus wij zijn zeer tevreden." De organisatie is blij met de toestroom van inkopers van vooruitstrevende winkelconcepten zoals Margreet Olsthoorn, Fish en Chips, Supermrkt en Wendela van Dijk. Evenals van 'high end' winkels als Jones, Donna Tienda, Centre Neuf, Bendorff en schoenenzaak Paul Warmer.

Modefabriek werd weer meer bezocht. De beurs trok 16.500 bezoekers, dat zijn er 2000 meer dan bij de wintereditie van 2007. In de toekomst wil men verder internationaliseren. Tjassens: "Modefabriek krijgt steeds meer voet aan de grond in het buitenland. Zo zijn er deze editie bezoekers uit Duitsland, Italië, Polen, Rusland en voor het eerst ook meer Belgen naar Amsterdam gekomen." Dat laatste was mogelijk mede te danken aan het Nederlandse modemerk Just B. dat zijn Belgische klanten had uitgenodigd voor een weekend in de hoofdstad. Deze zomer viert Modefabriek haar 25e verjaardag.

Modefabriek