• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • MODEFABRIEK #43 | The Future is Here

MODEFABRIEK #43 | The Future is Here

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De 43ste editie van Modefabriek op zondag 9 en maandag 10 juli jl. stond in het teken van ‘The Future’: The Future of Retail, Collabs & Pop- ups, trends zoals athleisure, feminisme, diversiteit en nieuwe vormen van mannelijkheid, de nieuwste technologische ontwikkeling in Storytelling en nog veel meer. Twee dagen vol mode, én heel veel More Than Mode.

HERE! NOW! HAPPENING!

Jan Agelink a.k.a. Jan Trendman liet in zijn populaire MF Talk zien waarom de ‘Athleisure’ trend niet zal overwaaien en ons juist samenbrengt in ‘real time’; avonturen beleven, fit worden of stil zijn. De ‘Fantasy Forest’ trendforecasting fashion show toonde jonge futuristische urban nomads: outdoor proof fashion wordt de norm. Richard Lamb liet in zijn MF Talk ‘Future Fashion Retail Renewal’ zien hoe technologische ontwikkelingen van nu de retail van de toekomst zullen vormgeven. Shopping wordt steeds meer on the go: ‘buy-on-a- y’. Online en offline zullen volledig met elkaar versmelten en de beleving in de stenen wereld krijgt een hyperindividuele en interactieve virtuele laag, for your eyes (and size) only! Tel daarbij op dat alles draait om energie en dynamiek: pop-ups, product drops, live happenings, insta stories, ash sales.... Shopping wordt Here! Now! Happening!

STORE AS A BRAND, BRAND AS A STORE

In het MF Talks panel ‘The Store as a Brand’ kwam het uitgebreid ter sprake: de verschuiving in de verhouding tussen winkels en merken. Goede winkels als die van dit panel - Jones uit Arnhem, ANNA+NINA, Hutspot en Tenue de Nîmes - worden steeds meer zelf een merk; zij zijn de ‘curator’, zij creëren een beleving, geven persoonlijk aandacht en service, creëren meerwaarde. Goede afspraken en samenwerking met brands zijn noodzakelijk, en daarnaast beginnen winkels hun eigen brand, zoals Menno van Meurs van Tenue de Nîmes: “Als merken hun prioriteiten gaan verleggen ten gunste van de eigen webshop, dan moet je eieren voor je geld kiezen. Ik heb er lang over gedaan, dat eigen merk opzetten. Onze jeans moet kunnen concurreren met de beste spijkerbroeken ter wereld.” Tenue de Nîmes won dit jaar maar liefst twee Dutch Retail Experience Awards.

PERSOONLIJK & DIVERS

Alles draait om individualiteit, jezelf zijn en je onderscheiden. Dit zien we terug in retail trends; het aanbod van merken en producten moet divers en uitgesproken zijn. De inkoper is een ‘curator’ die een interessante ‘huiskamer’ vult met al zijn of haar favoriete producten en dan de gasten binnenlaat. Dat fashion retailers al lang veel meer verkopen dan fashion was duidelijk te zien op Modefabriek waar je alles tegenkwam van de usual bandbreedte van high fashion tot high street: city smart (van Gils), casual (Matinique), sports (Champion) en denim brands (Neuw Denim), designer labels (Monique Collignon), artisans (Atelier Reservé) en coole jonge start ups (Libordea, Moe Oslo, Goodvolk), authentieke outdoor brands (Fjällräven, Napapijri) maar ook yogawear (Casall), swimwear (Tweka, Zeybra), shapewear (Ten Cate, Magic Body Fashion), legwear (MP Denmark), opvallend veel sneakers (Superga) en hippe badslippers (the White Brand), en heel veel accessoires zoals sjaals (Pom Amsterdam), tassen (Valentino, Oh My Bag), wallets (Garzini, Secrid), brillen (Readloop), horloges (Chotovelli), sieraden (Pig&Hen, All The Luck) en hebbedingetjes.

COLLABS

Een beproefde manier voor stores en brands om de handen ineen te slaan is natuurlijk de collab. Op Modefabriek liet Bata met veel trots hun collectie low- budget heritage gympen zien, waaronder samenwerkingen met Colette, Comme des Garçons, Drake General Store en 10corsocomo. Colette in Parijs is al jaren in de lead als het om collabs of retail renewal gaat: zij geven tot het eind van dit jaar een hele verdieping een maand lang aan een merk om iets ‘des Colette’s’ neer te zetten. Inmiddels weten we dat Colette daarna gaat stoppen, naar eigen zeggen omdat oprichtster Colette Roussaux aan haar welverdiende rust toe is. Dover Street Market, Opening Ceremony, Ménage à Trois; merken hebben goede winkels nodig om zichzelf onderscheidend op de kaart te zetten, zoals lees- en zonnebrillenmerk Izipizi (voorheen SeeConcept): hippe modellen, lekker veel kleurtjes, betaalbare prijs en heel goed in communicatie. Collabs -samenwerkingen- nemen steeds nieuwe vormen aan, van limited edition producten en hook-ups met influencers tot instore belevingen, pop-ups en andere fun. Want dat laatste -fun- is het absolute buzzword.

Ter inspiratie had Modefabriek in ieder District een of meerdere pop-up stores geprogrammeerd waaruit maar weer eens bleek wat je kunt creëren als je zo veel liefde en plezier en creativiteit en kunde combineert. Lang leve de ‘Creation Generation’ (met dank aan trendwatcher Jan Agelink) én de ‘Awoken Generation’ (met dank aan William Rowe, eigenaar van Prote.in), want over alle vormen van duurzaamheid en andere ‘awareness’ issues die het productaanbod zo innovatief en happy maken hebben we het nog niet eens gehad!

Now Go! Make it Happen! Make it Happy! En tot ziens op de wintereditie van Modefabriek, 20 & 21 januari 2018.

Modefabriek
Partner Content