Modefabriek continueert succes
bezig met laden...
Het eerste weekend van de maand augustus stond in het teken van de modevakbeurs de Modefabriek. Voor de 15e editie van de 'enige Nederlandse modevakbeurs' was de organisatie genoodzaakt te verhuizen, omdat de oude locatie - in de Fokkerhallen bij Schiphol - wordt afgebroken. De keuze viel op de Europahal van de RAI in Amsterdam. Gelukkig is de verhuizing naar een geïnstitutionaliseerd centrum zoals de RAI niet van invloed geweest op de opzet van de beurs. Deze blijft open en toegankelijk, het gezicht industrieel en de stemming informeel. Hans Martin Oldenburger van King Louie is enthousiast over de nieuwe locatie.
"De RAI is goed bereikbaar en je kunt hier makkelijk parkeren", zegt hij. Inez past een paar minuten op de stand van Closed en is vooral erg te spreken over het versgeperste sinaasappelsap. Murry Kirkham van Philip Handsome, dat onlangs werd overgenomen door Euretco, geeft aan eerst een beetje bang te zijn geweest dat de RAI te groot zou zijn. "Nu ben ik juist blij dat alle stand weer in één hal passen en dat we niet meer zijn opgedeeld. Daardoor en omdat iedereen zich op dezelfde manier presenteert krijgen juist de collecties alle aandacht en dat vind ik zeer verfrissend als je het vergelijkt met buitenlandse beurzen." De Modefabriek presenteert vooral vernieuwende modelabels, die zich onderscheiden door uniciteit, continuïteit en een eigen visie. Veel Nederlandse merken van het eerste uur waaronder Humanoid, DNA, Stills, King Louie, Margriet Nannings en Fred de la Bretoniere waren ook nu weer aanwezig, naast jongere Nederlandse labels als Chick on a Mission en 10 Feet. Uit het buitenland waren onder meer Bruuns Bazaar, W<, Nudie Jeans, Drykorn, Indian Rose, Fred Perry, Day Birger et Mikkelsen en Ra.Re. Nieuw dit jaar waren Levi's, Braez, Junk de Luxe,en Dyrberg Kern. Ondanks het stralende weer buiten zat de loop er zondagochtend al goed in.
Jeansmerk Guess heeft een uitstekende beurs gedraaid. Micha Noot zegt die middag: "Dit is de beste tot nu! Ik heb op de Pitti, in Berlijn en in Brussel (Pitti Uomo in Florence, Bread & Butter en Women's & Men's Wear; red.) gestaan, maar in Amsterdam hebben wij tot nu toe de grootste opkomst en het zijn bovendien allemaal serieuze klanten." En Noot vertelt dat hij op dat moment al zes nieuwe klanten heeft mogen begroeten. Dat de beurs deze keer op hetzelfde moment was als de modevakbeurs cpd in Düsseldorf vond bij een aantal standhouders geen goedkeuring. Vooral organisatorisch leverde dit problemen op voor labels die op beide beurzen aanwezig waren en zowel hun collecties als hun mankracht moesten splitsen. Daarnaast gaf vooral een aantal standhouders uit het hogere segment aan dat zij vreesden bezoekers aan de cpd te verliezen.
Annelies Tjassens van de organisatie: "Ik denk niet dat we klanten aan de Duitse beurs verliezen, omdat die twee dagen langer duurt. Als uit de evaluatie met de standhouders blijkt dat het wel een probleem vormt dan zullen we de timing voor de volgende editie opnieuw onder de loep nemen." Met 168 stands en 235 vertegenwoordigde labels blijft het aanbod van de Modefabriek van een constante kwaliteit. Die staat ook bovenaan het prioriteitenlijstje van de organisatie. "We hebben niet de specifieke wens om groter te groeien. De kwaliteit van het aanbod is veel belangrijker dan de kwantiteit," aldus Tjassens. De 15e editie van de tweedaagse beurs trok dit seizoen 3900 bezoekers uit 10 landen.