Modehuis Vionnet herleeft!
bezig met laden...
De modewereld is blij verrast door het nieuws dat het legendarische modehuis van Vionnet wordt 'heropent'. De relatief onbekende Italiaanse ontwerper Maurizio Pecoraro (42) wordt het nieuwe gezicht van Vionnet. Afgelopen november werd Pecoraro benaderd door een Koeweitse retailer met de vraag of hij de geest van Madeleine Vionnet wilde doen herleven. Madeleine Violet was een mode-genie die zestig jaar geleden de bias-cut (scheef geknipte stof), de halter en de cowl neck introduceerde.
Pecoraro is gekozen vanwege zijn precisie en zijn unieke technische vaardigheden. Hij geeft toe dat hij net zo geschokt is als ieder ander, dat juist híj voor deze eervolle taak is gevraagd. ""I was really surprised at the news and so happy," zei hij in een interview met Vogue Magazine. "I am extremely honoured that I am being asked to work in a house that has been a fountain of inspiration for the designers I admire most: Alaïa, Galliano, Yamamoto to name a few. I am up for the very exciting challenge," voegde hij daaraan toe.
Pecoraro heeft zijn exclusieve ontwerptechnieken geleerd van een grote meester: Gianni Versace. De eerste collectie van Vionnet zal volgend jaar juli tijdens de haute couture shows in Parijs onthuld worden. Pecoraro verzekerde Vogue dat hij de tradities van Vionnet in ere zal houden: "Vionnet was well-known for her cutting techniques. I plan on using these same techniques on beautiful daywear."
De Italiaanse ontwerper hoeft niet veel moeite te doen om de stijl van Vionnet onder de knie te krijgen. Zijn eigen ontwerpen zijn meestal rijk en uitbundig, maar nooit té. Voor zijn nieuwste ready-to-wear collectie, die aanstaande vrijdag in Milaan te zien is, liet Pecoraro zich inspireren door het beeld van een jonge, moderne prinses. "I was inspired by an aristocratic girl who cares for the way she dresses and always pays attention to detail," zei hij.
De Franse Madeleine Vionnet (1876) werd geboren in Parijs en begon haar succesvolle carrière in een voorstad van Parijs. Ze werkte als naaister in Londen, maar kon Parijs niet loslaten. In 1912 begon ze haar eigen modehuis, die uiteindelijk werk bood aan meer dan duizend mensen.
Haar ontwerpen waren niet alleen elegant en modern, maar ook sexy. Er was geen actrice of prinses te vinden die geen jurk van Vionnet in haar kast wilde hebben. In de jaren dertig droegen haar jurken een steen(tje) bij aan de rijzende ster van Katherine Hepburn en Marlene Dietrich. Ze gebruikte stoffen als crêpe de chine, gabardine en satijn. Deze stoffen waren destijds ongebruikelijk voor vrouwenkleding, maar Vionnet introduceerde ze. Met succes.