• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Modemeisjesdromen zijn uitgekomen voor Tailor & Elbaz

Modemeisjesdromen zijn uitgekomen voor Tailor & Elbaz

Door Luuk Krekels

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |REVIEW

Ruim een jaar geleden stonden ze voor het eerst op de Modefabriek met hun eigen label, niet verwachtend dat ze twaalf maanden later al op Amsterdam Fashion Week zouden showen. Deze droom werd toch werkelijkheid voor modemeisjes Maria Tailor en Tamara Elbaz. Gisteren toonden zij met hun merk Tailor&Elbaz een nieuwe collectie in de Westergasfabriek.

’Queen of hearts’ heet de vierde collectie van het jonge label. De inspiratie van Alice in Wonderland is bij de entree al duidelijk te merken. De harten koningin, de hoedenmaker en niet te vergeten het konijn begroeten het publiek voor het betreden van de Westergasfabriek. De zaal is omgetoverd in de wereld waar Alice, zittend in een schommelstoel midden op de catwalk, terecht komt nadat ze door het konijnenhol is gevallen. Een lange grasmat, wat overigens een behoorlijk obstakel voor modellen was om fatsoenlijk op te lopen, is van de zijkanten bezet met levensgrote narcissen en paddenstoelen. Een sprookjesachtige sfeer. De collectie stond een beetje in contrast tot de achtergrond door zijn simpele, sportieve doch vrouwelijke uitstraling. De prints van de harten- en schoppen kaartsymbolen in combinatie met teksten zoals ‘queen of hearts’ zorgden weer voor een duidelijke link naar de inspiratie.

Tailor & Elbaz showen al na een jaar op AFW

“Het was voor ons een enorme eer toen we gevraagd werden voor Fashion Week. Het is natuurlijk toch wel vaak een week waar designers, die al langer in het vak zitten, hun collectie presenteren. Wij hebben niet die jarenlange ervaring, maar staan toch al hier,” fluistert Elbaz met een lach. De modemeisjes hebben voorheen wel de nodige ervaring opgedaan met collecties ontwerpen zoals voor Collection PRC. Hierna besloten ze om toch voor zichzelf te beginnen. “Dat was wel eventjes spannend,” zegt Tailor. “Het was voor ons de eerste keer dat we onze eigen naam, identiteit en toko hadden. We hebben geen hulp meer van anderen.” Het label ging voor het duo gepaard met het leren van nieuwe dingen zoals personeel aannemen en aansturen. “Je bent nu helemaal de eindverantwoordelijke. Je loopt constant met de vraag rond of je wel de juiste beslissing neemt of totaal de plank misslaat.”

Bij de Modefabriek van juli 2014 begon het label met 40 verkooppunten. Inmiddels is dit aantal gegroeid naar 120. Volgens Elbaz komen daar ieder seizoen zo’n 40 nieuwe verkopers bij. “We groeien enorm hard. Dat is wel echt een uitdaging, want ons kantoor is er niet eens op gebouwd om al die mensen en groei te faciliteren. We zijn eigenlijk al weer aan het kijken voor een grotere ruimte zodat we er echt personeel in kwijt kunnen.” Het succes zit onder andere in de goed georganiseerde PR. Beide dames zijn eigenaar van het label, maar krijgen af en toe financiële hulp voor publicatiestunts van Tailors geliefde, zakenman Jeroen van den Berg. “Dan gaat het meer over grote extra projecten die wij willen doen,” licht Tailor toe. “We hebben bijvoorbeeld langs de weg gestaan met billboards. Ik denk als je in Nederland wil opvallen, je veel meer moet doen aan je PR en goed adverteren.”

De ultieme kracht achter het label is volgens Tailor en Elbaz toch echt hun vriendschap en ‘een flinke dosis humor’. De dames grijpen even terug naar hun vroegere leven waar ze bij elkaar achterop de scooter naar de stad gingen om te shoppen. “Toen hadden we nog niet het jetset leven wat we nu hebben. Toch zijn we met beide benen op de grond blijven staan. Dat is ook zeker nodig als je een eigen bedrijf hebt. We zijn al die tijd vriendinnen geweest en kunnen nog steeds elke dag zeggen dat we het leuk met elkaar hebben,” aldus Tailor.

Tailor & Elbaz gaat voor internationaal succes

Hoewel al een groot deel van de modemeisjesdromen zijn uitgekomen, hoopt het duo ambitieus op veel goeds voor de toekomst. “Volgend jaar wil ik in Europa liggen,” zegt Tailor meteen. Elbaz gaat verder: “We zijn nu eigenlijk bezig met België. Daarnaast heeft een grote keten in Libanon onze collectie ingekocht.” Internationaal doorbreken is dus de volgende stap voor Tailor&Elbaz, het liefst ook nog met eigen winkels. “Wie weet volgt er ook nog een accessoire- of kinderlijn.”

Foto's: Team Peter Stigter

Tailor&Elbaz